Článek
Své o tom ví i automobilka Porsche. Existuje totiž ještě jedna automobilka, která prodává Porsche. A říkáme „automobilka“, protože to tak opravdu je – firma Ruf je dokonce schválena německou vládou jakožto automobilka. Ve většině případů totiž Ruf používá od Porsche pouze šasi, tedy řekněme jakousi kostru auta – zbytek už si zpravidla dělají v Rufu sami. Najde se však i pár výjimek.
Každý model značky Ruf má své číslo VIN i sériové číslo, čímž se považuje za produkční model, nikoliv za upravené Porsche. Jenže Ruf, to je něco víc než vylepšené malosériové Porsche. Ruf si udělal ve světě jméno také pochopitelně jako úpravce, ale specializuje se i na zakázkové přestavby Porsche, a dokonce renovaci klasických Porsche a Rufů. Společnost Ruf jako taková byla založena už roku 1939 Aloisem Rufem starším v německém Pfaffenhausenu. Tehdy šlo jen o garáž, kde se opravovala auta. V roce 1949 se z ní ale stalo vynikající zázemí pro motoristy s plnohodnotnou čerpací stanicí. Koncem 40. let začal Ruf koketovat s automobilovým designem, a v roce 1955 navrhl svůj první autobus, který prodával do celého Německa. Nakonec tedy Ruf založil ještě jednu firmu, která stavěla autobusy.
V 60. letech začal jeho syn Alois Ruf ml. renovovat vozy Porsche, kde se začala rozvíjet jeho vášeň k této značce. Když v roce 1974 Alois Ruf st. zemřel, jeho syn tehdy, přestože mu bylo teprve 24 let, měl jasno – bude upravovat své oblíbené vozy Porsche!
První Porsche vylepšené firmou Ruf vzniklo v roce 1975, v roce 1977 pak přišel Ruf Turbo 3.3, Porsche 930 s upraveným motorem. O rok později přišla první „Ruf 911“ – šlo o model SCR, tedy vlastně Porsche 911 SC s výkonem zvýšeným na 217 koní a několika kosmetickými změnami. O tento vůz byl velký zájem.
V průběhu let se z Rufu stal výrobce exkluzivních a zakázkových vozů Porsche. Pravděpodobně největší průlom nastal v roce 1987, kdy přišel bájný Ruf CTR s maximálkou 339 km/h, na což bylo krátké i posvátné Ferrari F40 – CTR bylo nejrychlejším vozem své doby. Časem se podařilo z auta dostat dokonce 342 km/h. V roce 1995 přišel nástupce, Ruf CTR2. Opět šlo o nejrychlejší auto světa díky rychlosti 350 km/h – než jej krátce na to překonal jakýsi McLaren F1…
Dnes Ruf staví decentně i hodně upravená Porsche, občas dokonce i kompletní přestavby, jako v případě CTR3 s motorem uprostřed. Ruf má i zakázkový program přestavby klasických Porsche, a sice pro 964, 993, nebo pro klasickou 356.
Nejdůležitější modely
CTR „Yellowbird“ (1987-1991)
Základem posloužilo Porsche Carrera 3.2. Motor byl ale převrtán na 3,6 litru a dostal dvě velká turbodmychadla s mezichladiči. Na rozdíl od „oficiálního“ Porsche Turbo nebyla karoserie rozšířena pro lepší odpor vzduchu, došlo jen na jiné nárazníky z polyuretanu. Díky tomu také vážilo pouze 1 150 kg. Na stovku zrychlilo za 3,7 sekundy a dosáhlo rychlosti až 342 km/h. Ve své době nejrychlejší auto světa.
CTR2 (1995-1998)
CTR2 bylo založeno na poslední vzduchem chlazené generaci 911, modelu 993, v podstatě šlo o přímého nástupce Yellowbirdu. CTR2 už ale byla založena na šasi 911 Turbo, nikoliv standardní Carrery. Hlavním rozdílem pak byl motor za závodního Porsche 962 ze Skupiny C. S rychlostí 350 km/h se Rufu opět podařilo postavit nejrychlejší auto na světě. Jenže pak přišel McLaren F1…
RT 12 (od roku 2005)
Ruf RT 12 přišel už v roce 2004. A stal se noční můrou tehdejších hyperaut jako Porsche Carrera GT, SLR McLaren a Ferrari Enzo. RT 12 původně vznikla pro ty, kterým se 911 Turbo a GT2 zdály málo šílené. RT 12 byla založena na Porsche 997, ale motor mělo auto z předchozí 996 Turbo. Motor dostal větší vrtání, ale menší zdvih, díky úpravám mělo nové 3,7litrové biturbo výkon mezi 530 a 550 koni. Později přišla verze RT 12 S s výkonem 680 koní a RT 12 R s výkonem dokonce 730 koní. Auto má speciálně navrženou karoserii pro maximální stabilitu ve vysokých rychlostech. Alois Ruf na tomto modelu záměrně nepoužívá keramické brzdy od Porsche zvané PCCB, prý není přesvědčen jejich výdrží. Všechny verze jsou dostupné s pohonem všech kol, nebo i pouze se zadním náhonem. Rychlost je oficiálně 353 km/h, ale podle Rufa by nebyl problém i 360 km/h. Zrychlení z klidu na stovku je otázkou jen 2,8 sekundy.
CTR3 (od roku 2007)
Model CTR3 je tzv. „od podlahy“ postaven firmou Ruf, jde v podstatě o prodlouženou 911 s motorem uprostřed. Auto má hliníkový rám od firmy Multimatic, kterému Ruf říká „Birdcage“, nebo-li ptačí klec. Auto má karoserii z kevlaru a karbonu. 3,7l šestiválec biturbo tu posílá výkon 700 koní na zadní kola přes šestistupňovou sekvenční převodovku. Sprint na stovku trvá 3,2 sekundy a maximální rychlost je 380 km/h. V roce 2018 přišla vylepšená, odlehčená verze Clubsport s převodovkou PDK.
RGT-8 (od roku 2010)
RGT-8 je sice založeno na 911, plochý šestiválec však musel uvolnit místo vidlicovému osmiválci vlastní výroby, podobně jako kdysi ve vozech Tatra. Jde o 4,5l V8 s plochou klikovou hřídelí, původní verze založená na Porsche 997 dávala výkon 450 koní. Avšak dosud nejnovější model, založený na Porsche 991, dosahuje výkonu 550 koní, maximální rychlost je 318 km/h.
Kacířství, nebo geniální nápad?
Prodejními čísly tito „dvojníci“ jako Alpina, Ruf apod. velké výrobce předčí jen těžko. Faktem ale je, že občas se opravdu podaří původní vůz upravit natolik, že je lepší než ten od „velkého bratra“. Nedávno třeba takový Jeremy Clarkson vyhlásil Alpinu B5 Biturbo jedním z nejlepších aut roku 2018 a jasně tím tak řekl, že by ji upřednostnil i před samotným BMW M5.
Ruf CTR (od roku 2017)
Ruf je na tom podobně. I když jde jen o malosériového výrobce, daří se mu dobře. Naslouchá klientům po stránce výkonnostních parametrů, designu exteriéru i interiéru, a pokud chcete, namontují vám do 911 i osmiválec, jak je tomu třeba u zmíněného RGT-8. Sem tam potom postaví vůz vlastní výroby – v roce 2017 dokonce představili novodobý Yellowbird. Myslete si o Rufu, co chcete, ale oni vědí, co dělají.