Hlavní obsah

Ručně stavěné karoserie z Vysokého Mýta dobyly Česko i svět

Foto: Michal Sakař

Muzeum sdílí vstup s městským infocentrem – nemůžete ho minout. Zaparkovat jde také přímo před budovou

Automobilový svět dříve fungoval jinak – koupili jste si kompletní nastrojený základ a pak jen vybírali karoserii a vnitřek. Svého času patřily automobily k designovým unikátům, které byly šité na míru jednotlivým zákazníkům. Vzali jsme benzinové BMW X5 plné volitelé individuální výbavy a vyrazili do Muzea českého karosářství objevit jedinečnost tuzemské zakázkové výroby.

Článek

Muzeum českého karosářství najdete ve Vysokém Mýtě na náměstí v budově informačního centra. Před objektem se dá pohodlně zaparkovat a uvnitř zakoupit vstupenku za 80 Kč v případě dospělého, respektive za 50 Kč v případě dětského návštěvníka. Potom už můžete vyrazit do několika místností, které odhalují historii výroby starých automobilových karoserií jedné z nejvýznamnějších českých firem Carrosserie Sodomka, ale i dalších společností.

Foto: Michal Sakař

Na budově najdete také svislý poutač automobilového muzea českého karosářství

Součástí expozice jsou i vozy vyrobené právě ve Vysokém Mýtě. Jde například o modely Aero 50, Jawa Minor nebo tajemnou Škodu VOS. Další místnosti poodhalí samotné průmyslové odvětví, a dokonce vám dají možnost nakonfigurovat si vlastní automobil.

Pokud v dnešní době toužíte mít přizpůsobené auto podle svých představ a potřeb, stačí jen navštívit internetové stránky výrobce nebo zajít k nejbližšímu dealerovi a prokonzultovat s ním možnosti personalizace interiérů, laků, kol či výbavy. Jak to fungovalo dříve? Budete se divit, ale dříve se dalo zajít ještě o dost dál.

Foto: Michal Sakař

Muzeum hned v úvodu ukazuje, že auta byla kdysi dílem individuální stavby

Automobil byl kdysi velký luxus, který si mohli dovolit jen bohatí lidé a ti se dost často chtěli odlišovat. Touha po individualitě dala vzniknout mnoha karosářským firmám, zaměstnala tisíce šikovných rukou a ušila vašemu nově zakoupenému kompletnímu šasi s pohonným ústrojím slušivý kabát. Takže co vše v útulném muzeu najdete? Vybrali jsme několik zajímavých expozic, které rozhodně stojí za osobní zhlédnutí.

Foto: Michal Sakař

Celkový pohled do hlavního prostoru spodního patra muzea

Kočáry

Před příchodem automobilové éry sloužily pro přepravu osob nebo nákladu kočáry tažené koňmi či jinými zvířaty. Typ Landauer na obrázku je jedním z nejstarších produktů firmy Sodomka, protože se jeho výroba datuje k začátku 20. století. Navíc jeho stav je plně autentický.

Foto: Michal Sakař

Kočár typu Landauer je jedním z nejstarších produktů firmy Sodomka

Honosný kabriolet

Model Aero 50 spatřil svět v roce 1936 a mohl se pochlubit dvoulitrovým motorem o výkonu 48 koní. Svého času šlo o nejpočetnější série vozů Aero 50 zhotovené vysokomýtskou karosárnou, které si navíc získaly oblibu u významných osobností – jeden takový model vlastnila manželka prezidenta Edvarda Beneše.

Foto: Michal Sakař

Aero 50 kabriolet

Requiem

Jedno z nejkontroverznějších vozidel muzea má své místo v hlavním sále. Jde o pohřební vůz Praga Mignon z roku 1928, který má pod kapotou 2,5litrový šestiválec o výkonu 47 koní. Budete se divit, ale „pohřebáky“ byly doménou mnoha karosářských firem, jelikož šlo mnohdy o umělecká díla.

Foto: Michal Sakař

Praga Mignon je zakázkovým pohřebním vozem

Autobus

Karoserii autobusu Praga An ze 30. let minulého století má na svědomí plzeňská společnost Václava Brožíka. Samozřejmě nešlo o jediného výrobce „ošacení“ pro tuto produktovou řadu užitkových vozů, nicméně podle odhadů se vyrobilo více než 200 autobusů. Od roku 1924 do roku 1939 tak vzniklo přes 5 500 kusů modelu Praga AN.

Foto: Michal Sakař

Autobusů Praga AN vzniklo cca 200 kusů

Tajemná škodovka

Škoda VOS je vládní neprůstřelný speciál, na kterém se podílely všechny významné české automobilky své doby. Vůz nabídl kromě pancéřových plátů také odolná skla nebo dodatečně montovanou klimatizaci. Jakou verzi najdete v muzeu? A kteří vysoce postavení straníci si tajemnou obrněnou škodovku oblíbili? Tak třeba první tajemník KSČ Rudolf Slánský, tehdejší prezident Klement Gottwald i s manželkou Martou a další.

Foto: Michal Sakař

Tohle je tajemná Škoda VOS – jedno z největších lákadel muzea

Není to motorka

Věděli jste, že Jawa vyráběla také auta? Příběh zapojení vysokomýtské karosárny začíná po tom, co si v březnu roku 1938 objednal pan Stašek Moravec z Prahy Jawu Minor, ovšem v luxusním provedení kabriolet.

Foto: Michal Sakař

Krásná a zachovalá Jawa Minor

Zadané práce byly dokončeny zhruba v listopadu téhož roku a na základě úspěchu dodala firma Sodomka do dubna roku 1940 společnosti Jawa (dle obchodních knih) dalších 25 až 26 karoserií typu kabriolet.

Luxus

Znáte společnost Walter? Šlo o pražskou firmu, která od roku 1914 do roku 1936 produkovala právě automobily. Řemeslníci z Vysokého Mýta se mohli opět pustit do netradiční práce, protože v prosinci roku 1930 dostali za úkol zhotovit luxusní limuzínu s reprezentativní výbavou – například s čalouněním z květovaného plyše.

Foto: Michal Sakař

Český automobil Walter 4 B

To v dnešních autech už podobné materiály nenajdete. Zato se to v nových interiérech luxusních aut objevují lány kvalitní kůže, kompozitní materiály jako karbon, nebo například Alcantara se semišovým povrchem.

Foto: Jan Majurník

Kabina modelu BMW X5 Individual

Cenově dostupný

Praga typ V. byl jedním z prvních skutečně osobních automobilů vyráběných touto českou značkou. Vůz se po produkčně úspěšné malé sérii stal symbolem cenově dostupného dopravního prostředku. Máme pro vás také zajímavost – vyobrazený model měl být údajně roku 1913 karosován v Plzni a dodán pražskému arcibiskupství.

Foto: Michal Sakař

Lidový automobil Praga V.

Geneze

Místnosti bývalé věznice dnes zdobí stylové koutky odkazující na jednotlivá odvětví tohoto průmyslu. Zajímavý plakát ukazuje genezi společnosti Sodomka, která se velmi brzy uchytila na předních příčkách a její výrobky byly žádané u automobilek Rolls-Royce, Packard, Studebaker či Hudson. Mezi odběrateli jste mohli najít Jana Wericha, Jana Antonína Baťu nebo hudebního skladatele Jaroslava Beneše.

Foto: Michal Sakař

Vývoj firmy Sodomka a jejich karosářských prací

Našim nejmenším

Karosárna Sodomka myslela i na děti, proto v továrně vznikla spousta šlapacích autíček. Podle dochovaných snímků se šlapadla poprvé objevila už v roce 1935 na pražském autosalonu, přičemž také byla určena k prodeji. Mnoho modelů však vzniklo před Vánocemi, a to pro ratolesti zaměstnanců podniku.

Foto: Michal Sakař

Šlapadla mnohdy vznikla jako dárky pro děti zaměstnanců podniku

Zrození karoserie

Jak se rodí karoserie dnes všichni víme. Třeba velké SUV BMW X5, kterým jsme sem přijeli, pracovníci smontují ve Spojených státech a pak ho rozešlou do všech koutů světa, kde se povětšinou dobře uchytí. Ale víte, jak se karoserie vyráběly dříve? V muzeu najdete odpověď, nicméně napovíme, že k tomu byla potřeba dřevěná konstrukce, plechy a experimenty s kladivem.

Foto: Michal Sakař

Karoserie se dříve vyráběly výhradně ručně

Individuální

Stavba auta nezahrnuje jen pár plechových plátů a lak, svoji roli hraje také interiér a velmi rozmanité možnosti personalizace. Sedadla se kdysi vyráběla převážně z vepřové kůže a barevně ladila s karoserií auta. Uvnitř jste mohli najít také koberce, plyše nebo koženku. A co stahovací střecha? To bylo teprve umění mistra čalouníka. Podívejte se na ukázku čalounického náčiní na fotce.

Muzeum českého karosářství má otevřeno celoročně, a to téměř každý den v roce. Ve všední dny se můžete zastavit od 8.30 do 17.00 hodin. O víkendech a svátcích je pracovní doba od 10.00 do 17.00 hodin. Na místě je možné si zakoupit pohlednice, modely nebo upomínkové předměty. Výstava není ani časově náročná, a rozhodně stojí za návštěvu nejen kvůli tajemné škodovce…

Načítám