Článek
První sériově vyráběný elektromobil Mazdy, model MX-30, se vyrábí už od roku 2019, nicméně ač se jedná o fešné auto, tak jen málokdo je unešen z dojezdu 200 kilometrů. Pokud chtějí automobilky tento parametr u svých elektromobilů vylepšit, jdou na to zpravidla použitím větší baterie, nebo přidáním kompaktního spalovacího agregátu, který neslouží přímo k pohonu vozidla, ale jako zdroj elektrické energie pro elektromotory. A právě druhou zmíněnou cestou se vydá i Mazda.
Pro tyto účely v Hirošimě nesáhli po běžném dvouválcovém či tříválcovém motoru jako většina „kolegů“ z branže, ale rozhodli se vyvinout novou generaci specifického agregátu, a sice Wankelova motoru s rotujícími „trojúhelníkovými“ písty. Je to už nějaký pátek, co nás Mazda lákala na obnovení výroby Wankelova motoru, a popravdě jsme čekali (respektive tajně doufali), že bude nový motor daný model přímo pohánět, ale i tak je to lepší než nic.
Mazda si od tohoto kroku slibuje především navýšení prodejů svého prvního elektromobilu, neboť MX-30 se nezařadila mezi nejoblíbenější vozy v rámci svojí kategorie. Dle průzkumů byl na vině právě skromný dojezd.
Prodlužovač dojezdu by měl z původních 200 km zvýšit dojezd na rovný dvojnásobek, tedy 400 kilometrů. Mazda doufá mimo jiné hlavně v odstranění nebo přinejmenším zmírnění tzv. dojezdové úzkosti, v neposlední řadě ale sází na to, že použití Wankelu naláká zákazníky, kteří se budou chtít odlišit.
Rotační motor, jehož vynálezcem je Felix Wankel, nemá klasické písty, které by ve válcích běhaly nahoru a dolů. Místo nich používá rotory trojúhelníkového tvaru, tyto rotory jsou pak uchyceny na speciálních kruhových hřídelích – na rozdíl od konvenčního motoru, v němž je pohyb pístů převáděn na otáčení klikové hřídele.
Hlavní výhody? Byť je jeho princip sám o sobě relativně komplikovaný, tak má o mnoho méně pohyblivých dílů než běžný motor – tím pádem je „Wankel“ lehčí a nabízí kompaktnější rozměry. Navíc o dost méně vibruje v porovnání se srovnatelně výkonným pístovým motorem – tyto přednosti z něj do určité míry dělají vlastně ideální prodlužovač dojezdu.
Rotační motor v minulosti poháněl spoustu zajímavých vozů japonské automobilky, například Mazdu Cosmo Sport z konce šedesátých let, o něco později to pak byla třeba legendární Mazda RX-7 a poté povedená RX-8. Ze závodních vozů rozhodně stojí za zmínku Mazda 787B, která jezdila v seriálu sportovních vozů a které se v roce 1991 podařilo zvítězit v Le Mans.
Wankelův rotační motor však pochopitelně měl i své mouchy – k těm patřila vysoká spotřeba paliva i oleje a již z principu hodně namáhané těsnění na vrcholech rotoru, které vyžadovalo poměrně častou generálku. Na druhou stranu nabízel třeba 1,3l motor v modelu RX-8 až 232 koní, což dělá nějakých 178 koní na litr objemu – a to je bez přeplňování velmi slušné.
Mazda tedy jde s dobou, ale opět problém vyřešila po svém. My každopádně doufáme, že kromě chystaných řadových šestiválců se jednoho dne dočkáme také modelu, ve kterém nebude rotační motor sloužit jen jako generátor, ale bude přímo pohánět kola, ideálně ta zadní. A paradoxně by k tomu mohly pomoct zkušenosti při vývoji MX-30 s prodlouženým dojezdem – nechme se překvapit, do prodeje se má dostat už v roce 2022.