Článek
Tak aby vám to bylo zcela jasné. Klasická terénní krabice se kdysi jmenovala Lada Niva, poté však zvučné jméno AvtoVAZ pronajal koncernu GM, přičemž firmy založily společný podnik, díky kterému se zrodil kulatější Chevrolet Niva. Ten ovšem vloni po ukončení amerických aktivit přešel znovu zpátky na výhradní stranu Rusů a ti vedle známé hranaté Lady 4x4 představili Ladu Nivu, tedy takřka identický model, jen vybavený logem plachetnice a upravenou přístrojovou deskou.
Koncem krizového roku 2020 se však představila faceliftovaná Lada Niva Travel, designově až nápadně podobná Toyotě RAV4. Spolu s tím bylo oznámeno, že Lada Niva ve své aktuální formě už nebude pokračovat. Začátkem roku 2021 se rovněž začalo proslýchat, že prodloužený pětidveřový derivát Lady 4x4 letos skončí, což nám už 11. ledna (první pracovní den po ruských svátcích) potvrdil náš přímý zdroj napojený na továrnu. Ve stejný den vyšla taktéž oficiální zpráva, že došlo k přejmenování modelů Lada 4x4 na Lada Niva Legend.
Velmi lehká modernizace přinesla krom změny názvu také nové kryty ventilace zadních sloupků a snížení hluku o 3,7 decibelu při prudké akceleraci a 2,2 decibelu během konstantní rychlosti 120 kilometrů za hodinu.
Za zmínku stojí už dříve dostupná tovární možnost takzvaného Comfort paketu, jenž přidává centrální zamykání s dálkovým ovladačem, alarm a autorádio s USB/AUX konektorem. Balíček radosti však neinstalují dělníci v závodě, nýbrž samotní prodejci. Tak či onak jde o levnou cestu k vylepšení cenově dostupného auta, kdy základní ceník startuje od cirka 365 000 Kč s daní.
V návaznosti na to se sluší připomenout prodejní výsledky. V roce 2020 bylo na českém trhu dle statistik SDA zaregistrováno 112 kusů osobních automobilů a 9 lehkých užitkových vozů značky Lada, přičemž drtivou převahu zaznamenal právě model 4x4, dnes už tedy známý jako Niva Legend.
Abychom tedy shrnuli hlavní problematiku, od nynějška vybíráte mezi moderní variantou Niva (ex. Chevrolet), záhy Niva Travel a klasickou verzí Niva Legend (ex. 4x4). Pětidvéřový teréňák s kódovým označením 2131 odejde kvůli slabým prodejům do důchodu už letos v prosinci, nicméně skladové kusy budou dostupné ještě zhruba do poloviny roku 2022.
V tomto předmětném roce nebo o dalších 365 dní později se značka Lada nejspíše oficiálně vrátí na evropský trh, a to s modelem Vesta, jenž má údajně dostat přeplňovaný benzinový čtyřválec 1,3 turbo (Renault-Nissan), a také s novou generací Lady Nivy, jejíž základy poskytne Dacia/Renault Duster.
Mezi další nemilé novinky patří zrušení vybraných nejlevnějších variant vozů typu Granta, které platí za třídní ekvivalenty naší české fabie. To ale není vše – také robotické převodovky zmizely z nabídky většiny výbav a zůstaly pouze u některých vzhledově soft-roadových provedení Granta Cross.
Naopak comebacku by se v dubnu měla dočkat oblíbená Lada Bronto s off-roadovou výbavou a přepracovaným interiérem, plovoucí a neméně extrémní Lada Marsh (test najdete zde) nebo terénní izotermická či chladírenská nákladní varianta přezdívaná Lada Cargo.
Trend je však nemilosrdně nastaven – táhlé zdražování, postupné zabíjení levných modelů a zvyšování podílu elektroniky v jednoduchých autech. AvtoVAZ je díky nadvládě francouzského Renaultu na dobré cestě za kvalitními produkty, ovšem zároveň pomalu nasedá do pekelného (dez)orient expressu jménem tuctovost. No a až dorazí první tovární elektromobil, bude smlouva s „ďáblem“ zpečetěna definitivně.