Hlavní obsah

Rolls-Royce se vrací k výrobě jedinečných aut na míru

Foto: Rolls-Royce

Umění mistrů karosářů se vrací do světa moderních luxusních vozů. Zakázková výroba jedinečných exkluzivních vozů je stará jako samotný automobil a nejslavnější britský výrobce přepychových aut se rozhodl vrátit ke svým kořenům a představuje nejzajímavější novinku posledních měsíců – speciální platformu, jejíž pomocí splní i nejnáročnější přání zákazníků.

Článek

Rolls-Royce se v automobilovém světě proslavil výrobou vysoce luxusních aut, jejichž budoucí majitelé se jen málokdy zajímají o výslednou cenu. Obecně platí, že když se prodejce zeptáte na ceník, zřejmě nemáte dost peněz na to, abyste si mohli Rolls-Royce opravdu dovolit. Britská továrna na čtyřkolový luxus je navíc známá tím, že umí splnit i nejsložitější požadavky svých klientů.

Nyní Rolls-Royce posouvá individualizaci na novou úroveň a představuje platformu Architecture of Luxury. Základem nové platformy pro specializovanou divizi Rolls-Royce Coachbuild jsou čtyři pevné body, mezi nimiž může být libovolná vzdálenost, jakou si tvůrci usmyslí. Detailnější informace Rolls-Royce zveřejní v budoucnu, ale již nyní uvádí, že opět bude vyrábět auta, na kterých bude všechno unikátní, tedy s výjimkou hnacího ústrojí.

Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce 17EX s nejvyšší rychlostí přesahující 145 km/h byl experimentálním vozem z ledna 1928

Nová podvozková platforma umožní výrobu aut na míru, přičemž návrháři a inženýři budou schopni vytvořit prakticky libovolný tvar karoserie, jaký si zákazník dokáže představit. Jediným omezením bude dodržení základních typických rysů značky a technických požadavků. Ani v minulosti však zákazníci neměli volnou ruku při vymýšlení tvarů exteriéru, protože Rolls-Royce požadoval dodržení přesné vzdálenosti mezi chladičem a přední přepážkou kabiny, čímž chtěl zajistit jasnou charakteristiku značky.

Rolls-Royce na dnešní trh s luxusními vozy vrací trend, který byl kdysi standardem. Ve dvacátých a třicátých letech minulého století bylo zvyklostí, že si nejbohatší zákazníci společností vyrábějících luxusní auta kupovali pouze pojízdné podvozky, aby je následně nechali obléknout v dílnách svých oblíbených karosáren. V meziválečném období byla výroba unikátních aut dechberoucím uměním zručných mistrů ve svých oborech.

Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce Sweptail byl prvním zakázkovým vozem v moderní historii značky

Vznik ojedinělých luxusních vozů výrazně omezily zpřísněné bezpečnostní předpisy a masový přesun automobilek od konstrukcí s podvozkovými rámy k samonosným karoseriím. Rolls-Royce učinil tento posun v říjnu 1965, když nahradil zastaralý model Silver Cloud modernějším Silver Shadowem se samonosnou karoserií, kterým automobilka vstoupila do moderního období.

Rolls-Royce při příležitosti představení platformy pro zakázková auta představil také první počin, kterým je silniční jachta s výstižným názvem Boat Tail. Neobyčejný dvanáctiválcový luxusní kabriolet na přání bohatého klienta se inspiroval mořem a je charakteristický dvoubarevnou kombinací světle a tmavě modrého laku. Speciálně navržená střecha se však neskládá mechanicky, ale musí být nasazována a snímána ručně.

Interiér čalouněný dvěma odstíny modré kůže ladí s osobitým exteriérem. Dekorativní dřevo na palubní desce doplňuje obložení zadní části karoserie ve stejném odstínu, jímž zakázkový Rolls-Royce odkazuje na zadní palubu luxusních jachet. V pomyslném podpalubí je umístěna lednice na šampaňské a prostor sklenice, porcelánové talíře s platinovými okraji a stříbrné příbory s vyrytými emblémy „Boat Tail“.

Nejslavnějšími unikátními modely Rolls-Royce z minulosti jsou 40/50HP Phantom I Brougham De Ville (1926), 17EX (1928), Phantom II Continental Drophead Coupé (1934) Phantom VI Limousine (1972) nebo moderní Sweptail (2017). Už teď se těšíme, jaká nová fascinující auta se slavnou soškou Spirit of Ecstasy k nim přibydou v následujících letech.

Načítám