Hlavní obsah

Rolls-Royce představil Cullinan – nejluxusnější SUV světa

Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce Cullinan

Dlouho jsme si počkali, ale přece ho tu máme. Svět právě spatřil to vůbec nejluxusnější SUV, jaké si lze vůbec vymyslet. Rolls-Royce je pojmenován po největším diamantu v historii lidstva a sám jej do značné míry připomíná. Je totiž velmi opulentní a velmi velký.

Článek

Abychom vše uvedli na správnou míru, při vyslovení zkratky SUV byste v Británii pravděpodobně dostali za uši stříbrným deštníkem s monogramem. Rolls-Royce u Cullinanu uvádí, že se jedná o „vozidlo s vysokým bočním profilem do každého terénu“. A rozhodně není ani sportovní, ani užitkové – což jsou aspekty, které má SUV již ve zkratce.

Každopádně je však naprosto impozantní ve všech měřitelných ohledech. Na délku má tato pojízdná soukromá katedrála 5 341 mm, šířka 2 164 mm atakuje svět kamionů a rozvor je pozoruhodných 3 295 mm. O 200 mm kratší a 166 mm užší Bentley Bentayga najednou nevypadá tak důstojně, jako dosud. I přes hliníkovou platformu z nového Phantomu, nazvanou trefně „Architecture of Luxury“, nabírá Cullinam při rozměrech zaoceánské jachty také adekvátní hmotnost 2 660 kilogramů.

Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce Cullinan

Tedy ne snad, že by vás obezita vašeho vozu měla jakkoliv zajímat. Coby archetyp majitele – tedy mladý a veleúspěšný člověk s velkým bohatstvím – máte sedět na zadních sedadlech a užívat si, jak vás Cullinan hýčká tichem maximálním komfortem. Na výběr zde máte jednak třímístnou zadní lavici, ale pokud se přikláníte spíše k monogamii, asi zvolíte samostatná polohovatelná křesla, oddělená nápojovým barem s lednicí. Vyprávět o tom, jak jsou všechna sedadla vyhřívaná, ventilovaná a potažená tou nejjemnější kůží, asi nemá ani smysl.

Mezi ty větší zajímavosti ovšem spadá například fakt, že je podlaha interiéru dokonale rovná, nebo že zadní dveře otevírané proti směru jízdy nabízí ohromnou nástupní šířku. A když už jsme u té praktičnosti, kufr pojme 550 litrů, nebo při sklopení zadních sedadel (což je u Rollsu premiéra) dokonce 1930 litrů na ložné ploše 2 245 mm. Velmi šikovná je vyjímatelná skleněná přepážka za hlavami zadních pasažérů a samozřejmě dvojice piknikových laviček, umístěná na spodní části dvoudílného víka kufru.

Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce Cullinan

Přestože design míří naprosto jednoznačně na tradice, vnitřek ukrývá obstojnou technologickou výbavu. Ze strany asistence řidiče je tu noční vidění, varování před chodci a zvěří, panoramatický parkovací systém, adaptivní tempomat, varování proti opuštění jízdního prahu a další drobnosti. To vše a mnohem víc se krotí skrze velkou dotykovou obrazovku, umístěnou na palubní desce. Ačkoliv kdo si nechce patlat displej prstem, sáhne po klasickém otočném ovladači.

K tomu všemu se dále přidává i tlačítko „Everywhere“, spouštějící jakousi sadu pomocníků do terénu, abyste jste mohli jet…no zkrátka „všude“. S výlety mimo zpevněné silnice to Rolls-Royce myslí opravdu smrtelně vážně, což se projevilo zejména na podvozku a jeho naladění. Cullinan využívá vzduchové zavěšení s automatickým vyvažováním světlé výšky, schopné i přes kola o rozměru 22 palců udělat z každého povrchu jízdu na létajícím koberci. Když otevřete dveře, sníží se zavěšení automaticky do přístupové výšky, když naopak jedete v terénu, je auto výš a ještě kompresorem aktivně tlačí prokluzující kola do země. Chcete na ryby? Proč ne, brodit můžete až 540 mm do hloubky. Potřebujete se vytočit v těsné garáži? Kvůli kolosálním rozměrům se sem pravděpodobně stejně nevejdete, ale můžete to zkusit díky zatáčení zadních kol.

Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce Cullinan

A naší exkurzi do klenotnictví uzavřeme klenotem pod kapotou. Tady totiž trůní plnokrevný biturbo dvanáctiválec o objemu 6,75 litru, podávající výkon 571 koní a točivý moment 850 Nm, dostupný již od 1600 otáček za minutu. Ačkoliv otáčky se z budíků stejně nedozvíte, protože místo otáčkoměru si zabral pro Rolls-Royce typický ukazatel „výkonové rezervy“, ukazující v procentech, kolik potenciálu motoru právě využíváte. Vážně kouzelný budík. O zbytečnostech, jako je třeba zrychlení z nuly na sto, se ve světě slušňáků od Rolls-Royce samozřejmě nemluví. 250 km/h to pojede, a to vám tak nějak musí stačit.

Běžně by se nemělo mluvit ani o ceně, která spadá do kategorie „když se ptáte, nemáte na to“, ale částka je prostě moc fascinující na to, aby zůstala skryta. Na americkém trhu, vychází Rolls-Royce na 325 000 amerických dolarů, tedy na sedm milionů korun. Zdvořile potom připomínám, že je to ještě před tím, než se zahloubáte do tajů ceníku příplatkové výbavy. Tady to teprve začne pořádně lítat.

Načítám