Hlavní obsah

Rok 2018 byl na silnicích tragický. Zemřelo 565 osob

Foto: Ministerstvo dopravy

Tahle statistika je asi z těch nejsmutnějších, jakou vám vůbec můžeme přinést. Mapuje totiž dopravní nehody, zraněné a usmrcené osoby. Rok 2018 skončil, a tak je načase zjistit, jak na tom byl. A rovnou říkáme, že veselo nám z těch čísel opravdu není. V loňském roce totiž zemřelo víc lidí než v roce 2017. Zbytečně, jak jinak.

Článek

Nemáme válku, nemáme hladomor, a přesto každý rok přijdeme o velkou spoustu obyvatel, kteří prostě jen nedojedou z práce nebo na chatu. Velkým problémem je fakt, že intenzita dopravy se stále zvyšuje a nejzranitelnější účastníci provozu, mezi které patří i naši nejmenší, jsou tak častěji vystaveni rizikovým situacím. V roce 2018 bylo na našich silnicích podle policejních statistik usmrceno 565 osob, což je o 63 více než v roce 2017. Na negativní bilanci uplynulého roku se nejvíce podepsaly fatální nehody motocyklistů, kterých oproti loňsku výrazně přibylo (86 usmrcených motocyklistů, meziročně +26), zřejmě i vlivem extrémně teplého počasí a dlouhé motorkářské sezóny. Nedaří se také zlepšit situaci u chodců, kde sice ubylo těžkých zranění, ale počet smrtelných následků vzrostl (113 usmrcených chodců, meziročně + 12 osob)

Děsivá neděle před Štědrým dnem

Vánoce prý mají být časem klidu a míru, ale ty loňské, které skončily jen před několika málo dny, byly spíše neuvěřitelně smutné. V neděli 23.12.2018 bylo usmrceno 5 osob, což je nejvíce za celý prosinec. Dvě osoby byly usmrceny při srážce sanitky s osobním vozidlem na Bruntálsku. Další dvě osoby byly usmrceny při střetu s pevnou překážkou, po nárazu auta do stromu zahynula čtyřicetiletá řidička na Svitavsku, devětaosmdesátiletý řidič pak narazil u Semil do betonové propusti. V Brně osobní auto srazilo sedmačtyřicetiletého muže, který podlehl následkům zranění při převozu do nemocnice. Bohužel ale celý prosinec byl dost děsivý. Nejvíce těžkých zranění (13) bylo evidováno ve středu 5. 12., lehkých (111) pak v pátek 21. 12.

Překvapivě klidné měsíce

Za loňský rok policie eviduje dva celkem překvapivé měsíce, kdy se na silnicích neděla taková spousta nehod. Proč překvapivé? Protože jde o únor a březen, tedy měsíce, kdy je na silnicích sníh, tma je stále brzy a dlouho, a přesto je lze hodnotit vcelku pozitivně. I když to je dost relativní označení, protože v únoru bylo usmrceno 21 osob. Tento měsíc se tak ale zapsal do historie, neboť v žádném jiném měsíci nebylo nikdy usmrceno méně osob. V březnu pak bylo usmrceno 28 osob. Z meziročního srovnání se pak k únoru a březnu přidal už jen červen, v ostatních měsících bylo v roce 2018 usmrceno vždy více osob než v předchozím roce.

Nejčastější příčiny jsou stále stejné

Dopravní nehody mají různé příčiny, ale dvě konkrétní jsou bohužel těmi nejčastějšími. Jsou jimi rychlost a nepozornost, a to nejen řidičů, ale také chodců a cyklistů. Podle Tomáše Neřolda, vedoucího samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy ČR, je velkým problémem to, že příliš mnoho českých motoristů bohužel stále jezdí agresivně a považuje to za normální. A dokud se nezmění přístup samotných řidičů, jen těžko se zmírní důvody nehod, a hlavně ta smutná čísla uvedená výše.

Ve srovnání s loňským rokem navíc až neuvěřitelně přibylo případů, kdy došlo ke smrtelnému střetu kvůli tomu, že řidič nepřizpůsobil rychlost jízdy podmínkám na vozovce. U vážných nehod chodců pak hraje největší roli nepozornost, a to jak na straně řidičů, tak samotných chodců. Více než v minulosti se na tom podílí používání telefonu a dalších zařízení přímo v provozu. A přitom právě na rychlost, nepozornost a používání telefonu za volantem upozorňuje ministerstvo dopravy, policie i BESIP opakovaně. Na některé to ale bohužel neplatí.

To ale neznamená, že BESIP hodí flintu do žita. Naopak. Ve spolupráci s Českou asociací pojišťoven bude letos pokračovat na kampani Nepozornost zabíjí, která varuje před používáním telefonu za volantem. Kromě řidičů bude apelovat i na chodce, aby se nechovali jako takzvaní „smombies“ a nezírali do telefonu při pohybu v dopravním provozu. Další kampaň se bude věnovat bezpečné vzdálenosti, kterou podle průzkumů nejméně třetina českých řidičů nedodržuje. V kombinaci s nepozorností a nepřiměřenou rychlostí je přitom ignorování bezpečného odstupu kritickým faktorem řady fatálních nehod.

My jen doufáme, že alespoň něco na piráty silnic a nevychované chodce zabere. Tato čísla jsou vskutku děsivá.

Načítám