Článek
Neví se, v jakém měsíci, ale je více než jisté, že v průběhu roku 2022 zavelí francouzský Citroën k odchodu a pošle (bez náhrady) do důchodu cenově dostupné MPV C4 SpaceTourer (začíná na 520 tisících Kč). Lidé toužící po tomto motorizovaném obýváku by si tedy měli s nákupem pospíšit, jelikož není vůbec jisté, zdali budou mít prodejci dostatek automobilů. Na sklad se totiž berou vozy vesměs jen na základě konkrétních poptávek.
Nechystá se ani žádná speciální nebo rozlučková edice, jelikož celý segment vozů typu MPV prostě a jednoduše upadá. Jen mezi lety 2019 a 2020 hlásí Citroën propad o 45 %. Vyjádřeno čísly – předloni se u nás udalo 440 rodinných C4 SpaceTourer, zatímco vloni jich bylo jen 215. A to je sešup dolů jako z tobogánu.
Češi si nejvíce oblíbili dieselové motory, přičemž nejčastěji volí modely vybavené dvoulitrovým BlueHDi a osmirychlostním automatem. Pro úplnost dodáme, že zážehové jednotky tvoří třetinu prodeje. Z výbav nejvíce frčí střed (Feel – 65 %) a z barev stříbrná, písková nebo bílá.
Všem otcům, matkám, strýcům, tetám, babičkám, dědečkům a dalším rodinně orientovaným lidem automobilka nabízí jako alternativu sedmimístné Berlingo ve verzi XL, případně minivan SpaceTourer produkovaný ve třech různých délkách.
Oficiálním důvodem konce C4 SpaceTourer je propad zájmu zákazníků – přeliv z MPV do SUV. Tedy žádné emise nebo jiné unijní vynálezy, ale zcela obyčejný tržní nezájem. Za nás říkáme škoda a už necháváme vázat smuteční kytici na hrob povedeného francouzského vozu. Jenže…
Zázraky se dějí nejen o Vánocích, což dokazuje například španělský Seat, který na základě klientské poptávky vrátil do prodeje víceúčelovou Alhambru. Kulatých MPV se zatím nevzdali ani ve Fordu a do segmentu větších praktických sedmimístných vehiklů se nedávno přidala taktéž Dacia, díky svému Joggeru. Familywageny tedy brzy přijdou o jednoho schopného hráče z Francie, nicméně tím zápas ještě zdaleka nekončí…