Článek
Teoreticky by měl být provoz křižovatky řízené policistou stejně plynulý jako v případě řízení semafory. To ale většinou není. Na vině není špatné či zmatečné řízení policisty, jak často řidiči tvrdí, ale spíše jejich neznalost pokynů a gest, které policisté v souladu s předpisy používají. V křižovatce pak vzniká chaos a doprava v okolí kolabuje.
I krátká anketa v rámci naší redakce ukázala, že v gestech policistů tápe mnohem víc lidí, než by se mohlo zdát. Pravidla jsou přitom velmi jednoduchá. Důležité je, jak k vám policista stojí a jakým směrem kýve paží. Zapamatujte si to nejdůležitější, co musíte jako řidič bezpodmínečně znát: Pokud k vám policista uprostřed křižovatky stojí čelem nebo zády, znamená to vždy jasný signál „Stůj!“
Pokud policista vodorovně kýve rukou (případně směrovkou, kterou v ruce drží), naznačuje tím autům, že mají jet, takzvaně je popohání. Naopak kýváním rukou nahoru a dolů řidičům naznačuje, aby zpomalili. Veškerá gesta mohou být také doprovázena píšťalkou – tu zpravidla policisté používají ve chvíli změny směru jízdy nebo když na své gesto upozorňují zmatkujícího řidiče.
Vztyčí-li policista paži nebo předloktí pravé paže se směrovkou, znamená to signál „Pozor“. Řidič jedoucí ze směru, pro který byl provoz dosud zastaven, se v tuto chvíli má připravit k jízdě, naopak řidič ve směru dosud volném je povinen zastavit. Pokračovat smí jen v případě, že už by nestihl bezpečně zastavit.
Signál „Volno“, tedy pokyn k jízdě do křižovatky, nastává ve chvíli, kdy se k vám policista otočí bokem. Nemusí mít ani roztažené ruce nebo nějak gestikulovat, stojí-li zkrátka bokem, můžeme vjet do křižovatky. Při tomto postoji může řidič v křižovatce také odbočit vlevo nebo vpravo, musí ale dát přednost protijedoucím vozidlům a odbočovat před policistou a nikoliv za ním.
Asi největší potíže dělá řidičům postoj tzv. trojstranné uzávěry, tedy když má policista pravou paži (tu se směrovkou) předpaženou a levou upaženou. Pokyn „Stůj“ v té chvíli platí jak pro řidiče přijíždějící k zádům policisty, tak pro řidiče blížící se k policistovu pravému boku. Zcela volno mají řidiči přijíždějící k levému boku policisty, kteří mohou i odbočit doleva či doprava. A co řidiči jedoucí k čelu policisty? Ti mohou odbočit pouze doprava.
Důležité je si zapamatovat, že signály policisty jsou vždy nadřazené dopravním značkám i semaforům, a to i v případě, kdy semafory normálně fungují. Řídit se pokyny policisty mají za povinnost nejen řidiči motorových vozidel, ale i cyklisté nebo chodci. Kromě policistů pak mohou provoz řídit i vojenští policisté, příslušníci Vojenské pořádkové služby nebo v případě potřeby i městští strážníci či hasiči.
Pokud se řidič dostane do situace, kdy neví, co pokyny policisty znamenají, je vždy lepší zastavit než to takzvaně risknout: „Policista si toho všimne a vyzve vás samostatně k jízdě, například na vás ukáže a mávne, že máte jet,“ vysvětluje praxi Eva Kropáčová, tisková mluvčí Policejního prezidia, a dodává, že v takové chvíli se řidič nemusí obávat pokuty. Pokud by ale řidič v křižovatce vinou své neznalosti zmatkoval natolik, že by ohrozil ostatní účastníky dopravního provozu, může to už policista řešit: „Většinou zastaví provoz a jde řidičovi domluvit. V případě kolize vinou neznalosti těchto pravidel už ale samozřejmě dojde i na pokutu stejně, jako kdyby řidič nerespektoval dopravní značení,“ popisuje praxi Eva Kropáčová.
Dobře znázorněné jsou pokyny policistů ve videu níže: