Článek
Když továrna Mitsubishi ve městě Normal (Illinois) na jaře 2016 zavírala své brány, skoro 1 300 lidí přišlo o práci a roční kapacita produkce čítající až 200 tisíc vozů spadla na nulu. Jenže v lednu 2017 se opuštěných prostor ujala start-upová společnost Rivian, která s obrovskou vizí i s podpůrným daňovým zvýhodněním a granty od státu plánovala velkolepý vstup na automobilový trh.
Roku 2018 nadějný nováček způsobil rozruch na autosalonu v Los Angeles, když představil svůj koncept plně elektrického pick-upu R1T, doprovázeného podobně orientovaným SUV R1S.
Chlapci z Rivianu rozhodně nelenili a pilně připravovali svoji fabriku na ostrou výrobu, k čemuž jim jistě dopomohla finanční injekce v řádech miliard dolarů od Fordu a Amazonu. Modrý ovál chce továrnu využívat pro výrobu svých elektromobilů, zatímco Amazon si od Rivianu poručil sto tisíc fungl nových elektrických dodávek pro svůj byznys. No a s tímhle pytlem narvaným penězi se přece jen pracuje poměrně dobře.
Dokonce tak dobře, že 14. září roku 2021 ve večerních hodinách sjel z výrobní linky Rivianu první zákaznický pick-up R1T s dojezdem až 505 kilometrů na jedno nabití – dle severoamerických norem. Připomínáme, že SUV R1S zvládne ještě o čtyři kilometry více.
To vše jsou hodnoty s bateriemi o kapacitě 135 kWh. V plánu je prý také menší 105 kWh verze, ale i větší balíček nabouchaný kapacitou 180 kWh, což znamená dojezd více než 644 kilometrů na jedno nabití.
Akcie Rivianu si brzy budete moci koupit i vy, do čehož výrobce vkládá naděje a očekává, že se jeho hodnota usídlí mezi 50 až 70 miliardami dolarů. A to je hodně slušný a realistický odhad, když navíc přihlédneme k tomu, že ještě před pár lety zakladatelé (zejména Robert „RJ“ Scaringe) start-upu teprve objevovali technologie (2009), stavěli elektrické kupé (2011) a čmárali SUV či pick-upy leda do skicáku.
Sny se tak staly realitou, a proto se Rivian může spolu s dalším úspěšným start-upem – Lucid Motors – směle postavit velkým hráčům typu Tesla, Volkswagen nebo Chevrolet. Rivian je teď navíc trochu na koni, jelikož na rozdíl od ostatních, kteří zatím jen slibují, už svůj elektrický pick-up má v reálné produkci a připravuje dodávky prvním zákazníkům. Za nás hluboce smekáme a nadšencům z Kalifornie, kde sídlí centrála firmy, držíme palce.