Hlavní obsah

Řídili jsme ultimativní vojenský off-road! Jaký je v terénu?

Foto: Jakub Deml

Do redakce nám dorazila pozvánka na testování terénních vozů na off-roadovém polygonu na okraji Plzně. Jedním z hlavních lákadel akce byla možnost svézt se s vojenskými speciály Gepard. Právě ty by v budoucnu mohly nahradit vozy Kajman a Kovboj, které česká armáda v současnosti používá. A protože jsme v redakci hraví a zvídaví, tuhle příležitost jsme si nemohli nechat ujít!

Článek

V Plzni nás přivítalo chladné a deštivé počasí, ale nám to vlastně vůbec nevadilo. Alespoň vyzkoušíme drsné vojenské speciály v těch správných podmínkách. Po krátkém úvodním školení přijíždíme k technické lesní trati plné bahna a naše natěšenost vrcholí. Nejprve přichází na řadu seznámení s tratí na pozici spolujezdce a pak už hurá za volant!

K dispozici máme hned několik terénních vozů od Land Roveru, Toyoty a Isuzu. Nás ale zajímají hlavně vozy RDV Gepard a LRPV Gepard. Oba jsou postavené na platformě legendární Toyoty Land Cruiser řady 70 a jsou tzv. ultimativními vojenskými off-roady, tedy prostě řečeno jsou bez kompromisů. Vozidlo RDV (Rapid Deployment Vehicle) je tzv. vozidlem rychlého zásahu a my máme k dispozici jeho čtyřmístnou verzi. Vozidlo LRPV (Long Range Patrol Vehicle) je pak průzkumné vozidlo dlouhého dojezdu, které pojme až šest členů posádky.

Foto: Jakub Deml

Vozy Gepard nejsou žádná ořezávátka a hravě si poradí i s hlubokým bahnem

Obě vozidla mají pod kapotou stejný motor – osmiválcový diesel od Toyoty o objemu 4,5 litru a výkonu 151 kW (202 koní). Víc než výkon je však v těžkém terénu důležitější hodnota točivého momentu, která u Gepardů činí velmi slušných 454 Nm. Vozidla máme k dispozici pochopitelně bez zbraní, a tak váží jen kolem dvou tun; v plné polní se ale celková hmotnost vozidla může s balistickou ochranou a vojáky dostat až na šest tun.

Auta dokáží uhánět rychlostí až 140 kilometrů za hodinu a jejich dojezd je úctyhodných tisíc kilometrů. Ani jednu z těchto hodnot jsme pochopitelně v lesíku na okraji Plzně ani zdaleka neatakovali, přesto jsme si vojenské speciály užili dosyta. Prostupnost terénem je fascinující, stejně jako jistota, se kterou šplhají do prudkých lesních výjezdů.

Na přehnaný komfort ale zapomeňte, tady nejste ve vymydleném SUVéčku, ale ve vojenském vozidle. Nejen, že vás tu nehýčkají vyhřívaná sedadla, ale při záběru v mokrém terénu na vás dokonce vystřeluje bahno od kol. Při rozjezdu volíme druhý rychlostní stupeň, jednička je v autě takřka jen pro případy vyprošťování nebo tažení dalších vozidel. Jelikož máme zařazenou redukci, rychlostní stupně jsou velmi krátké, delší je až pětka. K té se ale během našich zkušebních jízd ani nedostaneme. Ačkoliv jsou na trati poměrně prudká stoupání, do vrchu se Gepard šplhá bez sebemenšího zaváhání a neméně zručný je i z kopce dolů. Stačí nechat zařazenou dvojku a auto díky svému velkému objemu účinně brzdí motorem, takže ho máte stále dobře pod kontrolou.

Vozidla Gepard ve verzi RDV i LRPV zatím česká armáda nevlastní. Očekává se, zdali bude v budoucnosti vypsáno nějaké výběrové řízení na vozy tohoto typu. Už nyní ale slouží k výcviku vojáků jiný typ vozidel Toyota, a to LC 200 ve zodolněné verzi. Vojáci-řidiči se v nich učí, jak takovou techniku co nejlépe používat v terénu. K takovému výcviku dochází nejen ve vojenských prostorech, ale i zde v Plzni, kde kromě samotného ovládání vozu učí vojáky také číst dopředu terén: „Při jízdě v terénu je důležité přemýšlet dopředu. Oni sice mohou dobře najet do brodu, ale když nemají na druhé straně kudy vyjet, tak je to k ničemu,“ vysvětluje mezi jednotlivými jízdami Václav Buchbauer, školitel a manažer speciálních projektů společnosti DajBych.

„Během brodění přes vodu je také důležité zvolit správný rychlostní stupeň na projetí celého brodu, protože ve vodě, ale i v jakékoliv jiné těžké terénní pasáži, není radno zbytečně řadit,“ vysvětluje u potoka zkušený školitel, který ale záhy přiznává, že po absolvování zahraniční mise se může karta velmi rychle obrátit: „Když se vojáci vrátí z mise, mohli by spíš učit oni nás, protože tam jezdí s vozy naloženými balistickou ochranou. To je pak docela něco jiného ukočírovat v prudkém sjezdu až šestitunový kolos…,“ říká Václav Buchbauer.

Poprvé se vozidla Gepard představila veřejnosti na akci Bahna 2018:

Vozidlo Gepard existuje i v šestikolové variantě, která nabízí větší nosnost i počet míst pro posádku. Kromě armády má využitelnost například i pro speciální jednotky policie. Cena vozů zatím není známa.

Technické údaje - RDV Gepard
Motorosmiválcový diesel Toyota 1VD-FTV
Zdvihový objem4 500 cm3
Výkon151 kW (202 k) při 3 400 ot./min.
Točivý moment454 Nm při 2 000 ot./min.
Převodovkapětistupňová manuální
Pohon4 × 4 s uzávěrkami diferenciálů obou náprav
Pohotovostní hmotnost2 040 kg
Maximální rychlost168 km/h
Spotřeba11 l/100 km, v terénu 16 l/100 km
Objem palivové nádrže180 litrů
Kola a pneumatiky285/75 R16
Rozměry (délka/šířka/výška)4 795/1 865/1 930 mm
Rozvor3 180 mm
Hloubka brodění750 mm
Technické údaje - LRPV Gepard
Motorosmiválcový diesel Toyota 1VD-FTV
Zdvihový objem4 500 cm3
Výkon151 kW (202 k) při 3 400 ot./min.
Točivý moment454 Nm při 2 000 ot./min.
Převodovkapětistupňová manuální
Pohon4 × 4 s uzávěrkami diferenciálů obou náprav
Pohotovostní hmotnost4 100 kg
Maximální rychlost140 km/h
Spotřeba11 l/100 km, v terénu 16 l/100 km
Objem palivové nádrže180 litrů
Kola a pneumatiky285/75 R16
Rozměry (délka/šířka/výška)5 650/1 870/1 905 mm
Rozvor3 180 mm
Hloubka brodění750 mm
Související témata:
Načítám