Článek
Zatímco ta úplně první Toyota RAV4 je nezaměnitelná i po letech, tak čtvrtá generace byla poněkud nevýrazná, snad až mdlá. Pátou generaci však na silnici nepřehlédnete. Má výrazné tvary, působí rozkročeně a její ostře řezané rysy zásadně kontrastují s kdysi kulatou a roztomile působící první generací.
Nicméně tady jde o víc než jen o vzhled. Ravka páté generace totiž jezdí na úplně nové platformě TNGA, která je o 57 procent tužší, snižuje těžiště auta, umožnila konstruktérům zkrátit převisy karoserie, ale taky zvětšit vnitřní prostor. Používají ji i Toyota Camry nebo Lexus ES a Toyota si s ní dala hodně práce, protože nese hybridní ústrojí čtvrté generace, kdy ve verzi s pohonem všech kol roztáčí zadní kola výlučně elektromotor. Benzínový čtyřválec s objemem 2,5 l má nebývale vysoký kompresní poměr 14:1, kombinuje přímé a nepřímé vstřikování a dosahuje výkonu 222 koní, což je poměrně zásadní nárůst. Řeč je tedy o verzi s pohonem všech kol, protože předokolka s hybridním motorem má 218 koní. Podle předpokladů Toyoty však budou dvě třetiny aut právě čtyřkolky. A tak je logické, že při prezentaci v Barceloně se zajímám právě o toto provedení…
Takže jen hybridní pohon? Žádná nafta nebo benzín?
Hybridní motory hrají u Toyoty prim a RAV není výjimkou, ale v nabídce bude i dvoulitrový benzín. Díky němu může pátá generace startovat na ceně 719 900 Kč. Ale pozor, to se bavíme o verzi s pohonem předních kol a s manuální převodovkou. V provedení hybrid a s pohonem všech kol se bavíme o částce 914 900 Kč. Hybrid pak existuje i s pohonem předních kol, samozřejmě, tam je cena 864 900 Kč. Ne, naftu v ceníku nehledejte.
První dojmy?
Prostorný a tichý interiér! Ano, tohle je opravdu to první co jsem si uvědomil za volantem i na sedadle spolujezdce, tady je znát prodloužený rozvor. Taky je zde nadbytek odkládacích prostor a za zmínku rozhodně stojí velmi dobře tvarovaná zadní sedadla. Když jsme se motali ranní Barcelonou, ale pak i na klikatých silnicích okolo Monseratu, hned zaregistroval taky tenčí áčkové sloupky, které společně s většími bočními okny výrazně zlepšují výhled z auta.
Co jsem naopak hned vypnul, bylo elektronické zpětné zrcátko – horká novinka, se kterou ale, troufám si tvrdit, bude mít spousta řidičů problém. Prostor za autem totiž nevidíte orámovaný zadním oknem, ale je podstatně širší, a protože je obraz plochý, bez perspektivy, je těžké se rychle zorientovat. Ale kdo ví, třeba je to jen věc zvyku. Soudím však, že podstatně těžší bude si zvyknout na ovládání navigace.
Jinak ergonomie za volantem je skvělá, může to za to minimalistická palubní deska, velký panel multimediálního centra, tříramenný volant a velké pogumované ovladače klimatizace.
No a ten podvozek?
Přestože má nová RAV4 o 15 mm vyšší světlou výšku, nižší těžiště a přepracovaná zadní náprava znamená víc jistoty jak při náhlé změně směru, tak třeba při jízdě po dálnici. Líbí se mi, jak lehce RAV4 zatáčí, co na tom, že řízení je poněkud odtažité. Hlavní je však výtečný jízdní komfort, kdy odpružení auta spolehlivě bere všechny nerovnosti a kdy bylo spousta práce věnováno i odhlučnění. Díky tomu si pak vychutnáte i perfektně hrající audiosystém. Když budete motor víc honit, uslyšíte pak jeho hlasitější projev, za což může převodovka CVT, která ho drží ve vyšších otáčkách.
Ale hybridní ústrojí má převodovku CVT vždy, že?
Ano, má. A když tedy budete chtít hybrid a čtyřkolku (chce to tak osmdesát procent všech českých zákazníků), budete si muset osvojit trochu jinou techniku jízdy než jako s běžným automatem. Každé prudké přišlápnutí plynu totiž pošle benzínový motor do optimálních (vyšších) otáček, a ty pak nekorespondují se zrychlováním. Je to podobné jako třeba na skútru.
Ale snad i díky tomu se naučíte zacházet s plynovým pedálem jemně, což se potom příznivě odrazí na spotřebě. Testovací jízda po klikaté náročné silnici znamenala spotřebu víc osm litrů, ale jakmile jste začali víc využívat rekuperace, spadla někam na hranici sedmi litrů. A ve městě to bude samozřejmě ještě lepší. Pokaždé když sundáte nohu z plynu, tak se rekuperuje energie, a ravka jezdí výlučně na baterky moc pěkně, na dálnici dokonce až 120 km/h.
A fakt jezdí tak pohodlně?
Jak už jsem říkal, jezdí! Kombinace komfortního podvozku, prostorného interiéru a bohatého prosklení navozuje příjemnou uklidňující atmosféru, a když zkusíte RAV4 držte pod krkem, rychle zjistíte, že to nemá smysl.
Co ta čistě benzínová verze?
Krátce jsem se s ní svezl, měla i ten manuál. Spotřeba byla plus minus podobná, ale padesát koní mínus je samozřejmě znát.
A v terénu?
Měli jsme slíbenou terénní vložku, ale pršelo a trať byla absolutně rozbahněná, takže z ní sešlo. Ale přijde mi zajímavé, že pohon zadní nápravy obstarává výlučně elektromotor, zadní kola nemají s těmi předními nebo s převodovkou žádné spojení. Celý systém je však precizní a vlastně o něm ani nevíte. A když jsem to zkusil alespoň na šotolině, rozhodně jsme neměl ten pocit, že by se vzadu dělo něco jinak.
Takže se povedla, co?
Označení RAV znamenalo Recreational Active Vehicle, což je vozidlo pro volný čas, a teď je to prý Robust Accurate Vehicle, tedy robustní precizní vozidlo. Robustní mi tedy nepřipadá, i když je o kus větší, ale precizní ano. Je pohodlná, komfortní a jistá, a uvnitř v kabině je spoustu místa.