Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Václav Havel je bezesporu významnou osobností československých dějin, ale věděli jste, že měl v oblibě také auta? Celý život rád řídil, a proto si jako první vlastní automobil koupil červený Mercedes-Benz W114, který později prodal a v roce 1977 jej nahradil žlutým žigulíkem, jemuž zásadně říkal „džiguli“. Čtyři roky na to měl žigul nového majitele, herce Jana Hrabětu, zatímco Havel osedlal jedničkový Golf, jejž později odprodal Zdeňku Svěrákovi, a zároveň si toho času (1987) pořídil Golf druhé generace, o kterém budou následující řádky.
Fungl nový vůz pocházel z Tuzexu, pod jeho kapotou pracovala atmosférická naftová šestnáctistovka o výkonu 40 kW (54 koní) a čtyřrychlostní manuál. Výbava je základní (typ C), barva diamantově stříbrná metalíza, čalounění sedadel typ Balear, disky hliníkové – model Hockenheim. Uvnitř má čestné místo svého času nejlepší dostupné volitelné originální Volkswagen audio Gamma. Díky tomu Václav Havel autu říkal „moje pojízdná Smetanova síňka“, ale jinak mu kvůli solidnímu tahu motoru přezdíval „Stříbrný blesk“.
Auto posléze vystřídalo řadu majitelů, přičemž ten předposlední se k němu nechoval úplně hezky – vozil v něm dřevo, údržbu neřešil, několikrát jej naboural a poté zahodil do kopřiv. Vypadalo to, že tento kus motoristické historie skončí na vrakovišti, jenže v nouzi nejvyšší se objevil zachránce David Hubáček – sběratel, frankofil a automobilový nadšenec. Ten svého času ještě netušil, o jak náročnou akci půjde, ale zatím nepřebíhejme a vezměme to pěkně popořadě.
Od Mercedesu ke Golfu
Davidův příběh se datuje k roku 2013, kdy spolu s kamarády organizoval festival Sokolka žije! (což ve finále vyústilo v založení Klubu Sokolka Luhačovice). Součástí události byla i venkovní vernisáž fotografií Olgy Havlové, kterou zvěčnil Bohdan Holomíček. Jako dekorace zde sloužil červený Mercedes-Benz, nápadně podobný tomu, jaký vlastnil sám Václav Havel.
Davida Hubáčka proto napadlo, že by zjistil, kde skončil originál, a tak zvedl telefon a zavolal Antonínu Maněnovi – bývalému šéfovi hradní policie. Po měsících pátrání nakonec vyšlo najevo, že předmětný automobil dožil jako soubor náhradních dílů. Spontánní nápad s hledáním vozu ovšem pokračoval a ve finále padl do hledáčku právě dvojkový Golf. Ten se, jak víte z předchozích odstavců, skutečně našel, ovšem v jakém stavu…
Z prezidentského automobilu totiž zbyl vrak a tehdejší majitel měl v rámci odprodeje extrémně přemrštěnou představu o ceně. Už to vypadalo, že celý projekt půjde k ledu, jenže na základě spolupráce několika zainteresovaných přátel přece jen došlo k úspěšnému odkupu vozu, avšak vyvstal další otazník – renovace.
Vybrat peníze na nejnutnější servis se luhačovickému spolku podařilo pomocí crowdfundingu, zbylé (daleko nákladnější) opravy financoval David Hubáček ze svých prostředků. Plně si však uvědomuje, že nebýt kampaně na Facebooku a mediální podpory, široká veřejnost by se o předmětném Golfu patrně nikdy nedozvěděla.
Samostatnou kapitolou bylo shánění chybějících dílů, kolikrát pocházejících z různých koutů Evropy. Za většinu z nich bylo samozřejmě nutné zaplatit, ale našli se i tací prodejci, kteří některé komponenty poslali zdarma jako podporu projektu – například rumunský zubař maďarského původu věnoval do Golfu originální redukční rámeček (hodnota cirka 100 eur) pro dobové autorádio Gamma.
Náročná kompletní renovace zabrala asi dva roky. Dnes automobil slouží Klubu Sokolka v Luhačovicích, účastní se výstav, různých veřejných akcí s tematikou Václava Havla nebo figuruje všude tam, kde se dějí dobré věci.
Před koncem reportáže se nám dostalo velké pocty, usedli jsme za volant, zacvakli kazetu s „Plastiky“, stáhli okénka a vyrazili na vyhlídkovou jízdu krajinou. Vůz působil, jako by vyjel z fabriky, přičemž historickou atmosféru dokreslovaly další propriety typické pro Václava Havla (zapalovač, cigarety, fotoaparát Nikon aj.), a celkově nás příjemně překvapil solidní zátah atmosférického dieselu. Teprve na okresce za zvuku vytočené čtyřky nám došlo, proč auto dostalo přízvisko Stříbrný blesk.
Odjížděli jsme s úsměvem na rtech a pocitem satisfakce, že na světě jsou stále lidé (zachránci), co mají skutečně rádi i obyčejná auta obestřená mocným příběhem. Když si to uvědomíte, jde o emoční nával, takže jako závěrečné hodnocení z nás vypadlo něco ve smyslu: „Sakra chlape, tys tady udělal neuvěřitelný kus práce!“ Víme, je to strohé, ale trefné…
Co jste ještě (ne)věděli?
Než přeskočíte na další článek, přečtěte si ještě pár zajímavostí, které se vážou právě ke stříbrnému Golfu druhé generace, jehož prvním majitelem byl Václav Havel.
- sběrateli Davidu Hubáčkovi se podařilo zachránit původní technický průkaz potvrzující originalitu automobilu.
- stříbrnému Golfu byla přidělena výjimka pro prezidentské vozidlo, která jeho řidiči umožňovala vjezd do zákazu vjezdu nebo parkování na zákazu stání. Za získání těchto dokumentů vděčí David Hubáček Antonínu Maněnovi – bývalému šéfovi hradní policie.
- vůz skutečně velmi krátce sloužil jako oficiální prezidentský automobil, než jej nahradily limuzíny od BMW. Václav Havel však Golf využíval i nadále, ovšem jako soukromý dopravní prostředek.
- plochý klíček nalezený spolu s klíčky od vozu slouží ke snazší demontáži středových pokliček kol. David Hubáček se původně domníval, že jde o jednoduchý klíč od nějaké zajímavé schránky/šuplíku.
- do prezidentského Golfu byl dodatečně namontován mobilní telefon značky Tesla. Tento přístroj totiž jako jediný fungoval na Hrádečku, kde Václav Havel rád trávil volný čas. Nejbližší pevná linka byla tehdy umístěna až na tři kilometry vzdálené poště, proto když tehdejší hlava státu potřebovala telefonovat, zašla si jednoduše do své mobilní stříbrné budky.
- červený Mercedes umístěný na festivalu Sokolka žije! (2013) registrační značkou i karoserií sice odpovídá původnímu vozu Václava Havla, ovšem nejde o originál. Na snímku vidíte dieselový model W115 ze soukromé sbírky.
- v soukromí byl Havel motoristický detailista. Pokud svůj automobil neudržoval on sám, vydával přesný seznam, jakým způsobem a jakými prostředky kterou partii čistit. Například vnější plasty se ošetřovaly výhradně zeleným vojenským krémem na boty, zatímco ty vnitřní pouze politurou na nábytek značky Diava.
- když se na Hrádečku pořádala zabijačka, Golf vezl většinu vybavení, ovšem samotné vepřové do vozu nesmělo.
- v autě se běžně kouřilo, dochoval se i původní Havlův zapalovač značky IMCO přezdívaný „Rakušák“, jejž věnovala rodina Maněnových.
- srdcař Václav Havel rád ladil výstup hudby z levého nebo pravého reproduktoru. Mezi jeho nejoblíbenější skladby patřila píseň Magické noci od The Plastic People of the Universe.
- vůz sloužil rovněž disidentům, například pro převoz letáků nebo kvůli návštěvám věznic. Mezi slavné řidiče stříbrného Golfu se zapsal též známý představitel undergroundu František Stárek zvaný Čuňas.
- jako řidič byl Havel rychlík, častokrát ujížděl i vlastní ochrance.
- pětidveřový Golf je unikátní také v tom, že sloužil jako Havlova motoristická spojka v průběhu sametové revoluce a kolikrát nahrazoval pokusnou plakátovou plochu.
Bývalý československý a posléze i český prezident Václav Havel zemřel dne 18. prosince roku 2011 ve věku 75 let na svém milovaném Hrádečku. Jako jeden z mála českých politiků byl uznávaný po celém světě a svými kroky významně ovlivnil chod našich dějin.