Článek
Za volantem děláme spoustu věcí špatně a leckdy si to ani neuvědomujeme. Víte, o čem mluvíme? Následující řádky vytvořené s dopravními experty poukážou na časté chyby, kterých se jako řidiči dopouštíme.
Bunda
Co by tak mohlo být na bundě špatného? Sedíte v ní v autě? Děláte chybu. V zájmu správné funkce pásu a jeho přilnutí na tělo si ji vždy sundejte nebo alespoň rozepněte. V opačném případě hrozí, že vás při nehodě pás dostatečně neochrání (nepřitáhne), jelikož bude mezi ním a vaším tělem podstatná mezera, leckdy se vzduchovou kapsou. Rovněž doporučujeme, abyste si bezpečnostní pás před jízdou dotáhli na tělo ručně, pokud touto funkcí vaše auto nedisponuje už od výroby.
Hlavová opěrka
Projděte se někdy po parkovišti a všimněte si, kolik lidí má hlavovou opěrku ve výchozí (nejnižší) pozici. Na lámání chleba dochází při čelním nárazu, kdy je tělo působícími silami vymrštěno kupředu a vzhůru (klidně o 3 až 7 cm) a pak se vlivem zádržných systémů zase vrací do sedadla. Jestliže se vaše hlava nemá o co zastavit, pokračuje nadále směrem dozadu a vy si koledujete o vážné poškození krční páteře. Některé vozy disponují aktivními hlavovými opěrkami, které se v případě nárazu přiklopí dopředu.
Nastavení pásu
Máte správně nastavený pás? Spousta z vás ne, čímž se dopouštíte velkého hazardu. Proč? Přečtěte si pár faktů o funkci pásu od Karla Mulače, člena týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti Škoda Auto:
- Bezpečnostní pás má za úkol zadržet lidské tělo v případě prudkého brzdění či nárazu.
- Cílem není tělo jen zadržet (před nárazem do částí auta), ale také co nejvíce ochránit, tedy zadržet ho co nejšetrněji (eliminovat zranění působením pásu).
- Lidské tělo je drženo relativně malou plochou – plochou pásu – na této ploše se musí roznést síly v řádu tun, tyto síly působí nejen na pás, ale logicky také na lidské tělo.
- Biomechanicky je pro tělo nejvýhodnější, pokud je nejvíce sil přenášeno na lidskou kostru (a nikoli na měkké části těla).
- Proto u spodního (bederního) pásu zdůrazňujeme vedení pásu přes pánevní kost, nikoli přes břicho.
- Stejně tak u horního pásu je důležité vedení přes střed ramene, což znamená, že pás vede přes klíční kost, tedy opět přes kostru.
- Při této poloze je také efektivně využita hrudní část kostry.
- Pokud by vedl více do středu (blíže k ose) těla, byl by ohrožen krk (a životně důležité funkce – dýchání, zásobení mozku krví).
- Pokud by vedl ke kraji těla, hrozí, že horní část těla nebude zachycena (zadržena) pásem. Tím by došlo k prudkému předklonu, hlava se může dostat do kontaktu s částmi vozu či může narazit do airbagu příliš brzy – airbag v době rozbalování nechrání, naopak může fatálně zranit.
- Zároveň by pás nebezpečně působil na břicho.
- Zároveň bude v takovém případě extrémně namáhána část těla okolo pasu (protože zádržnou funkci bude plnit jen spodní pás).
- Poloha na rameni také znamená, že se pás dotýká těla v této oblasti. Pokud by člověk seděl moc vzadu či měl sedadlo sklopeno moc dozadu, a pás by tak byl před tělem, v okamžiku nárazu bude tělo zbytečně mnohem více namáháno (laicky řečeno tělo narazí do napnutého pásu, místo aby bylo hned od začátku pásem zadržováno).
Volně vložené věci
Odložíte si někdy do dveřní přihrádky skleněnou lahev? A víte, co se stane, když dojde k bočnímu nárazu? Z lahve se stane střepinový granát. Apelujeme, abyste předměty vozili zajištěné v kufru. Taktéž si dejte pozor na věci položené za řidičovým sedadlem, stačí prudší manévr a obyčejná půllitrová flaška se rázem přesune pod šoférovy nohy, kde může zablokovat brzdu.
Speciálně se vyvarujte pokládání větších/těžších předmětů na zadní plato kufru. Můžete pak řídit sebebezpečnější vozidlo, ale takový nevhodně odložený deštník vás může v případě kolize klidně vzít po hlavě.
Těžké předměty
Vozíte například těžká litá kola v kufru? Případně máte kombík proto, abyste v něm přepravili novou lednici? Měli bychom pro vás pár čísel – při čelním nárazu do pevné překážky začne působit přetížení až 30G, to znamená, že onen předmět vzadu už nemá sílu věci vážící 100 kilogramů, nýbrž 3 000 kilogramů.
Takový nápor leckdy neunese ani zadní řada sedadel, proto může nastat situace, kdy dojde k vytržení opěradel z pojistných držáků a vy to skrze násilně sklopenou lavici v druhé řadě schytáte od obsahu kufru. Určitou prevencí může být překřížení zadních bezpečnostních pásů, tj. levý pás umístit do pravého zámku a naopak – zajištění proti vyvalení.
Velký pozor si dejte při vnitřním transportu jízdních kol, složených party stanů, snowboardů nebo jiného náčiní – vždy takové věci řádně zajistěte, jinak se opět bavíme o podobném hazardu jako v případě oné lednice v kufru.
Například v Rakousku platí ustanovení o převozu věcí uvnitř vozu (mezi věci patří i zvířata) – musí být zajištěny tak, aby odolaly silám, které by ohrožovaly lidi nebo by mohly narušit provoz (zasáhnout do řízení). Tamní autoklub rovněž upozorňuje, že i nezajištěné dvoukilové lyžáky jsou vážným bezpečnostním rizikem při kolizi v rychlosti už 50 km/h.
Nohy
Máte po sešlápnutí spojkového nebo brzdového pedálu plně nataženou nohu? Pakliže ano, říkáte si o malér. Nastavte si sedadlo tak, abyste měli nohy mírně pokrčené, jelikož se v případě nárazu nechtěná kinetická energie rozloží přes kolenní a kyčelní kloub. Cílem je, aby vaše páteř nebo pánev neschytala tupý a tvrdý náraz.
A co nohy na palubní desce či tablet umístěný mezi airbagem a místem spolujezdce? Co nejspíš udělá pytel, který se nafoukne dříve, než řeknete borůvkový koláč? Ano, vymrští vaše nohy za úroveň sedadla, případně vystřelí tablet vstříc vašemu tělu. Rozdováděné elektronické zařízení pak nemá problém rozdrtit i hrudní kost.
Úchop
Držíte volant jednou rukou, tedy takzvaně „na Supermana“ (na 12. hodině)? A už jste přemýšleli, co se stane v případě inflace airbagu? Tipujete-li, že si nejspíš přelomíte vymrštěnou ruku o čelo, máte pravdu, k takové situaci skutečně dochází. A pokud nosíte náramkové ručičkové hodinky, možná si na obličeji vyrobíte nevzhledné tetování s aktuálním časem.
Obuv
Ženy, řídí se vám v jehlových podpatcích dobře? Spoustě z vás ano, ale okrádáte se o zásadní schopnosti/možnosti manipulace. Velké boty (bagančata) zase mohou snadno způsobit to, že budete zároveň šlapat na plynový a brzdový pedál. To v krizi řidiče často vyděsí, takže místo toho, aby naplno brzdili, manévr přeruší a následně ho opakovaně zahájí – už však se ztrátou cenných sekund a metrů, o které se prodlouží brzdná dráha.
Šoférování bez bot se zdá být pohodlné, nicméně v nouzové situaci nelze vyvinout na brzdový pedál dostatečný tlak jako v případně použití vhodné obuvi. Za tu se považují měkké boty s pevnou podrážkou, nikoli pantofle či žabky.
Možná jste někdy někoho viděli, jak na místo řidiče nastupuje v lyžařských botách. Ten kousek na horskou chatu to přece odjede, že? Ne, opravdu to není dobře.
Výhled
Prvně se ujistěte, že máte čisté sklo i zevnitř. Osahaná nebo špatně umytá okna jsou skvělým nástrojem k tomu, jak se při nočních jízdách přiblížit maléru. Mnoho lidí také sleduje dění jen několik metrů před autem a nevnímá, co je čeká za dalších 200 metrů – znovu jde o nevhodné chování. Také v zatáčce byste měli zrak směřovat k výjezdu, pokud tak učiníte, jistě si povšimnete, že vaše oči instinktivně navedou i ruce.
Roztěkanost
Jsou chvíle i mimo volant, kdy se skutečně vyplatí být klidný a rozvážný. Například při tankování, aby se vám nestalo, že do vozu nalijete nesprávné palivo. Toto může potkat rovněž zkušené šoféry, kteří se takových omylů dopustí ze setrvačnosti – jsou například zvyklí vždy stavět u stojanu na kraji a brát druhou pistoli, jenže jednou zastaví na jiné čerpací stanici a malér je na světě. Jde sice o maličkost, ale i ta může zapříčinit pár nepříjemných chvil a nemalé finanční ztráty.
Na článku spolupracoval Martin Trpkoš, vedoucí lektor dopravně výcvikového centra Polygon Hradec Králové, a Karel Mulač, člen týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti Škoda Auto.