Hlavní obsah

Řidiči v tunelech zbytečně riskují a zmatkují

Foto: TSK Praha

Bubenečský tunel

Myslíte si, že jízda v tunelu je prakticky stejná jako kdekoliv jinde? Že jen musíte dodržovat povolenou rychlost a víc neřešit? Vzhledem k tomu, kolik se jen od počátku února stalo v tunelech nehod, je dobré si zopakovat, jak se vlastně v tunelu chovat a na co si dát pozor.

Článek

Technická správa komunikací (TSK) a Besip tvrdí, že největším rizikem pro nás všechny během jízdy v tunelu jsme právě my, řidiči. Nedodržujeme základní pravidla jízdy po veřejné komunikaci, což sice na otevřené silnici nemusí mít vážné následky, ale tunel je uzavřené, a tedy nebezpečné místo. Hodně řidičů má prý problém hlavně s jízdou a manévrováním na malém prostoru. Že je to pravda, dokazuje nejen video, které najdete níže, ale bohužel i fakt, že jen od počátku února se například v pražských tunelech stalo 10 dopravních nehod. Kromě toho ale během února museli hasiči v tunelech zasahovat i kvůli poruchám na vozidlech takřka každý den. I proto musela být část tunelů na základě těchto nehod uzavřena a provoz v ostatních regulován. To znamenalo potíže pro desetitisíce dalších řidičů. Kolony, zpoždění a dopravní komplikace. Chápeme, že když se auto porouchá zrovna v tunelu, není to chyba řidiče, ale co ty dopravní nehody? Tam už je vina jednoznačně právě na těch, kteří v tunelech neumí jezdit.

A přitom je to velmi jednoduché! Základem je nedělat zbytečné a prudké manévry. Ano, pro někoho, kdo tunely jezdí každý den, je to možná jasné, ale pro jiného, který se do tunelu dostane jen jednou za čas, si zopakujeme základní pravidla. V prvé řadě si, prosím, pamatujme, že v tunelu nikdy bezdůvodně nezastavujeme. Ztratili jste se? Nejste si jisti správným výjezdem? Zlobí děti na zadních sedadlech? Nezastavujte a jeďte k nejbližšímu výjezdu, který vás z tunelu dostane ven. V tunelu také nikdy necouváme, neotáčíme se, a to ani v případě, že mineme potřebný výjezd. Neděláme taky žádné prudké a nečekané manévry. Někteří možná kroutí hlavou a nechápou, jak by se někdo v tunelu mohl otáčet, ale bohužel i tací žijí mezi námi. Věřte, že se nic nestane, pokud minete svůj výjezd z tunelu. Stačí prostě vyjet tím dalším a do cíle své cesty se dostat po povrchu. Ztratíte možná pár minut času, ale neohrozíte u toho sebe a další desítky řidičů.

Olga Boučková z Besipu pak připomněla, že velmi důležitá je jízda konstantní rychlostí. Pokud totiž začnete bezdůvodně, a hlavně zbrkle brzdit, řidič za vámi nemá moc prostoru k případnému úhybnému manévru. A ještě jedna věc je velmi důležitá a souvisí právě s tím uzavřeným prostorem. V tunelech bohužel není prostor pro chyby, a tak je na místě maximální sledování provozu a předvídavost. Stačí si jen všímat toho, že dejme tomu deset aut před vámi začíná brzdit a vy už můžete sundat nohu z plynu, a připravit se tak na zpomalení nebo na tvorbu kolony. S tím vám pomůže i důkladné sledování dopravního značení, které vás upozorní jak na tu kolonu, tak na změnu rychlosti či případné uzavření jízdních pruhů nebo hrozící nebezpečí.

A na co si tedy dát největší pozor?

Dodržování rychlosti

Ve většině městských tunelů je zpravidla stanovena maximální povolená rychlost na 70 km/h, v případě hustého provozu je světelnou signalizací z důvodu bezpečnosti a zachování plynulosti provozu snižována na 50 km/h. Rychlost dodržujte s minimálními odchylkami, protože bohužel můžete narazit na jedince, který větší odchylku může brát jako důvod k agresi. Zjednodušeně řečeno: Jeďte s davem, tedy ne zbytečně pomalu, ani nad povolenou rychlost. Tím kromě bezpečnosti zajistíte i nejvyšší možnou průjezdnost tunelu.

Dodržování bezpečné vzdálenosti

Jedna z věcí, která by se podle nás měla vyučovat už v autoškole. Bezpečná vzdálenost není pro legraci a bohužel ji většina řidičů záměrně ignoruje. Jenomže v uzavřeném prostoru tunelu není prostor pro nějaké manévry. V tunelu najdete řadu prvků, ať už jsou to tabule světelného dopravního značení, informační tabule, nebo například dveře propojovacích chodeb, které nám pomohou si odměřit a v duchu spočítat vzdálenost dvou vteřin. Což je obecně předpokládaná doba pro bezpečnou vzdálenost, za kterou bychom měli projet místem, jímž projelo vozidlo před námi. V tunelu, právě kvůli omezenému prostoru, doporučujeme tuto vzdálenost prodloužit na tři sekundy. Chvíli vám to bude trvat, ale během pár jízd pak správný rozestup dostanete do krve a nebudete nad ním vůbec přemýšlet.

Používání směrových světel

Další z věcí, na které by měl být kladen důraz už v autoškolách. Blinkry jsou věčné téma, které ovšem v tunelech dostává zcela nový rozměr. Bohužel nejen v tunelech řada řidičů používání blinkrů zcela ignoruje. Přitom je to prakticky jediný dorozumívací prostředek, kterým můžeme dát ostatním najevo, co se chystáme udělat! Právě proto je důležité a zásadní pro bezpečnost naši i ostatních dát blinkr včas, ne až ve chvíli, kdy začínáme točit volantem. V omezeném prostoru tunelu je třeba se dostatečně rozhlédnout a zjistit, zda manévrem někoho neohrozíme – dát směrová světla alespoň tři sekundy předtím, než začneme vybočovat z jízdního pruhu, a až poté začít samotný manévr. Ten odstup od blinkru a samotného manévru je nesmírně důležitý, protože někoho můžete mít ve slepém úhlu a přehnaně zbrklým manévrem ohrozíte jak jeho, tak sebe.

A co dělat, když se v tunelu dostanete do kolony? Je to snadné. Řidičům, kteří jedou za vámi, dejte hlavně včas vědět, že se něco děje, k čemuž slouží varovné blinkry. Pokud kolona úplně stojí a nevypadá to, že se hned rozjede, vypněte motor. Za každých okolností se pak řiďte pokyny obsluhy tunelu. V případě, že se vám v tunelu porouchá auto nebo jste účastníkem nehody, vždy zapněte výstražné blinkry, a pokud je to jen trochu možné, odstavte auto u krajnice. Jinak se chovejte jako v případě jakékoliv jiné nehody, tedy oblékněte si reflexní vestu, pomozte případným zraněným a zavolejte pomoc. Nemáte-li mobil u sebe, použijte telefon v SOS výklenku.

Související témata:
Načítám