Článek
Začneme starým, ale vydařeným vtipem. Až budete mít pocit, že je vaše práce úplně zbytečná, vzpomeňte na ty, kteří montují páčky blinkrů do BMW. Prosím, berte to trochu s nadhledem, neboť si nemyslíme, že by to byli právě řidiči BMW, kteří na tu páčku pod volantem tolik zapomínají. Rozhodně si nemají co vyčítat s jakýmkoliv jiným řidičem jakékoliv jiné značky.
Přitom používání blinkrů je na silnicích velmi důležité. Jen díky nim totiž ostatní účastníci provozu v dostatečném předstihu a zcela zřetelně ví, co hodláme v následujících okamžicích udělat. Ať už nečekaně zastavujeme, odbočujeme nebo předjíždíme překážku na silnici, vždy bychom měli blinkry použít. Podle Ústředního automotoklubu ČR je nejfádnější „omluvou“, podle nás tedy spíše výmluvou, těch, kdo blinkry nepoužívají, to, že podle nich i tak všichni pochopí, kam jedou. Někteří pak také tvrdí, že jejich nepoužíváním šetří palivo. Což je stejná výmluva, jako když jiní šetří palivo tím, že za dne nesvítí…
Tedy, abychom měli jasno. Nepoužíváním směrových světlometů něco málo ušetříte. ÚAMK tuto okolnost zjišťoval a propočty se dostal k ušetřeným 0,2 litru paliva, tedy asi 6 Kč za rok. A se světlomety to bude velmi podobné. Stojí to za to?
ÚAMK také zjišťoval, kde dělají čeští řidiči největší chybu, co se týče používání blinkrů. Ověřili si to na nestandardní hlavní ulici v Kolodějích v okrajové části Prahy, kde vedlejší pokračuje rovně, ovšem hlavní se ostře vrací v podobě zatáčky. Jen vskutku minimální část projíždějících řidičů dává na hlavní ulici směrovkou signál, že jeho hlavní ulice ostře mění směr a oni s ní. Podle průzkumu ÚAMK tak činí jen asi 20 % řidičů.
Německý průzkum dospěl k bezmála totožnému číslu – 22 % řidičů v dané situaci postupuje správně. Velmi obdobná je situace, pokud jde o kruhové objezdy s oddělenými pruhy pro odbočování vpravo. Ani zde řidiči nepoužívají světelné znamení o změně směru jízdy. Přitom fakt, že vůz zamíří do pruhu s vodorovným značením zobrazujícím směr odbočení, není totéž, jako když dá řidič směrovkou vědět o svém úmyslu změnit směr z dosavadního a odbočuje. Na kruhových objezdech chybuje 47 procent německých řidičů. Na klasických křižovatkách je to podle průzkumu 44 % a na dálnicích 33 %. A z vlastní zkušenosti můžeme říct, že u nás ta čísla jistě nebudou zásadně jiná. Bohužel.
Pokud jde o poměr mezi řidiči nákladních vozidel, tedy profesionály, a osobních automobilů, tedy převážně běžnými řidiči, vyhrávají ti první jmenovaní. Jen 38 % šoférů kamionů používá blinkry nesprávně, ale co si budeme povídat, to také není úplně zanedbatelné číslo. Také porovnání ženy kontra muži má jasného vítěze, kterým je něžné pohlaví. To je v používání směrových světlometů až o 10 % důslednější.