Článek
Není tomu tak dávno, co jste se mohli dočíst o tom, že Richard Hammond prodal část své sbírky klasických vozidel. V tom případě jistě víte, že mu nepřeskočilo, ale že jen potřeboval „nějaké drobné“ na rozjetí nového podniku, který se specializuje na renovaci klasických vozidel. Výsledkem je, že ve spolupráci s aukční síní teď Hammond a jeho tým prodávají čerstvě zrenovovaný Ford Escort RS2000 z druhé série.
Hammond pro svůj podnik vybral název The Smallest Cog, což na jednu stranu nepochybně naznačuje, že autům bude věnována pozornost do posledního detailu, a to až po to poslední ozubené kolečko neboli anglicky cog. „Ačkoliv je pravda, že Jeremy [Clarkson] a James [May] by patrně tvrdili něco jiného,“ přiznal později Hammond při představení svého nového projektu. „Nejmenší ozubené kolečko je ta nejdůležitější součástka, ať už se týká převodovky, motoru nebo diferenciálu.“
Vtip je v tom, že může jít i o dvojsmysl, a sice že podnik patří nejmenšímu z těch tří… Pamětníci si jistě vzpomenou na oblíbenou nadávku z pořadu Top Gear, ta by se do češtiny doslovně překládala jako „kohout“ a jde o hanlivý výraz pro pánské přirození – a čistě „shodou okolností“ se tato nadávka vyslovuje stejně jako slovo cog, tedy ozubené kolečko. Ale to jsou samozřejmě jen spekulace a určitě nás neberte za slovo.
Podstatné je, že tento Escort Mk2 byl jako nový koupen v Británii, velkou část života však strávil na přilehlém ostrově Man, proto nemá běžné britské poznávací značky. Poté vůz koupil sběratel z Irska, od tohoto člověka potom vůz koupil právě Hammond se svým týmem The Smallest Cog, kteří poté vůz opět přivedli do vynikající kondice.
Možná se to nezdá, ale Escort druhé generace byl ve verzi RS2000 velmi čiperné auto – pohon zajišťoval 2,0l čtyřválec Pinto o výkonu až 110 koní. To sice není hodnota, ze které bychom se dnes posadili na zadek, ovšem v kombinaci s hmotností pouhých cca 900 kg to slibuje velmi slušné a hlavně zábavné svezení. Koneckonců uměla tato RS2000 stovku za 8,5 vteřiny a maximálka činila přes 170 km/h, což je na konec sedmdesátých let slušné.
Vůz je velmi lákavý už jen tím, že jde o klasické auto, a všichni víme, že taková jsou teď takříkajíc v kurzu – navíc tento kousek v barvě Midnight Blue je ve vynikajícím stavu. Dalším podstatným faktorem je, že svého času šlo o ikonu rally a na to sběratelé velmi dobře slyší – mezi fajnšmekry jsou tedy RS2000 velmi ceněné. Aukční síň Classic Car Auctions odhaduje cenu v rozmezí 35 až 40 tisíc liber (až téměř 1,2 milionu Kč), kolik to však bude doopravdy, to se teprve dozvíme – tento výstavní kousek jde do dražby už 25. září.