Článek
Nový způsob spalování „Spark-controlled compresion ignition“ (SPCI) by se dal přeložit jako „Kompresní (vznětové) spalování ovládané zapalovací svíčkou“. Zní to komplikovaně, ale v podstatě jde o to zkombinovat klady zážehového a vznětového motoru dohromady – tedy vytvořit výkonný a živý motor, který by byl zároveň úsporný. Jde tak o vůbec první motor na světě, kombinující tyto dva typy zapalování.
Mazda slibovala hodně, což znělo podezřele, ale první homologační zkoušky jí daly za pravdu. Dvoulitrovému benzinovému čtyřválci totiž při náročnějších WLTP testech naměřili výkon 180 koní a 224 Nm při kombinované spotřebě 5,4 l/100 km a 96 g/km emisí CO2 (hodnoty se mírně mění podle zvolených kol, výbavy a převodovky).
Dosahuje toho tak, že při nízkém zatížení totiž pracuje s vysokým kompresním poměrem, který odpovídá spíš moderním dieselům, díky čemuž dokáže spalovat i chudou směs (málo paliva, hodně vzduchu – tomu pomáhá i přeplňování kompresorem). Až ve vyšších otáčkách přejde motor automaticky na zapalování svíčkou, aby dokázal vyprodukovat vysoký výkon a nabídl točivý charakter. Motoru asistuje 24voltový mild-hybrid, čili posílený startér-generátor, který dokáže pomoci motoru při zátahu svou rekuperovanou energií (bude dostupný i pro ostatní motory). Mazda slibovala snížení spotřeby o 30 % při pomalejší jízdě a o 20 % v kombinovaném režimu, přičemž WLTP homologační testy to jen potvrzují.
My jsme ale zvědaví, jakou zkušenost s tímto motorem uděláme v reálném provozu. Motor 2,0 Sky-X bude k mání u nové Mazdy 3 zhruba za měsíc (postupně by se měl prosadit i do ostatních modelů), a to jak pro provedení hatchback i sedan, manuální i automatickou převodovku. Hatchback má v nabídce dokonce i verzi s pohonem všech kol. Počítejte ale s tím, že si za tento motor připlatíte, pro Mazdu 3 totiž představuje vrchol nabídky, a proto je k dispozici pouze ve vyšších úrovních výbavy – začíná se na 603 400 Kč za výbavu GT.