Článek
Revoluce jako v 50. letech, tak přesně na to láká DS Automobiles částečným odhalením svého nového modelu DS 4. Auto stojí na vylepšené modulární platformě EMP2, která je použitelná pro různé typy pohonů. Výrobce tak slibuje nevídaný poměr mezi karoserií a koly, optimální torzní tuhost, sníženou hmotnost (také díky kompozitním materiálům), větší prostor, objemnější kufr a vyšší bezpečnost.
Rovněž se počítá s nasazením plug-in hybridního pohonu. Konkrétně mluvíme o zážehovém přeplňovaném čtyřválci s výkonem 180 koní a elektromotoru naladěném na 110 koňských sil, což dá dohromady systémový výkon 225 koní. O řazení se pak postará osmirychlostní automatická převodovka. Vozidlo s pohonem předních kol bude čerpat energii z výkonnější baterie s novými kompaktnějšími články a větší kapacitou, což zajistí čistě elektrický dojezd více než 50 kilometrů (dle normy WLTP) na jedno nabití.
S příchodem digitální éry se ke slovu dostane head-up displej s prvky rozšířené reality, zobrazující například cestovní rychlost, data od asistentů nebo třeba údaje z navigačního systému. Úplnou novinkou je však kompletně přepracovaný infosystém s rozhraním podobným chytrým telefonům. Obrazovce poručíte dotykem, ale také vestavěným senzorickým touchpadem (tedy bude například možné fyzicky psát jednotlivé znaky).
Mimo virtuálních ovladačů se můžete těšit na řízení funkcí pomocí gest nebo na sofistikovaného hlasového asistenta nazvaného Iris. A prý půjde o pokročilou umělou inteligenci, která vám zvládne porozumět daleko lépe než běžná vokální rozhraní instalovaná do současných automobilů. S tím i souvisí připravované pravidelné aktualizace v reálném čase, kdy vše pojede on-line.
Pozornosti neuniknou taktéž nenápadně zastavěné vnitřní kompaktní ventilátory s neviditelnými žebry, skrze něž nasajete vzduch usměrňovaný kuželem (optimalizovaný tok).
Přepracování se dle očekávání dočkalo autonomní řízení druhé úrovně, které nabídne vyšší přesnost, plynulejší reakce, samočinné brzdění do zatáček nebo lepší čtení dopravních značek. Kvůli těmto i dalším účelům bude DS 4 vybavena senzory, radary a kamerou.
Lampy tvořící osobnost
Od SUV DS 7 Crossback převezme francouzská čtyřka technologii skenování povrchu vozovky – ta na základě získaných dat upraví tuhost odpružení. Výsledkem má být samozřejmě vyšší jízdní komfort. A konečně, jestli cestujete v noci, určitě oceníte infračervenou kameru pro noční vidění s dosahem až 200 metrů, navíc vybavenou schopností detekovat chodce, cyklisty i zvířata.
Nepřehlédnutelnost vozu má zajistit jedinečné osvětlení, jehož tvary budou spoluvytvářet adaptivní diodové Matrix lampy. Ty disponují mimo jiné rotujícími moduly otočnými do úhlu 33,5 stupně, které zajišťují svícení do zatáček, a zároveň navazují na funkci natáčecích světlometů představených u DS v roce 1967.
Pokročilé svítilny s dosahem až 300 metrů se přizpůsobují provozu, úhlu natočení volantu, rychlosti a povětrnostním podmínkám. Mají pět přednastavených režimů (město, krajina, dálnice, nepříznivé počasí, mlha) a umožňují cestování s trvale rozsvícenými dálkovými světly, aniž by docházelo k oslnění ostatních řidičů.
Vestavěné moduly denního svícení hostí 98 LED diod a mimo unikátního světelného podpisu nabídnou velice technologickou uvítací animaci. Možná tedy začnete více používat tlačítka dálkového ovládání než komfortní bezklíčový systém.
V DS Automobiles tedy slibují pro segment nižší střední třídy něco nevídaného, převzatého z daleko vyšších kategorií. Pokud to pařížští géniové vyladí k dokonalosti, mohou svěžím kompaktem DS 4 zatopit nejen podobně smýšlejícímu Lexusu, ale i automobilkám BMW, Volvo či Mercedes-Benz. Lidovějším derivátem avantgardního vozu bude nedávno představený Citroën C4 (platforma CMP), nicméně ten nepredikuje takový technologický nášup jako právě DS 4.
Teoreticky vyloučena není ani čistě bateriová verze, což by znovu mohlo zamíchat prodejními kartami, tentokrát však na poli elektromobilů. Premiéra je plánovaná na příští rok, ovšem pokud se něco dozvíme v předstihu, budeme vás informovat.