Hlavní obsah

Na kruhových objezdech bourá v určitou hodinu určitá skupina lidí. Známe navíc ty nejnebezpečnější kruháče v Česku

Foto: Mapy.cz, J. Čermák

Kruhové objezdy u nás rostou jako policisté o Velikonocích na cestách a máme jich čím dál víc. Okružní křižovatky jsou totiž považované za efektivní z hlediska bezpečnosti provozu, jednoduše proto, že řidiče nutí zpomalit. Mají také nízké procento kolizí se zraněním, ovšem výjimku tvoří víkendy ve tři ráno. Tehdy se totiž děje něco specifického…

Článek

Dopravní Portál nehod zabývající se analyzováním dopravních nehod v České republice zjistil zajímavou skutečnost o našich kruhových objezdech. V letech 2010 až 2023 na nich došlo ke 14 517 nehodám, což znamená, že kruháče si drží pouhý 5,9% podíl z celkového počtu všech dopravních nehod ve sledovaném období.

Analytici dále zjistili, že až 73 % nehod na kruhových objezdech končí bez zranění, což je rozdíl proti běžným křižovatkám, kde je podíl bez zranění 64,6 %. Lehká zranění na kruháčích mělo 24,6 % bourajících, zatímco konvenční křižovatky mají 31,4% podíl.

Závažné nehody s těžkým zraněním tvoří na kruhových objezdech pouze 2 %, běžné křižovatky 3,45 %. Úmrtí na kruháčích je pak vůbec vzácné, drží podíl 0,1 % proti 0,55 % na běžné křižovatce.

Třetí ráno

Nehody na okružních křižovatkách ovšem ovlivňuje den i čas. Zatímco v pracovních dnech se nehodovost na kruháčích pohybuje v rozmezí 5,5 a 5,8 %, o víkendech stoupá na 6,6 % v sobotu a 7,1 % v neděli.

Zcela kritickým časem je přitom třetí hodina ranní, kdy podíl nehod dosahuje až 16,13 %. Tato data jsou spojena s fenoménem disco crash, což je termín popisující nehody, které se odehrávají po návratu mladých lidí z nočních akcí.

Foto: Michal Sakař

Spíše než s kruháči je fenomén disco crash spojen s nárazy například do stromu. Mladí jedou z vesnické zábavy po silnicích třetí třídy a bum…

Řidiči jedoucí například z mejdanů kruháče nezvládnou kvůli nepozornosti, únavě nebo alkoholu. V inkriminovaném čase tři ráno mají mladí do 24 let dokonce 23% podíl na vzniklých nehodách na kruhových objezdech.

Proč se tedy na kruháčích bourá, když jejich konstrukce má nutit řidiče zpomalit? Data říkají, že nedání přednosti je příčinou 52,1 % nehod na tradičních křižovatkách a pouze 38 % nehod na kruhových objezdech.

Foto: Mapy.cz

Proč se na kruháčích bourá? Většinou kvůli nepřiměřené rychlosti.

Analytici Portálu nehod jednoznačně odpovídají - rychlost. Podle jejich slov mají kruhové objezdy až dvakrát vyšší podíl nehod způsobených nepřiměřenou rychlostí než běžné křižovatky.

Řidiči jednoduše podcení zpomalení (brzdění), což může vést ke kolizím (střed kruháče, minutí výjezdu aj.), zejména na mokru nebo kluzku. Lepší je podle analytiků Portálu nehod na kruháč dobrzďovat postupně, a nikoli (tvrdě) brzdit na poslední chvíli.

Nejrizikovější kruháče

Za poslední dva roky (od poloviny roku 2022 do poloviny roku 2024) došlo k nejvíce (27) nehodám na dvoupruhovém kruhovém objezdu na kraji Plzně. Okružní křižovatka leží uprostřed komerční zóny ve čtvrti Nová Hospoda na vytížené silnici číslo 26 vedoucí za hranice republiky.

Foto: Mapy.cz

Okružní křižovatka ve čtvrti Nová Hospoda. Příčina kolizí? Nejčastěji nesprávné přejetí z pruhu do pruhu.

Další rizikovou okružní křižovatkou s 26 nehodami za poslední dva roky je opavský (Kateřinský) uzel na silnici I/11. Zde řidiči nejčastěji bourali kvůli nedodržení bezpečné vzdálenosti.

Třetí místo s 18 nehodami získal chomutovský kruháč na Palackého ulici poblíž budovy magistrátu. Ústí na něj mimo jiné výjezd z parkoviště z blízké nákupní zóny nebo autobusového nádraží.

Ale co vy? Vidíte kruháče jako spíše bezpečné a jste pro jejich výstavbu či transformaci běžných křižovatek na okružní? Nebo preferujete raději tradiční křižovatky?

Kruhové objezdy jsou...?
Bezpečnější a mělo by jich přibývat.
85,2 %
Na stejno s běžnými křižovatkami.
5,1 %
Více nebezpečné, jejich výstavba by se měla omezit.
9,7 %
Celkem hlasovalo 1137 čtenářů.
Načítám