Článek
Ačkoli se doporučuje řídit se při couvání zpětnými zrcátky a kameru používat jen jako doplňkového pomocníka, stejně se najde řada lidí, kterým zrcátka nic neříkají a kameru považují za parkovací spásu.
Navíc dnešní kamery už umí i víc než jen posílat zadní obraz. Nabízí třeba 360stupňový rozhled, pohled pod auto, panoramatický pohled skrze průhledné auto, zacílení jen na kolo, dynamické vodicí linie nebo různé jiné režimy zobrazení.
Většina kamer vám nicméně ukáže červenou čáru, a tedy doporučení, kdy máte zastavit. Jiné zobrazení zase dá pohlédnout na konec nárazníku či tažné zařízení. Ovšem nemají parkovací kamery přece jen nějakou rezervu?
Pozvali jsme pár přátel na Polygon Hradec Králové, místním lektorům na chvíli zabavili jejich záváděcí vozidla, postavili překážku (černý a červený vak), vytasili metr a dali se do couvání.
Obraz vs. realita
Metodika byla prostá. Nacouvat podle červené čáry, koule nebo nárazníku v obraze kamery ke spodní části černého vaku (překážky v reálném provozu také nebývají rovné) tak, aby to bylo co nejtěsněji. Potom jsme jednoduše změřili, kolik centimetrů k dobru řidič od překážky ještě má.
Volkswagen Tiguan
První generace Tiguanu s tovární parkovací kamerou zamířila podle červené linie těsně k překážce. Od hrany nárazníku k černému vaku ovšem zbývalo 28 cm. Kamera tak má skoro třicet čísel rezervu.
Hyundai i30
Polygonská třicítka v N-Line z Hyundai Motor Manufacturing Czech sice běžně slouží lektorům polygonu, nicméně v našem experimentu jsme s ní nacouvali červenou linií originální kamery těsně k překážce a znovu tasili metr. Výsledek od hrany nárazníku k vaku byl 39 cm.
Ford Focus
Pro zajímavost jsme vzali i trojkový Focus s dodatečně montovanou parkovací kamerou neznámého výrobce. Její červená linie ovšem byla ještě před tažným zařízením, proto jsme provedli měření dvě.
První byla vzdálenost tažného zařízení od překážky podle kamery, kdy kamera zkreslila realitu o 13 cm. Na druhý pokus jsme museli couvat o kousek vedle, abychom změřili vzdálenost od hrany nárazníku a černého vaku. Proti obrazu kamery rezerva 19 cm.
Tesla Model 3
Na polygon dojela i čerstvě převzatá Tesla Model 3 v modernizovaném provedení Highland. Kamera třetí Tesly nemá vodicí čáru, ale v obraze je krásně vidět zadní nárazník. Couvali jsme tedy podle kamery na těsno k černému vaku, rezerva od hrany nárazníku k překážce byla 15 cm.
Hyundai Tucson
Na polygonu mají i Tucson s pravostranným řízením, což je vždy zajímavá zkušenost, především při odhadování vzdálenosti po stranách. Byl proto trochu oříšek nacouvat k překážce rovně.
Nicméně podařilo se, červená linie tovární kamery se krásně srovnala s překážkou, avšak od hrany zadního nárazníku k černému pytli bylo ještě 43 cm.
Toyota Corolla
Víte, že Toyota Corolla má už dvanáct generací? A právě s tou poslední generací vybavenou tovární parkovací kamerou a tažným zařízením se řidič vydal vstříc zpátečce.
Když zastavil podle linie kamery těsně u překážky, zbývalo od hrany nárazníku k překážce 41 cm. Pak ovšem podle kamery zacouval i na kouli, kde jsme se dostali na 3 cm proti obrazu.
BMW X3
Bavorák má parkovací systém hodně propracovaný. Je dynamický, mění pohledy, takže jsme se zde uchýlili ke dvěma měřením. První bylo, kdy se na displeji poprvé objevily červené segmenty znamenající stopku. Tehdy bylo od hrany nárazníku k překážce 29 cm.
Nicméně nejnovější BMW X3 při změně pohledu během couvání na „svrchu“ ukáže i oranžovou linku, která končí s autem. Couvali jsme podle ní a dostali se proti realitě na rozdíl pouhých 5 cm.
Zrcátkujte!
Ze zkoušky na uzavřeném a veřejnosti nepřístupném polygonu vyplývá, že prakticky všechny parkovací kamery lžou. Ovšem z logiky věci to je kvůli bezpečnosti, aby řidiči nejezdili zbytečně na těsno k překážkám, ale zachovali si nějakou rezervu.
Na kamerový systém také nelze vsadit všechny karty a my stále doporučujeme užívat tradiční zpětná zrcátka (tedy pokud nemáte kamerová). Reálný odraz ve skle si totiž zachovává hloubku ostrosti i trojrozměrný obraz, takže jste schopni svýma očima zhodnotit terénní nerovnosti nebo lépe odhadnout právě vzdálenost.
Obraz z kamery totiž bude pro náš zrak pořád jen plocha. Na druhou stranu ve městě vám to asi může být celkem jedno, jelikož potenciálně větší problém s vnímáním prostředí skrze kamery by mohl nastat například v terénu (platí typicky pro pick-upy). A tam se většina lidí se svým běžným osobním autem stejně nepodívá.