Hlavní obsah

Že je Tatra Phoenix dvojče náklaďáku DAF XDC? Jenom na první pohled, česká novinka nabídne hned několik technických trumfů

Foto: Tatra/DAF

Při příležitosti slavnostní premiéry nové generace nákladního automobilu Tatra Phoenix jsme potkali oceňovaného designéra nové řady Tatry Force Lukáše Tanečka, který nám mezi řečí prozradil, že se podílel i na Phoenixu. Neváhali jsme a zašli jsme s ním přímo k autu, aby nám ukázal, co je na českém náklaďáku proti výchozímu modelu DAF XDC jinak.

Článek

Jestliže se podíváte na modely DAF řady XDC a postavíte vedle ně novou modelovou řadu Tatra Phoenix, nejspíš si řeknete, že jde o stejná auta, která se liší jen logem. Omyl!

Foto: DAF Trucks

Výchozí kabinou pro řadu Tatra Phoenix je řada DAF XDC (na snímku).

Česká Tatra Trucks sice využívá kabiny od nizozemského výrobce DAF Trucks, ovšem ty si lehce designově i funkčně upravila. A to není to jediné, co je na Tatrovce Phoenix jinak.

Díky tomu, že jsme během červnové slavnostní premiéry konané v Kopřivnici na místě odchytili designéra nové řady Tatra Force Lukáše Tanečka, vyšlo najevo, že se na Phoenixu podepsala i jeho ruka. A tak jsme společně zašli k autu a pozorně poslouchali…

Maska

První rozdíl je na pohled viditelný a jde o hlavní masku, kterou Taneček přepracoval. Jsou zde rozdílně řešené lamely, ale i lak nebo oblast okolo loga, protože DAF má v masce nápis, zatímco Tatra svou typickou červenou kulatinu.

Foto: Jan Majurník

Masku přepracoval Lukáš Taneček, designér nové řady Tatra Force.

Úpravou prošly také otvory v linii loga, k čemuž nám dal komentář sám designér. „Tomuto prvku říkám očnice, obočí a jde o unikátní prvek pro Tatru,“ sdělil Taneček. Dále jde o přemodelované horní hrany masky.

Radar

Druhého rozdílu si asi nevšimnete, ale protože Tatra použila pro kabinu DAF vlastní čelní radar, došlo nejen k návrhu jeho krytu, ale i k jeho přesunu níže ke spodní části kabiny. Z toho důvodu má Tatra Phoenix registrační značku výše než DAF XDC (koukněte ZDE).

Foto: Jan Majurník

DAF XDC má registrační značku umístěnou níže, zatímco Tatra (na snímku) výše. Je to kvůli radaru.

Blatníky

Třetím rozdílem jsou doplňující blatníky kabiny, jež DAF vůbec nemá. „Jde vlastně o takové nenápadné rozšíření/prodloužení, jež je nicméně účelové a praktické,“ prozradil návrhář Taneček. Kabina Phoenixu je totiž posazena výše než u XDC, takže se bavíme o designové i technicky funkční záležitosti.

Foto: Jan Majurník

Rozšířené/prodloužené blatníky? Toho byste si na první dobrou asi nevšimli…

Podvozek

Čtvrtý rozdíl přímo souvisí s výškou kabiny a jde o podvozek. Tatra sice bere od automobilky DAF kabinu typu XDC, jenže základnu má vlastní a dost unikátní. Bavíme se o centrální nosné rouře s nezávisle zavěšenými polonápravami, což si můžete představit de facto jako širokou a dlouhou trubku, v níž jsou schované kardany a diferenciály a z které jsou na každou stranu vyvedeny nápravy.

Foto: Tatra Trucks

Podvozek Tatry Phoenix je unikátem, proto je model schopný nejen na silnici, ale i v terénu.

Výhody koncepce vysvětlil Petr Buršík, výkonný ředitel a místopředseda představenstva Tatra Trucks. „Jde především o výraznou redukci vibrací proti vozidlům s tuhými nápravami, což znamená vysoký jízdní komfort řidiče, nižší riziko poškození nástavby a vyšší rychlost v terénu. Přidanou hodnotou je i vysoká jízdní stabilita při průjezdu zatáčkami či vyhýbacím manévru.“

„Podvozek díky kombinaci centrální nosné roury a svařovaného pomocného rámu usnadňuje montáž různých nástaveb bez nutných kompenzačních prvků a ve většině případů i bez mezirámu – vozidla tak mají nízké těžiště a vyšší užitečné zatížení.“

Foto: Tatra Trucks

Centrální nosná roura funguje jako stavebnice, proto může Tatra postavit i speciály na míru.

My dodáváme, že podvozek též funguje jako stavebnice Lego, takže jej vyrobíte jak v konfiguraci 4 × 2 či 4 × 4, tak klidně v provedení 16 × 16. Díky spojení nizozemské kabiny a českého podvozku museli tovární inženýři Tatry zčásti řešit i vlastní elektroinstalaci.

Nutno dodat, že nizozemský DAF na oplátku čerpá od Tatry, a to právě určitá řešení či technologie podvozku, takový podvozkový unikát schopný zejména v terénu ale zkrátka neumí. Možná i proto na velkém tendru pro belgickou armádu z roku 2021, který vyhrál právě DAF, dodnes participuje naše Tatrovka.

Motory

Posledním rozdílem, jehož si všimnou jenom znalci nebo pozorní čtenáři prospektů, jsou motory. Jde o značku Paccar a pro Phoenix je Tatra bere od automobilky DAF, jenže je tu něco jinak.

DAF pro výchozí řadu XDC nabízí jen 10,8litrové šestiválcové vznětové motory značené jako MX-11 o výkonech od 220 kW (299 koní) do 330 kW (449 koní), zatímco Tatra využívá totožných jednotek naladěných na buď 300 kW (408 koní), nebo 330 kW (449 koní).

Foto: DAF Trucks

Šestiválec Paccar MX-13 DAF pro výchozí řadu XDC nenabízí, ovšem Tatra si jej osvojila.

Menší výběr MX-11 ovšem Tatra kompenzuje nabídkou vznětových šestiválců MX-13, tedy motorů o objemu 12,9 litru s výkony 315 kW (428 koní), 355 kW (455,5 koně) nebo 390 kW (530 koní). MX-13 pro řadu XDC DAF zkrátka nenabízí, zatímco Tatra pro Phoenix ano, což je po podvozku jejím druhým trumfem.

Připomínáme, že sériová výroba nové generace Tatry Phoenix začne už letos v létě, takže se první zákazníci mají reálně dočkat už na podzim letošního roku. Lukáš Taneček nám nakonec ještě prozradil, že pracuje na dalších projektech, které uvidíme v budoucnu.

Načítám