Článek
Muzeum motocyklů a traktorů se nachází v obci Radovesnice II ležící nedaleko Chlumce nad Cidlinou a jeho duchovním i fyzickým otcem je nadšenec Bohumil Vokál. Ten svoji lásku ke starým strojům objevil naplno teprve v roce 2010, kdy si pro zábavu koupit pětici traktorů a desítku motorek.
Jenže hledání, pátrání a nakupování jej uchvátilo natolik, že už v září roku 2015 slavnostně otevíral muzejní expozici plnou zejména československých motorek ČZ i Jawa a různorodých traktorů původem z USA, Evropy či Ruska.
My se na místo vypravili také, bezplatně zaparkovali před vchodem a vstoupili do izolované haly, kde panovala příjemná teplota, zatímco venku snad zuřily samotné sluneční erupce.
Znáte plážovou motorku?
V první hale nás uvítal samotný majitel Bohumil Vokál a představil nám úvodní část své sbírky. Ta obsahuje hlavně jawy, čezety, stadiony a další stroje, nicméně objevili jsme zde i několik rarit.
Tak prvně je to celoplastové jízdní kolo Itera z roku 1983. Na něm by nebylo nic moc zajímavého, pokud by za jeho vznikem nestálo samotné Volvo. Na rozdíl od aut se vývojářům z Göteborgu bicykl moc nepovedl, jelikož trpěl na praskání rámu. Nakonec se nejvíce kusů udalo do Karibiku, kde švédský výrobek netrpěl na korozi.
Dále nelze neminout dřevěný motocykl, jenž sice patří do segmentu ne zcela přesných znovustaveb, avšak vypráví příběh Gottlieba Daimlera, který se po pracovním rozchodu s Nicolausem Ottem (1883) spojil s Wilhelmem Maybachem a sestrojil nejspíše první motocykl na světě o dřevěné konstrukci a s vlastním spalovacím motorem (1885).
V neposlední řadě vás v první hale zaujme Jawa 350, přepracovaná do zdařilé podoby amerického chopperu. Nejde tedy o věc tovární, nýbrž fanouškovskou.
Hala dvě je pro změnu věnovaná českým i americkým traktorům, takže tu najdeme třeba pásový Zetor 2023 nebo John Deere A z roku 1943, jenž byl nalezen na jedné středozápadní americké farmě.
Naprostou chuťovkou však je plážový motocykl Rokon Trial Breaker s řetězovým pohonem obou kol! Vozidlo má motor Chrysler o objemu 170 cm3 a rovněž umí plavat! Tohle je fakt pecka.
Hala tři, sloužící zároveň jako vstupní, hostí zmenšeniny různých vozidel, reálné motocykly upravené do podoby „rikša“ či „ortopedická“, původní nosný rám staré škodovky nebo staré severoamerické traktory z 20. let.
Možná vás zaujme pohled na dobovou kovárnu, a pokud ne, tak pohled na motocykl Parkinson vybavený řadovým pětiválcem určitě.
Budova číslo čtyři náleží opět traktorům, tentokrát značek Porsche, Ford, Deutz nebo Hanomag. Mimochodem na tyto „poršáky“ jsou dodnes z větší části dostupné nové originální díly.
Svůj koutek zde rovněž mají staré skútry, zejména československé modely zvané Prase. A pokud by vás zajímalo, s čím tehdy pracovali bednáři a kolaři, stačí mrknout do dobové dílny.
Čezeta pro Vatikán
V páté hale se rozjasní oči každému dospělému, který jako malý drandil na fichtlovi po vesnici. Nejdete tu obrovskou kolekci mašin značek Čezeta, Jawa či Stadion a k tomu několik speciálů.
Tak třeba Jawa 176 Viliers v úpravě autoškola? No jasně, takový kousek celý svůj pracovní život strávil v Chlumci nad Cidlinou a nyní stojí v radovesnickém muzeu. A co takhle ČZ 98 s upraveným rámem pro ženy? Ano, takový model tu také najdete.
A to není vše, bydlí tu rovněž vývojové prototypy, několik kusů slavných modelů Jawa 500 OHC, Jawa Robot a další kousky. Pokud se budeme bavit o něčem fakt výjimečném, pak hleďte na jednu ze čtrnácti ČZ 500 pro papežskou gardu. Skutečně jde o unikátní originální motocykl pro ochránce Svatého otce z Vatikánu.
Pokud by vám to nestačilo, můžete vyběhnout do patra páté haly a pokochat se tříkolkami v úpravě pro invalidy, vojenskými motokousky, sbírkou mašin s motory 50 a 100 cm3 pocházejících ze západu anebo motokolem Cucio 48 od Ducati.
Jestliže fandíte zemědělským strojům a dobovému náčiní, už brzy se v levém křídle areálu otevře další třípatrová hala věnovaná agrokultuře v Československu. Taková prohlídka vás seznámí s životem rolníka, a to od jeho práce na poli po večerní odpočinek v šenku.
Pro návštěvu Muzea motocyklů a traktorů musíte dorazit do středočeské obce, co se skutečně jmenuje Radovesnice II a leží kousek od Chlumce nad Cidlinou. Základní vstupné činí 140 Kč, děti do 15 let zaplatí 70 Kč, zatímco naši nejmenší do 6 let budou vpuštěni bezplatně. Nabízí se rovněž rodinné vstupné, a to s cenou od 160 Kč a výše. Parkování je poté možné před budovou muzea bez poplatku.
Pozor, expozice je otevřená vždy od 10:00 do 16:00 hodin pouze sezóně, avšak s několika výjimkami. Od dubna do června se sem dostanete jen o víkendech a svátcích, zatímco o prázdninách každý den. Září a říjen je znovu ve znamení víkendů a svátků, nicméně poté se sem můžete stavit ještě 27. a 28. prosince. Před návštěvou tak ještě doporučujeme pro jistotu zkontrolovat webové stránky muzea – muzeumradovesnice.cz.
Tedy 260 motorek, 90 traktorů, 5 náklaďáků, 21 stabilních motorů, 8 vestaveb dílen a 117 dalších artiklů. Toto všechno jsou důvody, proč se sem zastavit. A je tu dost velká šance, že zde najdete nějakou mašinu ze svého mladí, na chvíli se zastavíte a se širokým úsměvem zavzpomínáte, jaké to tehdy vlastně bylo…