Hlavní obsah

Vzácné Lambo, vytuněný Moskvič i předválečný Polski Fiat! Polské muzeum jen kousek od našich hranic

Foto: Jan Majurník

Lambo vylepšené od Paganiho vystavené v obchoďáku? Ano! Stačí vyjet kousek za hranice do Polska

Muzeum Motoryzacji Jelenia Góra otevřelo teprve před pár měsíci, přičemž za své dočasné působiště si vybralo skromný obchodní dům v centru města. O to víc je pak raritnější, když v nejvyšším patře budovy narazíte na extrémně vzácné Lamborghini a další zajímavé kousky vyprávějící poutavé motoristické příběhy. Kam tedy dojet a co uvnitř neminout?

Článek

Polské město Jelení Hora leží zhruba hodinu jízdy od Trutnova, 40 minut od Harrachova, dvě hodiny od Hradce Králové a cirka 2,5 hodiny cesty z Prahy. Na přelomu let 2021 a 2022 tu vzniklo v prostorech druhého patra obchodního domu Nowy Rynek dočasné motoristické muzeum s několika zajímavými skvosty.

Foto: Jan Majurník

Muzeum Motoryzacji Jelenia Góra našlo svůj dočasný domov v obchodním domě

Proč dočasné? Sbírka by měla mít už příští rok připraveny své vlastní reprezentativní prostory rovněž přímo ve městě, nicméně uvedení do použitelného stavu zajisté ještě chvíli potrvá. Do té doby můžete dorazit do obchoďáku, v něm bezplatně zaparkovat a pak vyjet až do nejvyššího poschodí.

Úvodem prohlídky se dostanete až k červenému Moskviči 407, který byl původním majitelem poněkud upraven. Dal by se totiž označit za takzvaný „sleeper“, neb pod jeho kapotou pracuje dvoulitrový turbodiesel z Vectry, takže vůz sviští až 180 km/h.

Foto: Jan Majurník

Upravený Moskvič (vlevo) frčí až 180 km/h

Dále neminete Opel Kadett a Moskvič 401. Proč? Protože jde o prakticky totožné vozy, nicméně originál (německý) je jen jeden. Rusové se ke kadettům dostali pochopitelně v rámci poválečné kořisti.

Foto: Jan Majurník

Vlevo originál Kadett, vpravo kopie

Víte, proč se Citroënu 2CV říká kachna? Stačí se podívat na podvozek třeba právě v muzeu vystaveného kusu, jednoho ze zhruba 3,3 milionu vyrobených. Kachny mají totiž tlumiče uloženy podélně, proto se při jízdě tolik naklání ze strany na stranu, podobně jako vodní ptáci.

Foto: Jan Majurník

Už chápete, proč se kachna při jízdě tolik kymácí?

Velice skvostným exponátem zdobícím prostory muzea je zelené Lamborghini Countach, objednané jistou soukromou společností v roce 1989, avšak později nevyzvednuté/nezaplacené. Model se tak v roce 1990 vrátil k dealerovi a zakoupil jej jiný boháč.

Foto: Jan Majurník

Na tomhle zeleném lambu najdete také práci Horacia Paganiho

Zajímavostí je, že auto má několik konstrukčních prvků navíc. Konkrétně jde o zadní lemy, boční prahy a zadní nasávače, které má na svědomí sám Horacio Pagani, pozdější zakladatel stejnojmenné automobilky. Horacio totiž jak známo u Lamborghini začínal, přičichl zde ke kompozitním materiálům a poté se vydal svou vlastní úspěšnou cestou.

Zajímavosti o Lamborghini Countach

  • Dle slov průvodce muzea vzniklo asi jen 2 049 kusů
  • První žlutě lakovaný kus nakonec skončil na crash testech
  • Jen samotné zavěšení vozu se ladilo tři roky
  • Během vývoje pohonu pro Countach několikrát explodovaly plánované motory vycházející z Miury
  • Motor vozu je uložen těsně za kabinou, převodovka mezi sedadly, poháněná jsou zadní kola
  • Vystavený kus má masivní samosvor, avšak postrádá ABS
  • Devět let po skončení produkce Countache (tedy v roce 99) přišli dva boháči do Lamborghini a poručili si rovnou dva unikátní kusy. Automobilka je tehdy skutečně vyrobila

Jestliže už budete nabaženi „lambem“, zastavte se u hnědého Porsche 911 z roku 1973 a koukněte na jeho nárazníky. Jde o tzv. pětimílové nárazníky, které v tu dobu výrobci montovali kvůli splnění tehdejších bezpečnostních předpisů. Zde vypadají ještě celkem slušně, ale mrkněte třeba na tuhle starou M5

Foto: Jan Majurník

Vystouplým nárazníkům se říká pětimílové

Mezi další rarity patří severoamerický Essex Super Six z roku 1927, jenž sloužil jako varšavský taxík, a také nesmíme opomenout vzácný předválečný Polski Fiat Model 518 z roku 1933. Tento vůz licenčně vycházel z Fiatu 508 a svého času šlo o exkluzivní limuzínu. Vozidlo na snímku dokonce patřilo do flotily admirála Józefa Unruga.

Foto: Jan Majurník

V muzeu bydlí také vzácný Polski Fiat (vlevo) a Essex Super Six (vpravo)

Pohledem na stěnu natrefíte na zajímavou fotku, vyprávějící příběh zkušené pilotky Alohy Wanderwell, která s tehdejším Fordem Model T objela celý svět. Zároveň šlo o obchodní cestu, protože v každé zemi docházelo k verbování nových dealerů značky Ford (v Praze dokonce 2×). K těmto časům se opět vážou některé zajímavosti:

  • Henry Ford svým zaměstnancům dobře platil. Zatímco běžný dělník si vydělal dva dolary týdně, u Forda dostávali pracovníci pět dolarů týdně
  • V továrně Fordu pracovalo mnoho Poláků
  • Nápad na sériovou výrobu nepocházel z hlavy Forda, nýbrž šlo o ideu jednoho z jeho inženýrů, který mohl za odměnu sjet z výrobní linky v úplně prvním sériově vyrobeném Modelu T
Foto: Jan Majurník

Aloha Wanderwell patřila k talentovaným řidičkám své doby

Další část výstavky zahrnuje „méně zajímavé“ modely, jako jsou třeba rozličné polské maluchy, třítunový Lincoln Town Coupé z roku 1978 s motorem 7,7 l V8, trojkový golf v kabriu, Triumph Spitfire 1500, Ford Capri, Corvette C3 (mj. tušili jste, že C3 měla 34 různých variant motorů?) nebo například nesmrtelný Mercedes-Benz 280 S s automatickou převodovkou.

Foto: Jan Majurník

Tušili jste, že Corvette C3 nabízela 34 různých variant motorizací?

Poslední koutek je věnován rallyovým závodníkům, kde má své čestné místo upravená Impreza od Subaru, Škoda Felicia, FSO Polonez nebo Toyota Celica GT a GT Four, za jejichž volanty seděl úspěšný polský pilot Krzysztof Hołowczyc.

Hořící Toyota

Krzysztof Hołowczyc zaznamenal při jednom závodě velmi kuriózní nehodu. Při jízdě s jeho Toyotou Celica došlo k rozpojení palivové hadice, ze které začal unikající benzin dopadat na výfukové potrubí, což způsobilo požár. Plameny posádku zastavily 100 metrů před cílem, kdy spolujezdec utekl, nicméně Hołowczyc stačil vůz ještě odstavit a pak se slzami v očích a se zmařenými nadějemi na titul vystoupil. Speciál zajisté celý shořel a jeho skelet je dnes vystaven v jednom varšavském muzeu. Nevěříte? Tak tady je video (vypněte si AdBlock)…

Výlet do muzea určitě doporučujeme, neb se nabízí využít také aktuálních zvýhodněných cen paliv (cca 31 Kč za litr N95) a potravin v sousedním Polsku, tedy spojit příjemné s užitečným. Samotná expozice je otevřená každý den od 11:00 do 18:00 hodin a je částečně volně přístupná, pokud ovšem nebudete chtít prohlídku s polským průvodcem a vidět některé kousky včetně „lamba“ hezky z blízka.

Tehdy si musíte zakoupit lístky on-line na webu muzea, a to na čas 11:00, 13:00, 15:00 nebo 17:00. Dospělí zaplatí 30 zlotých (cca 160 Kč), zatímco děti do 10 let mají vstup zdarma. Nestíháte řešit nákup po internetu? Nevadí, vstupenky pořídíte i na místě.

Za vynaložené peníze se na modely podíváte nejen z blízka, ale taktéž dostanete profesionální výklad (v polštině) plný skutečných zajímavostí. Nás například provázel bývalý rallyový jezdec Maciej Maciejewsky, takže pokud chytnete zrovna jeho, máte jistotu, že o málo známá fakta i závodnické historky skutečně nebude nouze…

Načítám