Článek
Zapomeňte na zachraňování planety. Vysoce efektivní elektromobily sice životnímu prostředí hodně pomáhají (především zásadně zlepšují prostředí ve městech díky svému tichému a lokálně bezemisnímu provozu), ale kdyby to byla taková spása, tak by s nimi už dávno jezdili lední medvědi a další ohrožené druhy do práce a na nákupy. Jenže elektřina umí i jiné triky, které nám vylepší zážitek za volantem. Nevěříte? My se o tom už přesvědčili…
Víc komfortu
Možná vám moderní auta přijdou dost pohodlná, ale jediné svezení s elektromobilem vám posune laťku komfortu o hodně výš. Je totiž pocitově obrovský rozdíl, když „motor skoro neslyšíte a řazení skoro necítíte“, a když je OPRAVDU NESLYŠÍTE A NECÍTÍTE. A to dokonce, i když z luxusního korábu Maybach GLS přesednete do čistě elektrického Maybachu EQS SUV.
Ten stanovuje nová měřítka v oblasti luxusních SUV s elektrickým pohonem, a to nejen neuvěřitelnou šířkou komfortní výbavy a skoro nekonečnými možnostmi individualizace přesně na míru, ale také v oblasti komfortu jízdy. Majestátní SUV na vzduchovém podvozku po asfaltu doslova pluje, a to zcela hladce a naprosto neslyšně – inženýři museli do vozu nainstalovat akustická skla a mnoho kil izolační pěny a dalších materiálů, aby do kabiny nepronikal žádný hluk, který běžně přehluší chod spalovacího motoru.
Výsledkem je dojem absolutního pohodlí, kterým je nejlépe nechat se rozmazlovat na zadním polohovatelném křesle se zapnutou masáží a tóny vaší oblíbené skladby linoucí se ze špičkového 4D surround audiosystému Burmester, nebo naopak vychutnávat si uklidňující ticho. To je totiž v dnešní uspěchané a hlučné době skutečným luxusem…
Víc sportu
Jakkoliv se automobilky snaží, k opravdu vzrušujícímu sportovnímu elektromobilu vede ještě docela dlouhá cesta. To však neznamená, že elektřina nemůže pomáhat už dnes – elektrický doping spalovacím motorů přidá nejen rychlost, ale především bleskové reakce na plynový pedál.
V běžném autě – dokonce i v tom sportovním – u apexu čekáte, až se motor roztočí a turbo nafoukne a úplně cítíte, jak vám cenné desetiny sekundy času na nejlepším kole protékají mezi prsty. Elektromotor ale dokáže dodat maximální točivý moment okamžitě a přenese ho na kola v řádu milisekund, takže auto vyráží s mnohem silnější urgencí, přitom nepřicházíte o omamný zvuk rozzuřeného spalováku letícího do otáček, řidičský zážitek je tak zcela autenticky sportovní.
Přesně takhle to funguje u nového Mercedesu C63 AMG, který k vysokovýkonnému přeplňovanému čtyřválci (476 koní) přidává baterii dobíjitelnou ze zásuvky a elektromotor produkující až 204 koní, což dává kombinovaný výkon brutálních 680 koní a 1 020 Nm, čímž hravě překonává předchozí osmiválec. Baterie se průběžně dobíjí rekuperací, takže o elektrický boost nepřijdete ani při hodně ostré jízdě – a když pak ucítíte, jak vás vytahuje ze zatáčky, budete za něj rádi.
Ale až pak přijde produkční verze supersportovního konceptu Vision One-Eleven s novými elektromotory s axiálním tokem, bude to úplně jiná jízda…
Víc terénění
Haha, to je pěkná blbost, říkáte si teď možná. Vždyť mechanický samosvor ničím nenahradíš a čím méně elektronických nesmyslů off-road má, tím lépe. Chyba lávky, elektrický pohon může pomáhat i mimo asfalt, protože umí triky, které starého psa se spalovákem nikdy nenaučíte. Nevěříte…?
Tak se seznamte s první elektrickým G-Wagenem. Vlastně se jmenuje zbytečně složitě „Mercedes-Benz G 580 s technologií EQ“, ale my mu pro zjednodušení budeme říkat G 580 EQ. To EQ znamená, že místo jednoho spalováku má hned čtyři elektromotory – každý o výkonu 147 koní, celkem tedy 588 koní a 1 164 Nm k tomu (je tedy o chlup silnější než osmiválcový G 63 AMG disponující palebnou silou 585 koní a 850 Nm). Z klidu na stovku tak vystřelí za pouhých 4,7 sekundy, tedy jen o tři desetiny sekundy pomaleji než drsňák od AMG.
Podstatně zajímavější to ale začne být, když sjedete z asfaltu, v terénu totiž G 580 EQ předvede ty nejzajímavější triky. Každý z jeho čtyř elektromotorů pohání jedno kolo (přes dvoustupňovou redukční převodovku) a elektronika dokáže ovládat jejich zátah tak precizně, že ani po zastavení v prudkém stoupání na hliněném svahu, kde by běžné off-roady drásaly sypký povrch, vůbec neprohrábne a čistě se rozjede. Tahle absolutní kontrola osvobozená od setrvačnosti pohonného ústrojí a možnost zcela precizně dávkovat výkon skutečně mění pravidla hry. A že G 580 EQ dokáže zmenšit poloměr otáčení přibrzděním vnitřního zadního kola nebo se rovnou otáčet na místě jako tank (motory na jedné straně jdou dopředu, zatímco dvojice na druhé straně má zpětný chod), to jsou už jen takové vychytávky navíc.
Samozřejmě G 580 EQ není žádný expediční speciál do nehostinných krajů, protože bez zásuvky se prostě neobejde. Na jedno nabití jeho mamutí baterie s kapacitou 116 kWh však ujede až 473 kilometrů, což bude dost podobná vzdálenost, kterou zvládne třeba právě G 63 AMG na nádrž benzinu. Elektrický G-Wagen je tak plně použitelným autem a přináší další možnost volby, když si chcete výkonu na silnici i terénění mimo asfalt užívat s čistším svědomím.
Výhody elektrické podpory si už ale užíváte dnes a možná o tom ani nevíte – ani nemusíte jezdit elektromobilem nebo hybridem, velké procento moderních aut je vybaveno spalovacím motorem s mild-hybridním ústrojím, které sbírá přebytečnou kinetickou energii při každém povolení plynu, mění ji na elektrickou a zásobuje s ní palubní systémy při stání na červenou se zhasnutým motorem nebo s ní pomáhá spalováku při silnější akceleraci. Výsledkem je o pár deci nižší průměrná spotřeba (o 10-15 %), aniž byste museli nějak zásadně měnit svůj řidičský styl nebo návyky. Elektřina tak autům pomáhá už teď - a v budoucnu bude pomáhat ještě víc.