Hlavní obsah

Velká novinka pro příští rok, 17letí za volantem: Jak to bude s pojistkou? Připravte se na mastné sazby

Foto: Jakub Misík

V roce 2024 začne platit novela zákona, která umožní řídit motorová vozidla skupiny B i 17letým šoférům, pokud budou v doprovodu předem nahlášeného mentora. Kontroverznost či nesmyslnost této možnosti nechme stranou a koukněme se na to, jak to budou mít mladí začátečníci s pojištěním. Plácnou se přes kapsu, ale mohou i ušetřit.

Článek

Rok 2024 bude velký z hlediska motoristických změn, proto doporučujeme přečíst si náš kompletní přehled o novinkách v příštím roce. Jednou z nich je i možnost, aby žadatelé o řidičák skupiny B nastoupili do autoškoly už ve věku 15 let a 6 měsíců a při dovršení 17 let složili zkoušku.

Foto: Michal Jirák

Do autoškoly na B už v 15 letech a 6 měsících? Od 2024 realita.

Úspěšní žadatelé pak už v 17 letech dostanou právo řídit motorová vozidla skupiny B, ovšem pod dozorem mentora. Tj. osoby, jež bude dopředu hlášená a musí splnit určité podmínky, nicméně ve finále může jít o babičku nebo jiného příbuzného, který ani aktivně nejezdí. Natož aby znal legislativu, předpisy či trendy.

Každopádně pokud se 17letí vydají do víru provozu s doprovodem a budou mít pojištění tzv. na sebe, jak na tom budou po finanční stránce? Zaplatí více, nebo méně než 18letí bez mentora? To jsme zjišťovali u třech hlavních pojišťoven v Česku.

Slovo pojišťoven

Kooperativa bude mladé 17leté řidiče s mentorem posuzovat úplně stejně jako 18leté bez mentora. Tj. bez bonusů, riziková skupina, takže dotyčný pojede za plné sazby, nicméně má možnost ušetřit. Více už poví Milan Káňa z Kooperativy.

„Nabízí se využití naší aplikace Koopilot, která hodnotí styl jízdy řidiče. Dává mu zpětnou vazbu například o překročení rychlosti, prudkém brždění nebo průjezdu zatáček. Tyto informace mohou posloužit i pro vyhodnocení jeho zkušebního období.“

Foto: Kooperativa

Aplikace Koopilot může mladým řidičům zlevnit pojistku.

„Co se týče ceny, tak při využití pojištění s aplikací Koopilot mohou i tito mladí řidiči prokázat, že jezdí bezpečně, dodržují rychlost, nepoužívají mobil za jízdy a jezdí plynule. Pak mohou dosáhnout na cashback až čtyřicet procent, který jim budeme vracet každé tři měsíce.“

Také u Generali České pojišťovny budou přistupovat k mladým 17letým řidičům svázaným s mentorem jako k běžným čerstvě plnoletým řidičům. Tedy výchozí sazby budou opět nejvyšší, nicméně tato pojišťovna dává začátečníkům bez škodní historie (tj. jejich první pojištění) slevu 15 % na povinné ručení a 21 % na havarijní pojištění.

Foto: Policie České republiky

U Generali České pojišťovny mají i 17letí nárok na slevu na povinné ručení i havarijní pojištění.

A slevy mohou pokračovat, jak přibližuje Jan Marek z Generali České pojišťovny. „V případě vstupu do pojištění s průkaznou pozitivní škodní historií, tedy průběhem pojištění beze škod, je sleva za škodní historii ještě vyšší s maximem pětapadesát procent.“

To znamená, že pokud bude 17letý šofér mít pojistku někde jinde, nezpůsobí žádnou škodu a přejde následně k Generali České pojišťovně, měl by dosáhnout ještě vyšších slev než 15 a 21 %.

U České podnikatelské pojišťovny se 17letý řidič s mentorem sice žádných slev nedočká, ale také mu nehrozí žádné přirážky. Bude tedy posuzován jako 18letý řidič bez mentora, ovšem bonusy si začne vyjíždět už jako 17letý.

Foto: Jakub Misík

U ČPP nebudou mít 17letí horší sazby než 18letí, ale ani žádné výchozí slevy.

Renata Čapková z České podnikatelské pojišťovny pak upřesňuje cenové nastavení. „Čím nižší věk, tím je vyšší rizikovost. Obzvláště u nejmladších řidičů, kteří ještě nemají žádnou řidičskou praxi. Proto také přítomnost mentora zajišťuje akceptovatelnost rizika bez nutnosti nějaké další přirážky.“

Kde ještě ušetřit?

Každá pojišťovna tedy bude k 17letým s mentorem přistupovat trochu jinak, proto se vyplatí si při sjednávání pojistky projít vícero nabídek, ale číst také pojistné podmínky. Některé společnosti totiž dávají do standardu základní asistenční služby, které mohou pokrýt krátký odtah nebo třeba výměnu kola.

Přestože pojišťovny nabízejí také slevy, stejně musí začínající řidiči počítat s vyšším pojistným. Ostatně co všechno cenu pojistky ovlivňuje, jsme řešili v tomto článku, a jak se dá ušetřit, zase v článku dalším.

Foto: Autoslužby HK

Některé pojišťovny mají v základním povinném ručení asistenci nebo i odtah.

Dalším řešením může být i omezení počtu kilometrů na rok, na čemž se dá též ušetřit. Tuto službu nabízí například Allianz, Pillow nebo třeba Uniqa. Teoreticky přichází v úvahu i sezonní pojistka, nicméně tam se mladý šofér připraví o sbírání zkušeností v zimním provozu, což zase může zčásti kompenzovat školou smyku.

Každopádně dnes mají mladí řidiči o něco výhodnější výchozí podmínky z hlediska pořízení ojetých aut než například před 15 lety, jelikož už za 20 000 Kč jsou schopni koupit něco modernějšího, co slušně vypadá, má ABS, jezdí a nepotřebuje okamžitou desetitisícovou investici. Pojišťovny také potenciálně novou klientelou nepohrdnou, proto se jistě najdou společnosti, které nakonec pobídnou i cenou. Důležité je, aby mladí řidiči po získání oprávnění skutečně řídili, protože mít papíry a nejezdit je kontraproduktivní.

Načítám