Článek
Když na stojanu uvidíte cenu základních pohonných hmot 40 Kč za litr, patrně si budete říkat něco o nenažranosti prodejců, což ovšem vždy úplně neplatí. Svět pohonných hmot je totiž přísně kontrolovaný a brutálně zdaněný, tudíž největším příjemcem je vlastně stát.
A protože je svět paliv zajímavý a prakticky denně hýbe společností, oslovili jsme provozního vedoucího čerpacích stanic ONO Jiřího Ondru, aby nám o pohonných hmotách a jejich kvalitě i cenách pověděl více.
Stojí-li litr benzinu třeba 30 korun, co vše a v jakém podílu tuto částku tvoří?
Když bude spotřebitel kupovat Natural 95 za 30 Kč, tak 12,84 Kč je spotřební daň, asi 5 Kč je 21% DPH, tudíž nějakých 60 % z celkové části připadne státu na těchto daních. Pak je tu marže rafinerie, marže dopravce a marže čerpací stanice. Vím výši pouze naší marže a ta je zhruba 70 haléřů. Zbytek ceny tvoří cena ropy.
Zdanění pohonných hmot je (nejen) v Česku obrovské.
Do paliv se přimíchávají taktéž biosložky, nicméně kdy k tomuto procesu dojde?
Toto všechno probíhá v rafineriích. Když to velmi zjednoduším, tak do rafinerie přiteče ropovodem ropa a teprve rafinerie z ropy vyrobí benziny, naftu a samozřejmě i na to navázané přimíchávání biosložek, aditiv a tak dále.
Čím paliva nepoctiví pumpaři pančují? Co se tak nejčastěji používá?
Případy, že by někdo pančoval pohonné hmoty, se u nás nevyskytují již spousty let. Kvalita pohonných hmot je na standardní evropské úrovni, a pokud dostane nějaký obchodník pokutu, tak z drtivé většiny se jedná o technickou nekázeň, nikoliv úmysl.
Může motorista nějak zjistit, odkud má daná stanice palivo? Třeba jestli je od ČEPRA nebo jiného původu?
Na každé čerpací stanici má obsluha k dispozici dodací listy a atesty k závozům. Na požádání je vždy předloží zákazníkovi.
Cisterny vozící paliva musí být dle zákona označeny příslušným štítkem hovořícím o třídě nebezpečnosti nákladu.
Má reálně smysl tankovat do běžných vozů prémiová paliva, skutečně aditiva fungují?
Aditiva svůj smysl mají, dokáží zlepšit chod motoru a dokáží i o určité procento snížit spotřebu. Také máme v nabídce aditivovaný diesel nebo prodáváme přímo kvalitní aditiva, která si zákazník může sám dávkovat.
A co stooktanové benziny, mají skutečně 100 či více oktanů?
Pokud prodejce tvrdí, že prodává stooktanový benzin, tak samozřejmě obsahuje 100 oktanů. V dnešní době častých kontrol si nikdo nedovolí o tomto neuvádět pravdu.
A teď k ONO, co vlastně název ONO znamená?
Jelikož jsme rodinná firma, tak název ONO vznikl spojením dvou bratrů Ondrů. Název je spojení dvou příjmení Ondra.
Jakožto síť ONO máte nízké ceny a fronty u stojanů. Můžete nám prozradit, jak udržujete cenu nízko? Zkrátka jen malá marže?
Ano, takhle jednoduché to je. Mít malou marži jde, pokud má firma vysoký počet zákazníků a zároveň se snaží minimalizovat svoje náklady. Není to strategie, kterou se vám podaří implementovat během jednoho roku. Naše firma funguje třicet let a prakticky od začátku si zakladatelé řekli, že budou fungovat na tomto principu nízkých marží. Tudíž již třicet let vytváříme důvěru mezi námi a našimi zákazníky.
ONO se dlouhodobě drží nízkých marží, což je dle vedoucího stanic klíč k úspěchu.
Naši zákazníci vědí, že u nás natankují za nejnižší možné ceny, a to platí i pro doplňkový sortiment, který se cenami vyrovnává supermarketům. My nabízíme zákazníkům produkty za nejlepší ceny a oni nám to vracejí opakovanými návštěvami.
Když si to tedy shrneme, tak z každého litru benzinu si stát vezme asi 60 %, biosložky se do paliv přimíchávají už v rafineriích, pančování není úmyslné, ale spíše chybou, oktany většinou sedí, původ paliva vám ukáže obsluha stanice a cestou k narvaným stojanům v Česku jsou nízké marže. Tedy alespoň tak to vidí vedoucí české sítě čerpaček ONO, kde se častokrát dveře ani na chvilku nezastaví…