Hlavní obsah

V Jičíně se staví zakázkové obytňáky pro náročné světoběžníky, VejnyWood přitom začínali v malé garáži

Foto: VejnyWood

Proč VejnyWood? Jde o takovou hříčku s odkazem na transportery od Volkswagenu.

Když Martin Vejnar v roce 2016 zakládal dřevozpracující firmu VejnyWood, měl k dispozici jen malou garáž na chalupě. Kdybyste se ho tehdy zeptali, kde se vidí v roce 2023, patrně by vám neodpověděl, že se bude zabývat zakázkovou stavbou obytných vozů pro náročné cestovatele. Jenže jak už to tak bývá, neočekávané se stalo skutečností…

Článek

Říká se, že Jičín je město pohádky a že v jeho lese jménem Řáholec žije umírněný recidivista Rumcajs s celou rodinou. Jenže ať jsme hledali sebevíc, žádný takový biom ani jeho obyvatele jsme nenašli. Zato nás cesty zavály až do firmy VejnyWood, která se specializuje na zakázkové obytné vozy. A to je jinačí kafe…

Foto: VejnyWood

Zapomeňte na Řáholec, Jičín je městem obytkářů z VejnyWood.

Truhlář Martin „Vejny“ Vejnar, zakladatel společnosti, se v roce 2016 rozhodl, že jeho život není o budování dětských hřišť, ale o plnění snů a stavbě obytných vozů. Sám totiž cestování v obytňáku nadevše miluje.

Vejny si nejprve hrál na svém písečku, nicméně pak se svojí prací párkrát pochlubil na sociálních sítích a bylo to. Poptávky přibývaly, prostory garáže nedostačovaly, proto se firma přestěhovala do staré mlékárny.

Foto: VejnyWood

Jedny z prvních komplexnějších projektů byly obytné boxy a menší vestavby, nicméně touhle cestou Vejny jít nechtěl.

Tuzemskou klientelu brzy doplnila ta zahraniční vyžadující například drobný kusový nábytek, později i celé obytné boxy. První velký komerční projekt po zkoušce na dodávce Volkswagen T3 přišel od zákazníka, který potřeboval upravit Peugeot Boxer tak, aby se do něj vešel domov i motorka.

Úplně první funglovka, o kterou se Vejny a spol. postarali, byl MAN TGE, jehož vlastník vyžadoval co nejvíce úložných prostor, spaní pro čtyři, koupelnu a místo pro náčiní na paragliding.

Foto: VejnyWood

Velké a komplexní projekty, ty Vejnyho baví nejvíc.

Ze zakázek na bydlíky pro sportovní zaměření a soběstačné obytky do kempu se později začaly stávat daleko náročnější projekty. Vejnar vzpomíná například na první náklaďák nad 3,5 tuny, jímž byl Mercedes-Benz Vario. Majitel si jej přesně vysnil – chtěl obří koupelnu, gril i troubu na pečení. No, a u VejnyWood všechno dostal.

Jičínský individuál

Tímto počinem se ukázala cesta, kudy se jičínští šikulové vydají. Firma totiž dnes dělá víceméně jen unikátní expediční dodávky, obytné náklaďáky pro dlouhé cestování, lehké nástavby na pick-upy a různé individuální přestavby pro náročné světoběžníky. Žádný vůz z jejich dílen není stejný a takřka pokaždé jde o nějaký dlouhodobý projekt, jehož realizace zabere několik měsíců.

Foto: VejnyWood

Postupně se pod značkou VejnyWood začaly rodit i obytné náklaďáky.

Lidé od VejnyWood mají vlastní designy, raptor (polyuretan) lakovnu, materiály (dřevo), elektroinstalaci, vodní systémy a také vlastní poskládání a zapojení LiFePO4 akumulátorů.

Zeptali jsme se rovněž na tři zajímavé projekty, abyste lépe pochopili, co všechno jičínští obytkáři dělají. Volba nebyla snadná, protože každá stavba je jedinečná.

Mercedes-Benz Sprinter 4×4

Vejny na sprintery nedá dopustit, zejména na ty šestiválcové, proto vám představujeme obytku samotného pana domácího. Krom toho, že je dodávka stříknutá do raptoru (polyuretanový nástřik), má ještě zvýšený podvozek, terénní obutí, zakrytovaný spodek, pevnostní nárazník, žebřík, nosič rezervy, rozšířené blatníky, solární panely a zvedací střechu.

Foto: VejnyWood

Vpravo vlastní Sprinter domácích, vlevo zákaznický projekt. Oba obytné vozy jsou výbavou nabušené až po strop.

Oficiálně čtyřmístný model nabídne až šest lůžek, topení s ohřívacím bojlerem spalujícím naftu, 150litrovou lednici, kávovar, baterie o kapacitě 350 Ah a velkou koupelnu.

Iveco Magirus 4×4

Na nákladní Iveco Magirus 4×4 zhotovila firma VejnyWood obytnou nástavbu se spaním pro čtyři, velkou kuchyní, koupelnou, televizorem, prostornou garáží a s vodním zásobníkem o kapacitě 180 litrů s UV filtrací.

Foto: VejnyWood

Iveco Magirus 4×4 dostalo kompletní obytnou nástavbu.

Auto s pohonem všech kol dále dostalo drsnější obutí, naviják, systém centrálního huštění pneumatik a polyuretanový nástřik karoserie. Ten, pokud je správně aplikován, vydrží takřka věčně.

Volkswagen Crafter 4Motion

Obytný Crafter s dvoulitrovým turbodieselem se těší ze zvýšeného podvozku, terénních pneumatik, zvedací střechy a zakrytovaného podvozku. Že vám to přijde málo?

Foto: VejnyWood

Kromě mercedesů se Vejny a spol. často věnují také volkswagenům.

Na další doplňky nebyl prostor ani hmotnost, jelikož vůz má dle přání majitele sedm míst nejen k sezení, ale i ke spaní. To vše na ploše necelých 6 m2, do níž se ještě vešla kuchyň, lednice a vysoce kvalitní odlehčené textilní skříňky.

Foto: VejnyWood

Firma staví vozy na zakázku, individuálně. Prakticky nevyrobí dva stejné modely.

Dále se můžeme bavit o portfoliu velmi specifických speciálů, kdy jeden klient potřebuje auto na surfování, zatímco ten druhý touží v náklaďáku vyrazit na cestu kolem světa. A s tím vším si kolektiv VejnyWood rád poradí…

Možná bude i šestikolka

Krátce po dokončení prohlídky nových výrobních prostor a aktuálně dokončovaných obytňáků jsme se Vejnyho zeptali na budoucí směřování společnosti. Vlastník firmy chce kráčet ve stejném duchu jako doposud, což nám dokázal i malou ochutnávkou budoucích projektů.

Foto: VejnyWood

Jeden z potenciálních budoucích projektů VejnyWood – obytná šestikolka.

Z Jičína by tak měl v budoucnu vyjet obytný tahač Mercedes-Benz Actros vybavený jako plnohodnotná garsoniéra. A tím myslíme se vším všudy, takže i se spalovacím záchodem. Dále se hovoří o projektu Toyoty 6×6 s obytnou VejnyWood nástavbou nebo o úpravě modelu Iveco Scam 4×4.

Až bude ten pravý čas, měl by se rozjet rovněž e-shop se speciálním zbožím určeným pro všechny karavanisty, bydlíkáře a nomády. Půjde třeba právě o velmi lehké a kvalitní textilní skříňky.

V nových prostorech firmy, které nyní čítají asi 1400 m2, vznikají rovněž obytné nástavby pro pick-upy. V rámci chystaných nových generací se začne Jeepem Gladiator, nicméně počítá se i s dalšími známými užitkáči s korbou.

Že jste o VejnyWood nikdy neslyšeli? Firma totiž kromě sociálních sítí veřejně řeší spíše komunitní cestovatelské festivaly. Ceník projektů navíc obvykle začíná na sumě 1,3 milionu korun, prim zde totiž hrají velké dodávky, těžké náklaďáky a klientela s vysoce individuálními požadavky.

Související témata:
Jičín
Načítám