Hlavní obsah

V Česku máme automatické silničáře: O jejich práci vlastně nevíte, ale je důležitá

Foto: ŘSD

Během sněhových či ledových kalamit mají lidé ve zvyku nadávat na silničáře, že neprohrnuli tu a tamtu cestu a že tady to klouže, zatímco jinde ne. Věděli jste ovšem, že v silnicích máme zabudované i automatické „silničáře“ nebo přesněji systémy automatického postřiku? Povíme vám, jak fungují a kde je najdete.

Článek

Práce našich cestářů je mnohem komplexnější, než si většina lidí myslí, ovšem ke včasnému preventivnímu zásahu pomáhá údržbě silnic i systém automatického postřiku, který můžeme lidově nazvat automatickým silničářem.

Tento systém najdete na úsecích se zvýšeným nebezpečím výskytu náledí nebo námrazy. Typicky například na mostech (ale nejen na nich), protože ty namrzají nejen svrchu, ale i zespodu (takže namrznou dříve než běžná silnice). A jak je někde námraza, tak roste riziko výskytu dopravních nehod.

Foto: ŘSD

Kde hrozí námraza nejdříve? Typicky na mostech, protože namrzají z obou stran.

Jak tedy automatický postřik funguje? Přímo v silnicích na vybraných úsecích jsou zabudovány výsuvné (když je přejedete, tak se zase zasunou a poté vysunou) rozstřikovače s čidly. Do nich vedou trubky z nádrží na solanku (roztok vody se solí) a ovládá je blízká meteostanice.

Meteostanice (meteohláska) měří teplotu vzduchu, silnice, relativní vlhkost, směr větru, rychlost větru a rosný bod. Na základě naměřených hodnot je meteohláska schopna upozornit na možný výskyt náledí nebo sněžení, a tudíž spustit systém automatického rozstřiku jako prevenci proti námraze.

Jak postřik funguje? Podívejte se na video:

Z nádrže na solanku čerpadla vženou roztok do trubek, který svým tlakem vysune rozstřikovače a dopadne na vozovku. Samotnou solanku pak po délce vozovky „rozjezdí“ auta. Most nebo jiný potenciálně nebezpečný úsek je tak ošetřen daleko dříve, než by na místo dojel první pracovník údržby.

Před úsekem s nainstalovaným automatickým silničářem bývá obvykle dopravní značka, nicméně řidiči nemusí kvůli rozstřiku měnit svůj styl jízdy.

A kde všude systémy automatického postřiku solankou najdete? Z Ředitelství silnic a dálnic nám došel tento seznam:

  • D6 km 139,9 Sokolov-Transmotel
  • D6 km 153,0 Zlatá-Kynšperk n.O.
  • D35 km 130,5 Opatovice
  • D35 km 132,5 Bukovina
  • D35 km 257,1 Příkazy
  • I/35 km  30,8 MÚK Rádelský Mlýn
  • I/35 km 184,2 estakáda Hřebeč
  • I/37 km 32,7 Opatovice n. L.
  • I/37 km 54,6 obchvat Chrudim
  • I/48 km 72,8 Český Těšín

Minimálně pět dalších úseků pak najdete ještě na území hlavního města Prahy, například v lokalitách K Barrandovu (sjezd na Barrandovský most), Jižní spojka (přemostění u Mitasu – lanový most) nebo třeba ve Strahovském tunelu (přemostění Plzeňské ulice).

Systémy automatického postřiku tak mají smysl zejména kvůli rychlosti nebo lokálnímu ošetření úseku. Ne vždy je totiž nutné solit celou dálnici nebo komunikaci, ale stačí ošetřit pouze riziková místa. Užití automatického silničáře je tedy daleko rychlejší a efektivnější než na místo vyslat „borce v oranžovém“.

Načítám