Článek
Seriál Zlaté české ručičky vám vždy představuje nějakou ryze tuzemskou firmu, jež má co dočinění s auty. Ani divišovský Abrex není výjimkou, protože jeho zakladatel, Radek Bukovský, propadl sběratelské mánii už v útlém dětství. A protože chtěl vlastnit modely, které tehdy nebyly, musel si je vyrobit sám.
Abrex se dodnes specializuje na produkci tradičních kolových modelů složených ze zinkové slitiny a z různých druhů plastů. Nejčastěji se pod logem firmy prodávají vozy v měřítku 1:43 značek Škoda, Jawa a Tatra, jejichž hlavním cílovým trhem je Česko.
Nejde však o gigantickou manufakturu, proto autíčka vznikají v omezených sériích čítajících až na výjimky nejvýše desítky tisíc kusů. Jejich určení je pak prosté – být co nejvěrnější kopií reálného originálu.
Společnost se drží původního stylu výroby způsobem zvaným tlakové vstřikování materiálu do forem, což ji sice staví do náročnější produkční pozice, ale zase její výrobky nabírají na sběratelské atraktivitě.
Totiž moderní technologie zhotovení modelu z polyuretanové pryskyřice (rezin) je sice ve finále efektivnější a umožní vznik i jednoho kusu takřka v domácích podmínkách, jenže kde je ta exkluzivita? Pro sběratele či fanouška nulová, zatímco masám je to tak nějak jedno.
Modely aut Škoda vznikají už dlouhé roky, první byla Octavia
Abrex působí na trhu už od roku 1998, ovšem první vlastní výrobek – dvojkovou octavii – uvedl až roku 2004. Zmenšeniny má firma licencované, takže jejich vývoj začíná klidně rok před globální premiérou daného (předlohového) vozu. Na proces zajisté dohlíží i samotná automobilka, která má právo do finální podoby autíčka zasahovat.
Krátce po uvedení první kusu se portfolio Abrexu rozšířilo o starší modely, například o komerčně úspěšné favority. Vše nabíralo na slušných obrátkách, dařilo se, fabrika v Číně šlapala jako „švýcary“. Jen roku 2007 nastala ekonomická krize, trvající v podstatě až do roku 2015. Jistě si pamatujete, že v tomto období na trh dorazily novinky typu Škoda Rapid nebo Suzuki SX4 S-Cross, na nichž se prodejní nejistota konstrukčně podepsala.
Rozšíření modelové řady hlavního tahouna Abrexu (Škoda Auto) a celkové skokové navýšení cen v neflexibilní Číně donutilo Bukovského přesunout část produkce do Česka (2012) a naučit se řemeslu výroby v našich končinách (2014). Teprve až před šesti lety se začaly rodit první sériové minivozy s českou vlajkou na krabičce.
Modely pod lupou
Tradiční kovové modely potřebují pro svůj vznik čtyři různé formy a čtyři pod tlakem vstřikované materiály – zinkovou slitinu, čirý plast, černý plast, měkčený plast. Každá forma pojme různých počet dílů, které se po konečném opracování kompletují. Například Octavia II (2004) v měřítku 1:24 byla složena ze 69 součástek.
Nejvíc frčí retro, závoďáky a octavie
Jistě vás zajímá, jak vlastně takový automobilový model vzniká. Inu jde o malou alchymii, nicméně my ji pro vás přetavili do deseti stručných bodů. S trochou představivosti a sbírkou fotografií pak celý proces snadno pochopíte. A ne, autíčka fakt nenosí robotický čáp ani mechatronická vrána.
- Získávání podkladů, obdržení 3D modelu, případně přesné trojrozměrné skenování reálného vozu, spojené s následným překreslením výsledného mustru
- Nutné vytvoření modelu v požadovaném měřítku. Zmenšení virtuálního originálu 1:1 totiž vede akorát k deformaci detailů
- Výroba prototypu (dříve CNC, dnes 3D tisk)
- Konstrukce vstřikovacích forem
- Výroba vstřikovacích forem pomocí CNC
- Opracování vzniknuvších hrubých odlitků (strojně i ručně)
- Lakování (strojní či ruční) vybraných dílů vodou ředitelnými barvami
- Přenosy motivů na modely (loga, linky, pruhy), tzv. razítkování (tamporit)
- Kontrola komponentů, ruční kompletace
- Zabalení a expedice
Kdo však tradiční miniatury dnes kupuje? Dříve díky nízké ceně měla autíčka od Abrexu své místo v mnoha hračkářstvích, nicméně dnes jde o záležitost spíše pro sběratele, nadšence či pro osoby, které mají vztah k modelem představované auto/moto značce.
Vzhledem letitému působení na trhu Abrex částečně určuje domácí trendy, a to i formou limitovaných edicí. Ty vznikají buď účelově (plánovaně), anebo se o ně postará sám trh. Občas se totiž stane, že vznikne série disponující nějakým kazem či unikátním konstrukčním prvkem (např. modelované víčko nádrže namísto nálepky).
Tyto řady mohou být po nějakém čase mezi sběrateli žádanými, takže jejich cena přirozeně vzroste. Obzvláště pokud daných kusů existuje málo.
V současné době lidé nejčastěji volí zmenšenou Škodu 1203, 1202 nebo 120, případně staré československé služební vozy (sanita, policie, funebráci…). Napříč generacemi jdou na odbyt tuzemské závodní modely, zatímco z moderny se obchodně daří Škodě Yeti, Octavia III a Octavia IV.
Plány firmy Abrex
Aktuálním cílem Abrexu je navýšit objem domácí výroby, proto se už za pár týdnů můžeme těšit na Škodu Felicia Combi facelift, zelenou závodní Fabii RS Rally2 a na variace čtvrté Octavie v provedení s batohem na zádech.
Pokud chcete spatřit historii československé a české produkce miniatur na vlastní oči, nezapomeňte se zastavit do Muzea autíček, které je součástí zámku Příseka ležícího nedaleko Jihlavy. Můžeme vás ujistit, že zejména dospělí návštěvníci budou po prohlídce expozice zpátky v dětských, bezstarostných letech.