Článek
Z našich článků už jistě víte, že Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru České republiky disponuje několika cisternovými zodolněnými stříkačkami, které operují všude tam, kde je extrémně nebezpečno. Speciály se jmenují Titan a Triton, mají vlastní lafety i nádrže na vodu, nicméně jejich objemy v rámci zásahu leckdy nestačí. Kam nejblíže se tedy pancéřované prvosledové vozy mohou pro hasivo vydat?
Dříve k nějaké běžné cisterně, dnes k monstrózní desetikolce CV 40 Taurus, jejíž zásobárna vody o 21 000 litrech poskytuje dostatečné množství hasiva pro obrněné požární terminátory operující v nebezpečných oblastech, ale i pro běžná hasičská vozidla zasahující v rámci velkých požárů (typicky Hřensko 2022).
Mimo obřího zásobníku hasiva na kolech CV 40 o rozměrech 12,5 × 2,5 × 3,3 metru funguje jako přečerpávací stanice mezi čerpadly a cisternovými stříkačkami. Zastavěné čerpadlo THT PJA pojme až 4000 litrů vody za minutu, nicméně v rámci zvláštní výbavy najdete ve vozidle ještě méně výkonné, zato však plovoucí čerpadlo značky Honda.
Těžkotonážní nákladní auto jako takové umí rovněž hasit, jelikož na jeho předním nárazníku najdete dálkově ovládanou (joystickem) lafetu s průtokem až 2400 litrů za minutu.
Svatá trojice
Víte, že i u hasičů mají svatou trojici? Jde o pancéřované speciální cisterny Triton a Titan, jimž vypomáhá velkoobjemová cisterna Taurus. Modely z tohoto tria jsou obvykle nasazovány na ty nejnebezpečnější a nejnáročnější úkoly, jaké vyvstanou. Jejich pořízení vyšlo na několik desítek milionů korun, a stalo se tak na základě zkušeností po ostrém zásahu v muničním skladu ve Vrběticích (2014), kde měli hasiči k dispozici pouze jeden starý a nepříliš spolehlivý zodolněný tank Spot 55.
Kolos o hmotnosti tanku
Jelikož jde o kolos postavený na tatrováckém podvozku 10×10, který s náplněmi váží jako sovětský tank T-55, tedy 42 000 kg, má v rámci svého pohonného ústrojí také adekvátní hardware.
Vznětový šestiválec Cummins spárovaný s automatickou převodovkou Allison dosahuje výkonu 447 kW, tedy takřka 608 metrických koní. Díky tomu zvládá tento monstrózní nákladní automobil uhánět rychlostí až 100 km/h, což na jeho poměry i proporce není vůbec málo.
Čtyři nápravy modelu CV 40 21000 S3 jsou řiditelné, pneumatiky poté terénní. Kvůli rozměrům vozidla může řidič ještě využít obrazu přenášeného pozičními kamerami, což usnadní jeho provoz v terénu, na silnici nebo třeba při couvání do garáže.
Nápravy Tauru jsou vybaveny uzávěrkami, odpružené vzduchovými vlnovcovými pružinami. První, třetí a pátá náprava navíc disponují torzním stabilizátorem. Nezapomnělo se ani na možnost centrálního dohušťování pneumatik, přičemž tlaky může řidič kontrolovat z kabiny díky vestavěným manometrům.
Dvoumístnou kabinu vyhřívá topení, nechybí ani klimatizace, zatímco do cíle se posádka dostane za pomoci přesné navigace. Ke komunikaci pak slouží digitální i analogová radiostanice doplněná další výbavou, například diodovými svítilnami nebo dýchacími přístroji.
Možná se ptáte, jestli cisterna vyjíždí do akce plná, tedy s tekutým nákladem? Nikoli, potřebnou vodu do velkoobjemové nádrže posádka načerpá až v blízkosti místa zásahu. Ono přece jen řídit samotný kolos je samo o sobě zážitkem, natož se pak ještě prát s 21 tunami naloženými vzadu.
Pořizovací cena jednoho vozidla byla svého času 13 milionů korun, přičemž záchranný útvar disponuje rovnou dvěma. Ročně pak pouhý provoz jednoho kusu se vším všudy vyjde na desítky tisíc korun.
Velkým bazénem či snad malým rybníkem, tak by ještě šla nazvat megalomanská cisterna CV 40/21000-S3 10×10 s polyesterovou nádrží vyztuženou skelnými vlákny o objemu 21 000 litrů. V rámci zásahu najdete Taurus všude tam, kde pracují jeho blízcí kolegové Titan a Triton, případně v místech, kde nebezpečné plameny dominují nad opravdu rozsáhlým územím.