Hlavní obsah

Útulné pohodlí a nejmodernější technologie v dokonalé harmonii: Elektrické SUV EX90 je pro Volvo milníkem

Foto: Volvo

Spolu s modernizovanou XC90 přichází po delším odkladu na trh také nová vlajková loď Volva, čistě elektrické rodinné SUV doslova napěchované těmi nejmodernějšími technologiemi pro komfortnější jízdu a bezpečí posádky. O detailech jsme si popovídali s Hande Ergitürk, projektovou lídryní této švédské novinky.

Článek

Rodinné SUV EX90 je pro Volvo doslova přelomovým vozem. Nejenže přijíždí na zcela nové platformě (která se stane základem i dalších budoucích elektrických modelů) s novým elektrickým pohonem, ale na své palubě má také velké množství dalších technologií, které EX90 dělají nejen pohodlnější, ale především také bezpečnější. „Naším cílem bylo integrovat všechny tyto technologie zcela nenásilně, abyste si jich ani nevšimli a přitom vám každý den ulehčovaly a zpříjemňovaly život,“ vysvětluje Hande Ergitürk, šéfka projektu Volvo EX90.

Foto: Volvo

S Hande Ergitürk jsme si mohli popovídat při příležitosti představení modernizovaného Volva XC90 v Praze.

Ano, vážně ne šéf, ale šéfka. Automobilový průmysl je sice považován za svět mužů, ale to už dávno není pravda. Ženy dostávají stále častěji příležitost prokázat svůj přínos – ne kvůli samoúčelné pozitivní diskriminaci, ale díky trochu odlišnému talentu, vnímání a cítění. Nejčastěji je tak potkáte v odděleních designu, kde se obvykle zabývají materiálovým a barevným sladěním interiéru, ale můžete narazit i na inženýrky, konstruktérky nebo testovací jezdkyně (plus ještě ženy přímo ve výrobě, které tvoří často skoro polovinu všech dělníků).

Jedním příkladem za všechny je právě Hande Ergitürk, drobná bruneta původem z Turecka, kde na Technické univerzitě v Istanbulu vystudovala strojní inženýrství. V dalším vzdělávání se zaměřením na automobilové inženýrství pak pokračovala na Chalmersově univerzitě ve švédském Göteborgu – a odsud to byl už jen krůček k práci u automobilky Volvo. Tam zastávala několik pozic se zaměřením na produkty a strategii a jejím aktuálním úkolem je řízení projektu EX90, což byla za poslední dekádu největší výzva v produktové strategii švédské automobilky. A možná největší v celé historii značky.

Foto: Volvo

Automobilky jako lídry projektů nevybírají moc často ženy. Hande Ergitürk však dostala zodpovědnost za jeden z největších projektů Volva.

Někteří zákazníci se totiž elektrických aut stále obávají. EX90 však ujede na jedno nabití až 600 kilometrů a dokáže se nabíjet výkonem až 250 kW (přitom má 400V elektronickou architekturu). Další palubní systémy navíc pomáhají snížit strach z omezeného dojezdu: „EX90 vám na dlouhé cestě samo naplánuje efektivní zastávky s nabíjením, předehřeje baterii pro co nejrychlejší nabíjení a protokol Plug&Charge vám usnadní nabíjení – stačí auto připojit nabíjecím kabelem a ono se už s nabíječkou dohodne samo. A vy si můžete čas ukrátit třeba hraním her ve voze. Za deset minut u nabíječky přitom dobijete 180 kilometrů, takže můžete pohodlně dojet do svého cíle bez velkého zdržení.“

Foto: Volvo

Nabíjení EX90 by mělo být hračkou a ani by nemělo zabrat moc času.

Pokud se tedy přenesete přes počáteční obavy a zkusíte si s elektromobilem žít, zjistíte, že je to vlastně docela v pohodě – a především objevíte jeho silné přednosti. „To úžasné ticho a pohodlná jízda, všechny jeho technologie a snadnost jejich používání, pokročilý infotainment s lepší grafikou. Je to jako normální auto, akorát mnohem pokročilejší a lepší,“ popisuje výhody EX90 Hande Ergitürk.

Foto: Volvo

Jízdní zážitek s EX90 by měl být skutečně výjimečný.

Komfort posádky prohlubují pohodlné sedačky, kterými je Volvo proslulé. Ty přední v EX90 připomínají rozměrná křesílka s elektrickým polohováním v osmi směrech, s vyhříváním i větráním a masážní funkcí, abyste se za volantem cítili jako v nebi na obláčku. EX90 je ale v první řadě skvělé rodinné auto. „EX90 převzalo rodinný koncept úspěšného XC90, jde o plnohodnotné rodinné SUV. Oproti XC90 ale nabízí prostornější interiér a víc odkládacích prostor, také je hodně variabilní. Sedačky ve třetí řadě jsou nyní prostornější a pohodlnější a jdou elektricky sklápět.“

Foto: Volvo

Mimořádné pohodlí až pro sedm cestujících.

U rodinného vozu je vedle prostoru jedním z nejdůležitějších hledisek bezpečnost – a tady by EX90 mělo skutečně excelovat. „EX90 přichází s konceptem All-round safety, takže sleduje nejen prostor kolem vozu, ale i uvnitř. Proto má mnoho senzorů, kromě běžných radarů, kamer a ultrazvukových senzorů má také LiDAR, jako jedno z mála aut na trhu. K tomu má vysoce výkonný hardware, který zpracovává data, a propracované algoritmy, jež je vyhodnocují. Vedle toho EX90 také sleduje bezpečí posádky uvnitř, například kvůli dětem zapomenutým v autě a kvůli pozornosti a stavu bdělosti řidiče – dvě kamery ho neustále sledují a poznávají pohyby jeho těla, hlavy a očí a učí se, v jakém momentu řidič jen používá infotainment, kdy je jeho pozornost skutečně narušena, případně kdy má zdravotní potíže.“

Foto: Volvo ČR

V hrbu nad čelním sklem se ukrývá LiDAR, tedy laserový radar, který detekuje baseballový míč na vzdálenost až 250 m ve dne i v noci. Jeho data doplňuje dalších 32 senzorů starajících se o bezpečnost posádky.

Senzorická výbava EX90 je tak pokročilá, že dokonce umožňuje autonomní řízení třetí úrovně – tedy samočinná jízda po vyhrazených cestách pod dohledem, ale bez interakce řidiče. Čili na dálnicích byste si mohli klidně číst knížku nebo na mobilu procházet sociální sítě, zatímco by vás auto bezpečně vezlo k cíli v navigaci. Jenže realizace této představy bude ještě chvilku trvat.

„Vůz má na palubě všechen hardware nutný pro Level 3, ale jeho nasazení je závislé i na podmínkách na silnicích a legislativě v konkrétních státech. V tuto chvíli tedy probíhá sběr dat z reálného provozu, na kterých se auto učí, a postupně se tento systém bude uvolňovat tam, kde to bude možné, a na silnicích, které to dovolí. Nejdříve to bude v americké Kalifornii, pak dojde na státy EU.“

Foto: Volvo

Volvo EX90 ještě nesmí jezdit samo, ale umí to. Ale jen někde. A za určitých podmínek. Pokud to legislativa dovolí.

Zvyšování bezpečnosti samotných aut a provozu jako takového je součástí snah švédské automobilky o odpovědný přístup. „Ve Volvu víme, že máme závazek vůči společnosti. I proto rozvíjíme mnoho iniciativ prospěšných pro ochranu životního prostředí. Detailně sledujeme uhlíkovou stopu produkce našich vozidel včetně výroby baterií a také za celý jejich životní cyklus včetně recyklace – a jsme v tomto ohledu velmi transparentní,“ vysvětluje Hande Ergitürk.

A na co je u EX90 nejvíc hrdá? „Moc se mi líbí designově, je elegantní a krásné. Uvnitř je v pravém skandinávském stylu uklidňující a útulné, ale v pozadí pracují ty nejmodernější technologie, které jsou integrovány zcela nenápadně a nenásilně. Ale nejlepší je ten pocit, když v něm jedete, jak tiše a hladce pluje po silnici, přitom je hbité a příjemně se řídí.“

Volvo EX90 tak působí velmi propracovaně a komplexně a my se už nemůžeme dočkat, až se s ním svezeme. Co vy?

Načítám