Hlavní obsah

Uřvaný a provoněný benzinem: Histo Cup 2023 jako každý rok připomněl zlaté časy motorsportu

Foto: Lukáš Ston | Automotodrom Brno

Původně rakouský seriál historických cestovních i sportovních vozů Histo Cup se u nás jezdí na jaře v Brně a na podzim v Mostě. Z události, na kterou se zpočátku chodilo dívat pouze několik jednotlivců, se stala oblíbená atrakce, jež každoročně přiláká stovky, ne-li tisíce diváků.

Na internetu si pravidelně můžeme přečíst o tom, že vlivem rozšiřující se elektrifikace svět rychlých kol už nebude jako dřív, stránky Garáže nevyjímaje. Existuje však pro staromilce způsob, jak se alespoň na jeden víkend vrátit v čase do doby, kdy benzin ještě nesmrděl?

Článek

Ale ovšem, odpovědí na tuto otázku je rakouský seriál Histo Cup. Ten do Česka zavítá během roku vždy dvakrát a v polovině května se motory staromódních sportovních i cestovních vozů rozezní na Masarykově okruhu v Brně. V jeden víkend se tak sjely speciály jako Ford Capri Zakspeed, Pontiac Firebird Trans Am nebo Ford Sierra RS Cosworth.

I přes účast vozů, které spadají do kategorie youngtimerů, a v mnoha případech dokonce veteránů, nečekejte žádné gentlemanské ježdění „na kochačku“ ve stylu doktora Skružného z nezapomenutelného českého filmu. Histo Cup nabízí ostré a líté souboje kolo na kolo, a tak se může stát, že v soutěži Tourenwagen & GT „občas“ dojde k menšímu kontaktu.

Foto: Lukáš Ston | Automotodrom Brno

S Fordem Sierra RS Cosworth startoval náš David Bečvář, který na fotografii hájí vedení před monstrózním Pontiacem Trans Am o výkonu 700 koní.

Pro milovníky starých poctivých bavoráků z 80. let bude jistě lákavý závod BMW 325 Challenge. Jestli se ve výše zmíněné kategorii „TW & GT“, jak jí zkráceně říkají pořadatelé, občas nějaký ten kontakt objeví, tak v 325 Challenge se nimi v podstatě počítá.

Ostatně při pohledu na více než dvacítku bavoráků řítících se do první zatáčky za doprovodu vřískajících řadových šestiválců se často rozbuší srdce nejen závodníkům, ale i divákům.

Foto: Lukáš Ston | Automotodrom Brno

Závody BMW 325 Challenge proti sobě na trať postaví více než dvacítku starých dobrých „é-třicítek“, přičemž jejich jezdci si nedarují ani metr trati.

Není výjimkou, že na startovní listině zahlédneme opakující se příjmení – to proto, že závodníci často po relativně čerstvém obdržení řidičského oprávnění přihlásí do seriálu i své ratolesti, což je kromě několika Rakušanů případ i našich jezdců Adama a Davida Bečvářových.

Právě Davidu Bečvářovi říká pane výše zmíněná ikona Ford Sierra RS Cosworth, zatímco jeho syn Adam „zdědil“ po svém otci Jaguar XJS s atmosférickým 5,3l dvanáctiválcem v barvách TWR Racing, s nímž loni jeho otec šampionát ovládl.

Foto: Lukáš Ston | Automotodrom Brno

Adam Bečvář sedlal dvanáctiválcovou repliku továrního Jaguaru XJS v barvách Tom Walkinshaw Racing. Na fotografii v souboji s vozem Alfa Romeo Alfetta GT 1.8 Marcuse Lippa.

Sluší se připomenout, že na žádném Histo Cupu nesmí chybět ani soutěž historických formulí, kde se mimo jiné objevil třeba Cooper T51 z první poloviny 60. let, s nímž jezdil legendární jezdec Roy Salvadori, a mnoho dalších speciálů značek Reynard, Dallara nebo Lola.

I pro zastánce moderních strojů se na Histo Cupu najde zábava – v soutěži Touring Car Open se na jedné trati sejdou vozy jako BMW 240i Racing, VW Golf TCR, BMW M4 GT4, Porsche 911 GT3 Cup, brutální Alpina B6 GT3, nebo dokonce vřískající Lamborghini Huracán GT3.

Kromě bohatého doprovodného programu byla velmi příjemná i beseda novináře, fotografa a komentátora Martina Straky, která byla sladkou tečkou sobotního programu.

Litujete při pohledu na fotografie dvorního fotografa Masarykova okruhu Lukáše Stona, že jste se v Brně nezastavili? Nevěšte hlavu, můžete to napravit na podzim, kdy se Histo Cup do české kotliny opět vrátí, tentokrát do Mostu. V kalendáři si potom poznačte datum 6. až 8 října.

Načítám