Hlavní obsah

Umí policejní vrtulník měřit rychlost nebo číst registrační značky? Zeptali jsme se přímo pilota

Foto: Lukáš Kukla

Říká se, že nejsilnější policejní zbraní je vysílačka, nicméně na seznam pro pachatele nebezpečné výbavy ruky zákona je nutno přidat také vrtulník. Ten totiž vidí na hony daleko a má velmi moderní techniku. Umí však měřit rychlost? A pozná, jestli za volantem telefonujete? Na to jsme se zeptali přímo jeho pilota.

Článek

Policejní vrtulník není primárně určen pro službu dopravní policie, nicméně pokud si jej dopravka vyžádá a jsou splněny letové podmínky, vznese se a podporuje ostatní vozidla ze vzduchu.

Umí však tento stroj měřit rychlost? Co telefon za jízdy, odhalí ho? A kolik vlastně stojí takový „řidičák“ na vrtulník? Na to a mnohem více jsme se zeptali plukovníka Michala Šnajdra z Letecké služby Policie České republiky.

Který model vrtulníku česká policie pro dopravní akce používá?

Jde o Eurocopter EC 135, dnes známý už jako Airbus Helicopters H135, jelikož v roce 2014 došlo k přejmenování výrobce Eurocopter Group na Airbus Helicopters SAS.

K čemu vlastně vrtulník v rámci dopravních akcí primárně slouží?

Zejména monitoruje situaci ze vzduchu, zaznamenává dění na kameru, umí posílat obraz online do operačního střediska a navádí ostatní hlídky. Jde však o podpůrný prostředek, nikoli útočný.

Foto: Lukáš Kukla

Policejní vrtulník není útočný stroj, jde o podpůrnou mašinu.

Jinak létáme všude tam, kde stát v podobě složek integrovaného záchranného systému potřebuje vrtulník, přičemž nejčastěji pomáháme při pátrání po pohřešovaných osobách nebo nebezpečných osobách. Létání pro dopravní policii je spíše naší okrajovou činností.

Má vrtulník prostředky k zastavení vozidel?

Zastavení vozidel není pokaždé jednoduché a klukům dole v autech to vůbec nezávidím, protože se musí rozhodovat ze sekundy na sekundu a následky si pak nesou po celý život. Vrtulník je nicméně vzdušná podpora, takže prostředky k zastavení přímo nemá.

A umí tedy měřit rychlost?

Na setinu kilometru přesně! Ne, žertuji, měřit rychlost fakt neumíme. Ačkoli si to spousta lidí myslí. Důvod je prostý, jednoduše na to nemáme výbavu.

A co čtení registrační značky a následné online lustrování?

Za určitých okolností jsme schopni přečíst registrační značku, tudíž zjistit informace o vozidle a ty předávat dále.

Foto: Lukáš Kukla

Vrtulník rychlost měřit sice neumí, ale jeho kamera je mocná.

Poznáte, jestli jakožto řidič za jízdy telefonuju s mobilem u ucha?

Díky vysoce kvalitní kameře vzdálené na kilometry daleko to poznáme a ani nebudete vědět, že vás natáčíme. A to samé platí o předjíždění nebo monitorování osob jedoucích v protisměru.

Jaký je potřeba „řidičák“ na policejní vrtulník a kolik stojí?

Pro přijetí pilota k letecké službě policie, což je mimochodem vysoce výběrová záležitost, musí daný člověk vlastnit minimálně licenci privátního pilota (PPL), která stojí asi 400 000 Kč.

Po přijetí je pilot stejně směřován a školen na licenci komerčního pilota (CPL), která stojí okolo jednoho milionu korun. Takže kdo chce řídit u policie vrtulník, musí mít „řidičák“ CPL.

Jak rychle EC 135 létá?

Maximální rychlost je 287 km/h, nejvyšší cestovní 261 km/h, obvyklá cestovní pak okolo 240 km/h.

Foto: Lukáš Kukla

Běžná cestovní rychlost EC 135 je okolo 240 km/h.

Takže jak dlouho trvá, než se dostanete z Prahy do Hradce Králové?

Od té doby, co nám to takzvaně pípne, jsme za tři minuty ve vzduchu. Z letiště z Prahy pak doletíme nad Hradec Králové za necelou půlhodinu, pokud to podmínky dovolí.

Jakou má EC 135 spotřebu a na co lítá?

Na letecký petrolej, který smrdí tak trochu jako nafta. Palivu se také říká kerosin, to je známější označení. Jinak si vezme asi 200 litrů na hodinu, přičemž nádrže vystačí na cirka 2,5 hodiny letu.

Jaké jsou tedy faktory, které vám neumožní vzletět do akce?

Hlavně počasí. Nejde létat v mlze, protože nic nevidíte, rovněž tak v bouřce nebo když jsou oblaka v nevyhovující výšce. Na let je zkrátka potřeba dohlednost, stejně tak na přistání. V noci máme brýle pro noční vidění, ale mlhu zatím prosvítit neumíme.

Foto: Lukáš Kukla

Důležitým faktorem, který rozhoduje o (ne)vzletu vrtulníku, je počasí.

Samozřejmě se dá letět i za velmi špatného počasí, nicméně ne za počasí, které je vyhodnocené jako neletové. U nás funguje systém zvážení rizik, kdy si jednoduše řečeno dáte pro a proti a podle toho (ne)letíte.

Ve finále má hlavní slovo vždycky pilot, ten s konečnou platností rozhoduje o provedení letu. Pokud podmínky vzlet vrtulníku neumožňují, tak se prostě neletí.

Je pravda, že kvůli vrtulníkům mají policejní auta na střeše čísla?

De facto ano. Díky tomu je lépe rozpoznáme a dokážeme je efektivněji navést.

Kolik taková akce vrtulníku vlastně stojí?

A to jsem rád, že se ptáte. Tohle já totiž neustále v médiích a komentářích čtu, kolik stál takový vzlet. Jenže, tyhle výpočty jsou obvykle zkreslené.

Navíc je třeba si uvědomit, že vrtulník „žere peníze“, i když nelétá, protože má jednak plánované revize a také jsou kolem něj pořád nějací lidé, kteří jsou v práci.

Foto: Lukáš Kukla

Základní „řidičák“ na vrtulník stojí kolem 400 tisíc, ten pokročilejší milion.

Ve finálním součtu není zase takový rozdíl, jestli parkuje v hangáru, nebo jestli je v akci. A když už stát vrtulníky draze nakoupil, tak by je měl rozumně využívat. Podle mého názoru.

Otázka na konec, jak jsme na tom jakožto Česko z hlediska letecké podpory?

Spolu s Německem patříme na špičku Evropy. A to beze srandy.

Překvapeni? Vrtulník sice rychlost neměří, ale natočí vás na kilometry daleko a ani o tom nebudete vědět. Kromě toho, pokud vám létá nad či za hlavou, tak ani nemáte šanci jej postřehnout, snad kdybyste měli kabriolet. A koneckonců má rovněž vysílačku, což z něj dělá pro ujíždějící řidiče skutečně mocného protivníka, jehož nezmate ani to, když vjedete do tunelu, a to filmovým scénám navzdory.

Načítám