Hlavní obsah

Ujme se jich někdo? Zabavená nebo státu propadlá auta nemusí skončit na šroťáku, můžete na nich vydělat nebo poslouží dobrému účelu

Foto: Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových

Pokud někdo až příliš zlobil nebo jednoduše zemřel a jeho majetek neměl kdo dědit, mohou takové movité i nemovité věci skončit v rukou státu, a to včetně automobilů všeho druhu. Neznamená to ovšem, že by vozy automaticky putovaly na vrakoviště. Některé dostanou šanci na nový život, například v muzeu, u hasičů anebo někoho z vás.

Článek

Typickým příkladem zabaveného majetku propadlého ve prospěch státu je policejní Ferrari 458 Italia. To původně sloužilo jistým podnikatelům, jejichž byznys nebyl úplně legální, a tak soud rozhodl, že jejich automobily včetně onoho Ferrari propadnou státu.

Ze zákona dále vyplývá, že dopravní prostředky propadlé nebo zabrané v trestním, přestupkovém a jiném obdobném řízení připadají krajskému ředitelství Policie ČR. Krajské ředitelství policie pak může pověřit správou či prodejem tohoto majetku Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM).

Upřesníme jen, že od 1. července už tento majetek spravuje pouze Ministerstvo vnitra, Centrum zajištěných aktiv.

Zajištěná/propadlá vozidla

Získali jsme od tiskového oddělení ÚZSVM několik příkladů za poslední pětiletku, která auta byla zabavena a jak s nimi bylo naloženo.

Jeep Grand Cherokee

Tento vůz získal stát v rámci řešení majetkové trestné činnosti. Jeep byl nabídnut v elektronické aukci, které se zúčastnilo 12 zájemců, přičemž po 43 příhozech cena vystoupala až na 184 538  Kč. Peníze poté putovaly jako kompenzace škody a újmy na účet poškozeného.

Foto: Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových

Zabavený Jeep Grand Cherokee se prodal za skoro 190 tisíc.

„Lihový“ Mégane a SL 500

Pamatujete na kauzu tzv. „lihové mafie“, jejíž aktéři nelegálně vyráběli/prodávali líh a neodváděli daně? Tak z této aféry stát mj. vytěžil Renault Mégane třetí generace, který se posléze prodal za v přepočtu 142 320 Kč. Peníze z rozhodnutí státního zastupitelství následně putovaly do bankovní úschovy.

Foto: Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových

Renault Mégane byl součástí kauzy tzv. lihové mafie.

Daleko zajímavější je ovšem Mercedes-Benz SL 500 patřící přímo bossovi „lihové mafie“. Ten se neprodal, nýbrž v roce 2019 převedl na Krajské ředitelství policie Olomouckého kraje.

Foto: Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových

Hlavní aktér kauzy vlastnil Mercedes-Benz SL 500. Vlastnil…

Xsara a Mondeo

O červený model Citroën Xsara přišel v Lipníku nad Bečvou muž, jemuž byl soudem uložen zákaz řízení. Jako bonus byl během přistižení policií pod vlivem drog.

Mondeo druhé generace bylo zase zabaveno delikventovi, který přes uložený zákaz ono vozidlo řídil opakovaně. Oba vozy má prozatím v úschově úřad, o jejich dalším osudu rozhodne soud.

Foto: Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových

Vzhledem ke stavu a hodnotě auta skončí nejspíš na vrakovišti.

Mercedes-Benz C

Nejprve ukradl své známé 71 000 Kč v hotovosti, poté i přes zákaz řídil svůj Mercedes-Benz třídy C. V Třinci jeho jízda skončila, automobil byl na místě zabaven v rámci trestního řízení a poté prodán v elektronické aukci. Celkem 12 zájemců původní sumu 77 000 Kč vyhnalo po třinácti příhozech až na 113 000 Kč.

Foto: Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových

Starší Mercedes-Benz třídy C nakonec šel do světa za 113 000 Kč.

Alfa Romeo 156

Vůz tovární značky Alfa Romeo propadl státu na základě toho, že s ním jeho majitel opakovaně jezdil i přes uložený dvouletý zákaz řízení. Stát jej původně plánoval zabavit dočasně, ovšem dotyčný si dalšími skutky vykoledoval pobyt za mřížemi a o Alfu už nejevil zájem, ba dokonce se vzdal vlastnického práva. Aby ne, když šlo o vyřazený vrak bez značek, který byl z rozhodnutí soudu následně ekologicky zlikvidován.

Foto: Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových

Auto bylo vyřazené z evidence, nemělo značky, ale přesto s ním majitel jezdil. Až dojezdil.

Vozidla bez dědiců

Motoristické poklady občas spadnou do státního klína samy. Jakmile totiž není zákonný či závětní dědic, propadá daná věc státu. A v rámci aut jde občas o zajímavé historické kousky. Opět mrkněme na pár příkladů.

Zde to funguje tak, že vozidlo bez dědice je nejprve nabídnuto státním institucím včetně policie, hasičů, ale i muzeím, dětským domovům, nemocnicím a jiným. Pakliže vůz nikdo nechce, stane se předmětem veřejné elektronické aukce.

Aero 662

Aerovku 662 z roku 1931 vlastnila 91letá žena z Prahy, která zemřela a její majetek neměl kdo dědit. V garáži jí ovšem stál tento skvost, který později neznámý pachatel dokonce odcizil. Policie automobil nicméně našla až v Lounech a poté byl nabídnut státním institucím. Zájem jich projevilo hned pět, ovšem Ministerstvo kultury rozhodlo, že jej do svých sbírek získá Národní technické muzeum.

Foto: Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových

Aero 662 z roku 1931 nakonec zaparkovalo v Národním technickém muzeu.

VAZ 2103

Osobní automobil značky Lada z roku 1975 po zemřelé osobě (jediný majitel) z obce Řevnice nakonec skončil v majetku Národního technického muzea. Důvod je prostý, byl totiž minimálně používán, čemuž odpovídal jeho vynikající stav. V domě nebožtíka byly nalezeny ještě faktury dokazující tehdejší nákup v Mototechně za 75 500 Kč, což bylo v červenci 1975 přibližně 33 měsíčních průměrných výdělků.

Foto: Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových

Pěkný žigulík zamířil do Národního technického muzea.

VAZ 2101

Zaprášené (garážované), odstavené auto bez platné technické kontroly, ale přesto s čerstvou autobaterií nastartovalo. Model VAZ 2101 z roku 1972 neměl dědice, proto byl nabídnut v aukci, které se zúčastnilo 30 zájemců. Notář stanovil počáteční cenu na 15 000 Kč, ovšem 120 příhozů ji vyhnalo až na 75 100 Kč.

Foto: Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových

Vyvolávací cena byla 15 000 Kč, konečná 75 100 Kč.

Ford Fiesta

Fiesta čtvrté generace po faceliftu sice už dojezdila, ovšem v rámci výcviku si ji vloni převzali hasiči z Plzeňského kraje. Auto mělo posloužit jako výcviková pomůcka a poté putovat na ekologickou likvidaci.

Foto: Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových

Rozstříhat, nebo zapálit a uhasit. Potom expres na vrakoviště.

Citroën C1

Zachovalý osobní automobil Citroën C1 z roku 2016 neměl dědice, a to i přesto, že si jeho pěkný stav vysloužil ocenění na 115 000 Kč. Z toho důvodu po něm „skočil“ Diagnostický ústav Brno, středisko výchovné péče a Základní škola Brno.

Nový život vozu darovaného bezplatně tedy je v zajištění služebních cest pedagogů, ambulantních činností na základních školách, při jednáních s OSPOD či při přemísťování mezi jednotlivými středisky výchovné péče.

Foto: Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových

Kompaktní C1 slouží dobré věci.

Škoda Favorit 136 L

Když ve svých 88 letech zemřel olomoucký motocyklový závodník Jaroslav Javůrek, neměl po něm kdo zdědit zachovanou Škodu Favorit 136 L z roku 1990 s nájezdem pouhých 30 000 km. K vozu náležel i dřevěný přívěs domácí výroby, přičemž tato jízdní souprava nakonec putovala do aukce za startovních 16 800 Kč. Z celkem 24 přihlášených soutěžili pouze čtyři zájemci, nicméně vítěz vozidlo nakonec koupil za 50 400 Kč. Dnes by tento vůz šel prodat za přibližně dvojnásobek.

Foto: Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových

Podobné favority se dnes prodávají za plus minus sto tisíc.

Škoda 120 LS

Zesnulý majitel garážovaného osobního automobilu Škoda 120 LS z roku 1979 neměl dědice, proto byl vůz nejprve nabídnut státním institucím, které o něj neprojevily zájem. Znalec následně stanovil pro veřejnou aukci minimální cenu 10 100 Kč, což přilákalo 77 účastníků. Ti svými 261 příhozy cenu vyhnali až na 192 700 Kč, což je mimochodem nárůst o 1 807,92 %!

Foto: Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových

Boj o škodovku byl lítý, nakonec se prodala za téměř 200 000 Kč.

Aktuální nabídka

Podobných aukcí se můžete zúčastnit i vy, a to prostřednictvím transparentních výběrových řízení s elektronickou aukcí na oficiálních webových stránkách nabidkamajetku.cz.

Tam jsou teď (začátek srpna 2024) obyčejné, ale i docela zajímavé kousky. Například Mercedes-AMG S63, Kia Ceed, Dacia Logan, Škoda Octavia, Škoda Yeti, Škoda Rapid, Audi A8 V8, BMW 320d, Mercedes-Benz E200 nebo třeba bouraný Hyundai iX20 na díly.

V dočasné úschově státu ovšem stojí i daleko exotičtější modely obvykle zabavené z důvodu trestné činnosti, o jejichž osudu ještě nebylo rozhodnuto. Takže kdoví, třeba naši dopravní policisté italskému Ferrari 458 časem pořídí nějakého výkonného sourozence.

Načítám