Článek
Úseků na testování nových automobilů – zaměřených zejména na vývoj elektromobilů, asistenčních a autonomních systémů – bude celkem šest. Podle původního plánu jich mělo být dokonce šestnáct, ale zástupci BMW nevylučují, že se v budoucnu testovací centrum rozšíří o další fáze. Rozloha pozemku totiž zůstala podle původního plánu a veškerá infrastruktura byla už během rané výstavby dimenzována tak, aby rozšíření bylo možné bez velkých změn.
Pozemek byl mimochodem jedním z hlavních důvodů, proč byly pro výstavbu nového testovacího centra zvoleny právě západní Čechy. Volná jednolitá plocha o rozloze 600 hektarů se v západní a střední Evropě špatně hledá, zejména pokud se nemá testovací centrum stavět na stávající zeleni, ale na ploše již dříve využívané pro průmysl. Což lokalita plní, dřív se totiž používala jako výsypka nedalekého povrchového dolu. Výhoda tkví i v tom, že měl celý pozemek jednoho majitele – Sokolovskou uhelnou.
Nové vývojové centrum se tak připojilo k dosavadním třem střediskům, které má BMW v Evropě – jedná se o Aschheim u Mnichova, Miramas ve Francii a Arjeplog ve Švédsku. Z mnichovské centrály je to navíc do Sokolova pouze něco přes dvě hodiny, což byl další kladně působící faktor.
Obří plocha s pěnovými panáčky a opravdové dálnice
Zkušební testování (nebo chcete-li „testování testování“) začalo v Sokolově před dvěma týdny. Ostrý provoz, spojený s finálním otevřením všech šesti úseků, je pak plánován na polovinu příštího roku. Už teď jsme ale dostali možnost podívat se do Sokolova v rámci „předpremiéry“.
První zastávkou nám bylo „centrum nových technologií“. To je obří asfaltová plocha o rozloze 90 000 metrů čtverečních, z níž navíc vedou tři rozjezdové dráhy. Ta se hodí k simulaci libovolných scénářů, které mohou v provozu nastat a které by už měla auta zvládat sama. Pracovníci vývojového centra nám tak představili několik rychlých testů, kdy měla auta samočinně brzdit za pomalu jedoucím vozidlem, při hrozbě příčného střetu při nedání přednosti nebo před chodcem či cyklistou.
Další zastávkou byl testovací úsek dálnice. Jde o plnohodnotný dálniční okruh o délce šesti kilometrů, kde se testují zejména autonomní funkce aut, jízdní a opět i bezpečnostní asistenty. Lze například testovat chování adaptivních tempomatů a hlídání pruhů v různých situacích a úrovních provozu, čtení dopravních značek a další náležitosti.
Na další fotografie, včetně těch pořízených z dronu, se můžete podívat v galerii přímo zde:
Jak už bylo řečeno, finální zahájení plného provozu na šesti úsecích je plánováno na polovinu roku 2023. V té době by již mělo vývojové středisko také zaměstnávat zhruba 200 lidí, z nichž značná část bude přímo z Karlovarského kraje.