Hlavní obsah

U Sokolova už začaly jezdit zkušební vozy. Vývojové centrum BMW vstoupilo do testovací fáze

Foto: BMW Česká Republika

Už v roce 2019 oznámila automobilka BMW záměr vybudovat v Česku obří testovací centrum severně od Sokolova v Karlovarském kraji. Přestože pandemie covidu s původními plány dost zahýbala a projekt se celkově zmenšil, je jeho rozsah i tak úctyhodný. A to jsou ve zkušebním provozu teprve první dva testovací úseky.

Článek

Úseků na testování nových automobilů – zaměřených zejména na vývoj elektromobilů, asistenčních a autonomních systémů – bude celkem šest. Podle původního plánu jich mělo být dokonce šestnáct, ale zástupci BMW nevylučují, že se v budoucnu testovací centrum rozšíří o další fáze. Rozloha pozemku totiž zůstala podle původního plánu a veškerá infrastruktura byla už během rané výstavby dimenzována tak, aby rozšíření bylo možné bez velkých změn.

Pozemek byl mimochodem jedním z hlavních důvodů, proč byly pro výstavbu nového testovacího centra zvoleny právě západní Čechy. Volná jednolitá plocha o rozloze 600 hektarů se v západní a střední Evropě špatně hledá, zejména pokud se nemá testovací centrum stavět na stávající zeleni, ale na ploše již dříve využívané pro průmysl. Což lokalita plní, dřív se totiž používala jako výsypka nedalekého povrchového dolu. Výhoda tkví i v tom, že měl celý pozemek jednoho majitele – Sokolovskou uhelnou.

Foto: BMW Česká Republika

Při příjezdu do vývojového centra vás přivítá hlavní budova s velínem, odkud lze monitorovat pohyb každého auta v areálu

Nové vývojové centrum se tak připojilo k dosavadním třem střediskům, které má BMW v Evropě – jedná se o Aschheim u Mnichova, Miramas ve Francii a Arjeplog ve Švédsku. Z mnichovské centrály je to navíc do Sokolova pouze něco přes dvě hodiny, což byl další kladně působící faktor.

Obří plocha s pěnovými panáčky a opravdové dálnice

Zkušební testování (nebo chcete-li „testování testování“) začalo v Sokolově před dvěma týdny. Ostrý provoz, spojený s finálním otevřením všech šesti úseků, je pak plánován na polovinu příštího roku. Už teď jsme ale dostali možnost podívat se do Sokolova v rámci „předpremiéry“.

Foto: BMW Česká Republika

Vývoj dnešních nových vozů se neobejde bez sofistikovaných zařízení, základem je však stará dobrá vyasfaltovaná plocha

První zastávkou nám bylo „centrum nových technologií“. To je obří asfaltová plocha o rozloze 90 000 metrů čtverečních, z níž navíc vedou tři rozjezdové dráhy. Ta se hodí k simulaci libovolných scénářů, které mohou v provozu nastat a které by už měla auta zvládat sama. Pracovníci vývojového centra nám tak představili několik rychlých testů, kdy měla auta samočinně brzdit za pomalu jedoucím vozidlem, při hrozbě příčného střetu při nedání přednosti nebo před chodcem či cyklistou.

Foto: BMW Česká Republika

Kromě prototypů vlastních aut, jejichž pohyb i chování asistenčních systémů je velice bedlivě kontrolováno monitorovacím zařízením, se po ploše pohybují i dálkově ovládané samohybné makety. Má-li například simulovaný chodec vstoupit na přechod těsně před auto, nemusí se maketa na platformě tahat lanem. Stačí ji pouze nastavit, kdy a kam se má přesunout

Foto: BMW Česká Republika

A když se něco nepovede? Pojízdnou platformu pod maketou může osobní auto normálně přejet, maketa samotná je odolná, ale auto by prakticky neměla poškodit a po zničení se dá znovu postavit

Další zastávkou byl testovací úsek dálnice. Jde o plnohodnotný dálniční okruh o délce šesti kilometrů, kde se testují zejména autonomní funkce aut, jízdní a opět i bezpečnostní asistenty. Lze například testovat chování adaptivních tempomatů a hlídání pruhů v různých situacích a úrovních provozu, čtení dopravních značek a další náležitosti.

Foto: BMW Česká Republika

Dálnice je vybavena dopravním značením, svodidly, žlutým i bílým vodorovným značením a nechybí ani autentické sjezdy a nájezdy.

Foto: BMW Česká Republika

Autonomní řízení – tedy řízení bez zásahu lidského řidiče, je v mnoha ohledech ještě hudbou budoucnosti. V dálničním provozu by však mohlo být již brzy možné a jsou to právě „cvičné“ dálnice, jako ta u Sokolova, na kterých probíhá vývoj

Na další fotografie, včetně těch pořízených z dronu, se můžete podívat v galerii přímo zde:

Jak už bylo řečeno, finální zahájení plného provozu na šesti úsecích je plánováno na polovinu roku 2023. V té době by již mělo vývojové středisko také zaměstnávat zhruba 200 lidí, z nichž značná část bude přímo z Karlovarského kraje.

Související témata:
Načítám