Článek
Toyota má za sebou velmi úspěšný rok. Vlastně rekordní, globálně totiž prodala přes 10 milionů aut, z toho 1,217 milionu v Evropě. „Vděčíme za to široké nabídce pohonů,“ řekl nám Harold Paton, šéf Toyoty přes marketingové a produktové plánování. „Máme spalovací motory, hybridy, plug-in hybridy i elektromobily, takže si zákazník může vybrat, co mu nejvíc vyhovuje.“
Zákazníci na to slyší a elektřiny se nebojí, vždyť 74 % z aut prodaných v Evropě bylo více či méně elektrifikovaných. Pokud však jde o čisté elektromobily, tak japonská automobilka poněkud zaostává – na evropském trhu nabízí jediný kousek s kryptickým názvem bZ4X, a i když se Toyota chlubí, že byl loni jedním z pěti nejprodávanějších elektromobilů ve svém segmentu, nejde přímo o trhák (loni se ho v Evropě prodalo 24 tisíc kusů, zatímco Škoda prodala skoro 80 tisíc enyaqů). Proto tak rychle přišla jeho rozsáhlá modernizace…

Pionýrské bZ4X nebylo právě nejpovedenější auto a prodeje tomu odpovídaly, i proto sáhla Toyota tak brzy po zevrubné technické modernizaci.
Vedle něj chce Toyota představit pět nových elektromobilů do roku 2026 (a další tři přidá Lexus v následujících 12 měsících). Jedním z nich je Urban Cruiser, kompaktní crossover vyvinutý společně se Suzuki a Subaru, a stylový crossover C-HR+, který se s délkou 4,5 metru velikostně vmáčkne mezi bZ4X (4,7 m) a Urban Cruiser (4,3 m) – japonská automobilka tak bude mít pokryté tři nejlukrativnější segmenty trhu (B-, C- a D-SUV). Další tři kousky jsou zatím tajemstvím, ale první z nich bychom mohli vidět již v květnu.

Toyota právě ukázala tři nová produkční elektrická auta, další tři budou následovat v příštích pár měsících.
„Elektromobily ztělesňují to nejlepší z Toyoty,“ vysvětloval Harold Paton. „Jsou tiché a spolehlivé, přesně jak mají naši zákazníci rádi. Navíc se soustředíme na jejich osobitý design a také dynamické jízdní vlastnosti.“ Toyota však nesází na jedinou kartu bateriových elektromobilů, vedle nich totiž intenzivně vyvíjí také palivové články – jejich třetí generace má být o 20 % efektivnější a stát o polovinu méně, má být bezúdržbová s životností milion kilometrů. K tomu testuje spalování vodíku ve spalovacím motoru a udržitelná paliva – a na to používá platformu závodění.

S vývojem nových aut prostřednictvím závodění začal sám bývalý šéf Akio „Morizo“ Toyoda (vpravo na fotce, vlevo legendární testovací jezdec Hiromu Naruse).
Závodní tým Gazoo Racing, aktuální držitel mistrovského titulu ve světové rallye WRC, vytrvalostních závodech WEC a dálkových rallye W2RC (soukromník se závodním Hiluxem T1+ vyhrál i poslední ročník Dakaru), totiž pomáhá i s vývojem alternativních paliv – Corolla spalující vodík závodila v japonských soutěžích a benzin z obnovitelných zdrojů se používá i ve WRC, WEC a na Dakaru. Nejnověji má Gazoo Racing na starosti vývoj a testování zcela nového spalovacího motoru G20E, přeplňovaného benzinového čtyřválce, který by se měl stát jádrem nových hybridních pohonů – tedy až se osvědčí v prototypu GR Yarisu M Concept.

Tohle není obyčejný GR Yaris, tohle je verze M Concept s motorem uprostřed – s motorem, který testuje pro budoucí nasazení v civilních hybridech.
Závodní program kromě vývoje techniky (v neustále se opakujícím cyklu závodit-rozbít-vylepšit-závodit) však pomáhá i rozvoji inženýrů, kteří se ve volném čase mezi navrhováním nových silničních aut mohou zapojit také do závodních aktivit a šroubovat v boxech na vozech, nebo rovnou skočit za jejich volant (Také byste najednou chtěli pracovat jako inženýr v Toyotě?). A tím plní hlavní krédo automobilky Toyota, které stanovil sám Aiko Toyoda: Vyrábět neustále lepší auta.

Takhle Akio Toyoda v roce 2021 představoval 15 nových elektrických konceptů.
Pro čistá města
V Bruselu se také poprvé ukázal koncept mrňavého městského vozítka značky Toyota. Městská mikromobilita dává na papíře perfektní smysl – podle výzkumů jsou tři čtvrtiny cest autem kratší než 10 km a sedí v nich jen jedna osoba. Přitom prostor pro auta zabírá ve městech ⅔ prostoru a pro hromadnou dopravu zbývá jen ⅓, přitom z pohledu objemu přepravy je poměr naprosto opačný.

Perfektní řešení individuální městské mobility, nebo jen další slepá ulička?
Tento nepoměr se však začíná postupně obracet. Už více než tisíc evropských měst má nějakou formu nízkoemisní nebo bezemisní zóny, auta jsou vytlačována na periferie a prostor čím dál častěji dostává alternativní doprava – sdílené vozy, kola a koloběžky, elektrokola a elektrokoloběžky apod. Bezemisní, nehlučné a prostorově úspornější způsoby dopravy.
Díky tomu se trh mikromobility za poslední roky zdesetinásobil a zkušenosti Toyoty s vozítky, která rozhýbala olympiádu v Paříži, podpořily značku, aby se do těchto snah zapojila. První vlaštovkou je miniaturní vozítko (čtyřkolka?) FT-Me, které při parkování zabere polovinu (na délku), nebo rovnou třetinu (na šířku) parkovacího místa a spolkne osminu elektrické energie, kterou potřebuje k pohybu běžné elektrické SUV.
Celý projekt je zatím ve fázi konceptu a jeho budoucnost je, upřímně řečeno, ve hvězdách. Podobná mikrovozítka totiž fungují obvykle na papíře, ale v reálu se nikdy moc nechytla. Jestli to někdo může změnit, je to právě Toyota se svými obrovskými znalostmi z autoprůmyslu.