Článek
Další z aktuálních testů zimních pneumatik německého autoklubu ADAC se věnuje většímu rozměru 215/60 R16, který je používán na většině kompaktních SUV a crossoverů, například na modelu Škoda Karoq a samozřejmě mnoha konkurenčních vozech. Jestli takové auto máte, nebo používáte tento rozměr, tak vás určitě budou výsledky zajímat.
Znovu připomínáme, že ačkoli u nás platí povinnost používat zimní pneumatiky v zimním období, jsou tzv. „povinné“ jen v závislosti na počasí. Kdo chce mít ale auto každý den v pohotovosti, ten se bez solidních zimních pneumatik neobejde. Opatrně také s výběrem celoročních pneumatik, které sice zákonu vyhovují, ale jejich vlastnosti jsou kompromisní a do extrémních podmínek se moc nehodí.
Ale jestli jsou pro vás vhodné zimáky nebo „celoročky“, případně jestli zimu přežijete na letních bez přezouvání, tomu jsme se věnovali v samostatných článcích. To si musíte zvážit sami. Teď už pojďme na test zimních pneumatik o rozměru 215/60 R16 a indexu 95 či 99 H.
Podrobně jsme metodiku testování autoklubu ADAC popsali dříve v testu zimních pneumatik o rozměru 185/65 R15, tak se podívejte tam. Jen shrneme, že ADAC se zaměřuje na detailnější kritéria a jeho testy o schopnostech a vlastnostech pneumatik vypovídají mnohem víc než povinné jednotné značení pneumatik dle metodiky EU. Pokud tak chcete mít na autě opravdu kvalitní pneumatiky, řiďte se raději výsledky tohoto testu (nebo jiných komplexních testů) než povinnou „EU nálepkou“ na pneumatice.
Test zimních pneumatik 215/60 R16 95/99 H (čím nižší výsledek, tím lépe)
Sucho | Mokro | Sníh | Led | Hluk | Spotřeba | Opotřebení | Celkem | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Continental WinterContact TS 870 | 2,4 | 2,1 | 1,6 | 1,9 | 2,8 | 2,1 | 2,5 | 2,1 |
Dunlop Winter Sport 5 | 2,4 | 2,2 | 1,6 | 2,0 | 3,1 | 1,7 | 2,0 | 2,1 |
Goodyear UltraGrip Performance + | 2,5 | 2,5 | 1,4 | 2,2 | 2,8 | 2,0 | 2,5 | 2,3 |
Michelin Alpin 6 | 2,0 | 2,4 | 2,4 | 1,9 | 2,8 | 2,3 | 2,0 | 2,3 |
Yokohama BluEarth* Winter V906 | 2,3 | 2,6 | 2,6 | 2,4 | 2,9 | 1,9 | 2,5 | 2,6 |
Bridgestone Blizzak LM005 | 1,8 | 2,0 | 2,7 | 2,4 | 3,4 | 2,1 | 2,5 | 2,7 |
Kleber Krisalp HP3 | 2,9 | 2,8 | 1,8 | 2,2 | 2,8 | 1,8 | 2,5 | 2,9 |
GT Radial WinterPro2 | 2,7 | 3,0 | 2,8 | 2,1 | 2,8 | 2,4 | 2,5 | 3,0 |
Sava Eskimo HP2 | 2,5 | 3,0 | 2,3 | 2,0 | 3,5 | 1,7 | 1,5 | 3,0 |
Vredestein Wintrac | 2,9 | 2,3 | 2,5 | 1,8 | 2,7 | 1,6 | 3,0 | 3,0 |
ESA+TECAR Supergrip Pro | 3,1 | 3,0 | 1,9 | 2,0 | 3,0 | 1,5 | 2,0 | 3,1 |
Toyo Tires Observe S944 | 2,1 | 3,1 | 2,8 | 2,0 | 3,0 | 2,8 | 2,0 | 3,1 |
Nokian Tyres WR Snowproof | 2,7 | 3,2 | 2,4 | 2,3 | 2,7 | 2,0 | 2,0 | 3,2 |
Uniroyal WinterExpert | 3,3 | 2,8 | 1,7 | 1,8 | 2,9 | 1,5 | 2,5 | 3,3 |
Matador MP93 Nordicca | 3,4 | 3,1 | 2,3 | 2,0 | 2,9 | 2,3 | 2,0 | 3,4 |
Falken Eurowinter HS01 | 3,5 | 2,3 | 2,0 | 2,2 | 2,7 | 2,5 | 2,5 | 3,5 |
Cooper Tires WM SA2+ | 3,7 | 2,6 | 2,7 | 2,4 | 2,9 | 2,4 | 3,5 | 3,7 |
Zatímco v menším rozměru 185/65 R15 došlo na dva totální propadáky, tak v tomto testu autoklubu ADAC žádná z pneumatik vyloženě nepropadla. Poslední tři pneumatiky si vlastně celkový výsledek pokazily jen hodnocením vlastností na suchu a to jsou zrovna podmínky, které se v naší středoevropské zimě moc často nevyskytují.
Opět jsme v tabulce zvýraznily nejlepší výsledky v jednotlivých kritériích, abyste se mohli lépe rozhodnout podle vlastností v podmínkách, které jsou pro vás rozhodující. Pokud prostě chcete nejlepší vlastnosti na sněhu a ledu, vybírejte z prvních třech pneumatik, ale slušně si na sněhu vedly i pneumatiky Uniroyal, které mají i nízký valivý odpor. Těm vlastně nadějný výsledek pokazilo jen hodnocení na suchu.
V testu většího rozměru jsou nicméně výsledky vyrovnanější a dá se říci, že s žádnou z pneumatik neuděláte velkou chybu. Navíc každé nové zimní gumy budou vždycky lepší než ty ojeté staré slupky, které máte na autě teď.
Jelikož dnes kupujeme pneumatiky hlavně přes internet, dejte si pozor, ať vám pošlou nové pneumatiky a ne nějaké, které se dva roky válely někde venku v blátě za skladem. Stáří pneumatik, zejména těch zimních, je poměrně zásadní, protože s věkem směs ztrácí své vlastnosti a i když jsou pneumatiky ojeté málo, po letech už tak dobře nefungují.
Nebojte se také s objednávkou oslovit svůj pneuservis. Díky velké konkurenci (právě především z eshopů) si dnes prodejci na pneumatikách nepřirazí nesmyslné sumy a vám odpadne starost s vyzvedáváním balíků, případnými reklamacemi a podobně.
Šetření každopádně moc velký smysl nemá. I vítězné pneumatiky z testu stojí na eshopech v tomto rozměru od 3 000 Kč za kus, ty nejhorší pak od zhruba 2400 Kč. Špičkové pneumatiky nestojí proti průměrným gumám zas o tolik víc, aby mělo smysl na nich šetřit. Uvědomte si, že máte auto třeba za půl milionu, jehož roční provoz vás stojí sto tisíc nebo i víc. A budete šetřit pár stovek na pneumatikách?