Článek
Reportáž si také můžete poslechnout v audioverzi.
Byla to velká událost, kde se protočilo přes 1 000 lidí a uskutečnil takřka podobný počet testovacích jízd. Automobilka Tesla řízená Elonem Muskem má v Česku druhý velký Tesla Store spojený se servisem.
A právě servis je aktuální slabinou úspěšné značky, která například drtivě ovládla dotace na elektromobily. Vyrazili jsme proto do města šalin a zrodu legendární videohry Mafia, abychom si s tesláky na místě otevřeně popovídali.
Samotný brněnský showroom Tesly je menší salon pro tři auta a pár stolů se židlemi. Kromě nákupu vozu si uvnitř můžete domluvit testovací jízdu nebo si na místě převzít nové auto. Proti Praze nic nového.
Důležitější je nicméně servis, kde se na ploše 1 700 m2 dělá hlavně příprava nových aut, garanční servis (zahrnuje například práce na pohonném ústrojí, baterii, podvozku, interiéru) nebo geometrie či pneuservis (nikoli veřejný, ale třeba přehození objednaných zimních kol k autu).
Plocha s dalším potenciálem růstu tak hostí cellem pět moderních heverů a skladovací regály. Zdá se vám to málo k počtu aut značky Tesla primárně jezdících v Česku? Přece jen k 1. prosinci 2024 máme v registru 8 209 provozovaných tesel.
Jak funguje servis Tesla?
Pojízdné počítače s duchovním podpisem Elona Muska do servisu v rámci udržení záruky jezdit nemusí, proto když se na pobočce neukážete klidně tři roky, stále máte auto v plné tovární garanci.
Tesla samozřejmě doporučuje na prohlídky jezdit, ale nenutí, naopak poradí, co na autech měnit a kdy. S tímhle doporučením pak můžete klidně za mechanikem Frantou z Horní Jelení, který nejzákladnější servis nejspíš zvládne.
Objednání do servisu je pak možné buď telefonem nebo pohodlněji on-line skrze aplikaci Tesla, kde si můžete vybrat kam chcete jet a s jakým problémem. Ať už jde o defekt kola, problémy se softwarem nebo nehodu.
Ach, ta karosařina…
A tady se už přímo dostáváme k té největší bolístce servisu Tesla v Česku. A tím jsou karosářské opravy, které si automobilka nechává dělat u třetích stran. Znamená to, že Tesla v Česku nemá vlastní karosárnu ani lakovnu, ale spolupracuje s těmi firmami, které splní její standardy.
Je mimochodem celkem normální, že ne všechna autorizovaná dealerství mají vlastní opravnu karoserií nebo lakovnu, a to napříč značkami.
Každopádně Tesla má v Česku pět takových opraven, které jsou schopny měnit karosářské díly a lakovat. Pět není úplně vysoké číslo, což se podepíše na delších čekacích lhůtách na opravu. Je tak možné, že když teď v prosinci někde rozstřelíte svoji teslu, tak nejbližší termín opravy dostanete klidně v lednu nebo později.
Automobilka si uvědomuje, že absence „bodyshopů“ je její slabinou, proto i u nás hledá nové opravny. Práce je totiž dost, takže každý, kdo splní standardy, může začít pracovat na opravách těchto elektromobilů.
Brno jako záchrana?
Naplno se brněnský servis rozjede začátkem roku 2025, což by mělo vyústit ve zkrácení čekacích dob na běžný či garanční servis. Karosařina bude stále trochu problém kvůli pěti opravnám na celé Česko.
Mimo toho se Brno může ještě více rozrůstat ve smyslu dalších stání, prostory má automobilka bohaté.
Zeptali jsme se Brňáků i na to, jestli se chystá nějaká další servisní expanze do dalších měst, protože díky dotacím na naše cesty skokově přibude skoro 3 000 tesel. Odpověď zástupců byla ano, ovšem bez konkrétního data. Výrobce zkrátka ví, že v tomhle ohledu bude muset zamakat.
Otevření brněnského Tesla centra tak nejspíš nepřinese dramatické zkrácení čekacích dob, ale rozhodně bude pro Moravany příjemnější řešit garančku v Brně než ve Vídni. Slezané zase mohou případně využít i blízké polské Katowice. Otevřením brněnského servisu vlastně vyhraje i Praha, které se uvolní kapacity pro jiné servisy.