Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Když se řekne auto pro pořádné chlapy, možná si vybavíte Hummer H1 a pomyslíte si něco o jeho řidičích, nicméně co byste řekli na kolosální osmikolku s pancéřováním a minometnou výbavou? Tak přesně taková je Tatra 815-7 PRAM, kterou jsme prozkoumali v Přáslavicích u 72. mechanizovaného praporu 7. mechanizované brigády „Dukelské“.
Toto terénní bojové vozidlo disponuje čtyřdveřovou plně pancéřovanou maskovanou kabinou, která poskytuje posádkám balistickou i protiminovou ochranu na úrovni NATO 2a/b. To znamená, že kabina zvládne odrazit projektily vypálené z ručních zbraní a kulometů, zatímco odpružená podlaha je schopna pohltit nežádoucí exploze od min či ručních granátů.
Čelní sklo, boční skla a zpětná zrcátka jsou navíc vyhřívaná, dveře kvůli hmotnosti pak ovládané hydraulicky. Uvnitř nechybí ani klimatizace, nezávislé topení, filtroventilační zařízení, nástavba pro radiostanici, úložné prostory a poklop vedoucí na střechu, kde je připravená lafeta pro umístění belgického kulometu FN Minimi, kterému se přezdívá „mimino“.
Maskovaný model valníkového typu je určený pro přepravu minometu ráže 120 mm, jeho obsluhy a munice. Vždy platí, že jedna Tatra veze jednu posádku s jedním minometem a municí pro něj. Kromě toho pracuje vzadu ještě hydraulické čelo Dhollandia, které přijde vhod při nakládání materiálu.
Rytmus života automobilu určuje naftový vzduchem chlazený osmiválec Tatra plnící Euro 3, což je pro potřeby armády jednak v souladu s legislativou a také rozumné. Převodovka Tatra je pak poloautomatická, 14rychlostní, posílající točivý moment na všech osm kol. Ta jsou vybavena systémem centrálního dofuku, takže si je můžete přizpůsobit pro jízdu různorodým terénem.
Pro lepší vlastnosti mimo silnice má vozidlo vypínatelné ABS, uzávěrky diferenciálů, vzduchové odpružení. Aby palivo v nádržích o celkovém objemu 420 litrů nezamrzlo, byl do nich přidán taktéž jeho ohřev. Díky tomu může vozidlo operovat v nejrůznějších klimatických pásmech v rozsahu teplot −40 °C až +50 °C.
S plnými palivovými nádržemi tahle skoro 19tunová tatrovka ujede po silnici až 700 km, kdy nejvyšší rychlost po silnici činí až 85 km/h.
Jízdně je podle slov vojenského řidiče V. R. ze 72. mechanizovaného praporu automobil komfortní i přesto, že jde o pancéřák bez vzduchem odpružené sedačky. Nevýhodou je omezený výhled, proto v autě řidič není obvykle sám, ale má ještě kolegu, který mu v případě potřeby ukazuje.
Dalším poznatkem při jízdě v terénu je nevyvážená hmotnost, protože je vozidlo těžší spíše na předek. Na silnici tak zadní náprava snadno přejde do smyku, ovšem v terénu díky uzávěrkám je to prý jiná píseň.
Pancéřovaná Tatra 815 tak znovu dokazuje, jak schopné a variabilní jsou české nákladní vozy Tatra, které nemusí nutně jen sloužit v zemědělství, na stavbách nebo při těžbě, ovšem může jít o pěkně ostré bojové vozy, jež převáží přesný a smrtící náklad i v tom největším terénním marastu.
Technické údaje | Tatra 815-7 PRAM |
---|---|
Osádka | 4 osoby |
Pohotovostní hmotnost | 18 650 kg |
Celková hmotnost | 38 000 kg |
Celková délka | 10 240 mm |
Celková šířka | 2 550 mm |
Celková výška | 3 901 mm |
Světlá výška | 410 mm |
Motor | vznětový V8 Tatra T3C-928-90 |
Převodovka | 14rychlostní, poloautomatická |
Typ převodovky | Tatra 14 TS 210L |
Objem palivových nádrží | 420 l |
Rychlost na silnici | 85 km/h |
Jízdní dosah po silnici | 700 km |