Hlavní obsah

Tatra s překvapením: T-810 PVO nevozí nadílku ani dárky, na korbě má obávaný raketový komplet

Foto: Lukáš Kukla

Tento typ T-810 byl původně projektem ROSS R210, jehož strůjce (firma) zkrachoval a Tatra v podstatě koupila hotovou věc, kterou zmodernizovala.

Bojové letouny křižují nebe, dokud se na scéně neobjeví tahle maskovaná Tatra T-810 PVO, z níž vyskáče cvičená posádka, která do sedmdesáti sekund sestaví a do akce připraví velice přesný protiletadlový systém. Nejde o scénu z akčního filmu, nýbrž o realitu, jakou zažívají příslušníci 25. protiletadlového raketového pluku Strakonice.

Článek

Naše české tatrovky jsou poměrně univerzálním zbožím, jelikož umí fungovat jednak jako běžné náklaďáky, ovšem rovněž jako velice speciální stroje opatřené takovou výbavou, které se děsí i piloti stíhacích letounů a bojových vrtulníků.

Foto: Lukáš Kukla

Tahle Tatra T-810 PVO slouží u 25. protiletadlového raketového pluku ve Strakonicích.

Při naší návštěvě 25. protiletadlového raketového pluku ve Strakonicích jsme neodolali pohledu na důmyslně maskovanou T-810 PVO, která vzadu na korbě vozí kromě obsluhující posádky jedno velké překvapení, nepříjemné zejména pro nepřátelské vzdušné síly.

Samotná tatrovka operující na silnici i v těžkém terénu disponuje pohonem 6×6, přičemž rytmus života jí udává kapalinou chlazený přeplňovaný řadový šestiválec Renault 7,1 litru. Také díky vysokotlakému vstřikování pohonná jednotka nabídne výkon 177 kW při 2300 otáčkách za minutu a točivý moment až 920 Nm dostupný od 1200 otáček za minutu.

Foto: Lukáš Kukla

Rytmus života autu udává motor Renault.

Jestliže máte strach z moderních dieselů, zejména z těch plnících emisní normu Euro 6, můžeme vás uklidnit, že v případě našeho vojska je legislativně dovolena norma Euro 3, takže se posádky nemusí obávat toho, že by jim během akce například došlo AdBlue.

Pokud jde o řazení, to zde zajišťuje šestirychlostní manuální převodovka spolupracující s dvoustupňovou redukcí. Veškerá síla pak putuje na všechny tři nápravy, přičemž zadní jsou opatřeny mezinápravovými a nápravovými uzávěrkami.

Foto: Lukáš Kukla

Terénní prostupnost vozidla je velmi slušná.

Základ vozu však netvoří klasická tatrovácká centrální nosná roura, nýbrž žebřinový rám, tuhé portálové nápravy, přední odpružení pomocí vinutých pružin a zadní na listových pérech. Tato koncepce vymyšlená pro původní ROSS R210 je podle zástupců vojska vysoce praktická, snadno použitelná i mimo silnice.

Z hlediska výbavy nechybí ani vnější ochranný rám, ochrany světel či zrcátek, terénní pneumatiky nebo třeba hydraulický naviják poháněný vlastním čerpadlem.

Foto: Lukáš Kukla

Rovněž kabina pochází od Renaultu.

Samotná kabina pochází rovněž od Renaultu, což se odráží i na jejím provedení. Bezpečně poznáváme francouzský volant, ovládací páčky i použitá tlačítka, jelikož podobně (popř. stejně) tvarované prvky jsou součástí různých současných modelů automobilky Renault Trucks.

Lovec bojových letounů

Nákladní automobil Tatra T-810 PVO slouží k přepravě vojáků vyzbrojených protiletadlovým raketovým kompletem RBS 70. Úkolem takových mužů a žen ve zbrani je chránit pozemní jednotky před útoky nepřátelských letadel, vrtulníků či dronů.

Foto: Lukáš Kukla

Vozidlo má za úkol převážet raketový komplet RBS 70.

Zbraňový systém RBS 70 je schopen ničit nepřátelské vzdušné cíle zejména na příletu, ale i odletu, za podmínek přímé viditelnosti, ve dne i v noci, nehledě na elektromagnetické, tepelné či optické rušení.

Komplet je ojedinělý v tom, že nevyužívá infračervené proporcionální navádění, nýbrž princip navedení po laserovém paprsku. Nejvyšší výškový dosah systému činí pět kilometrů, maximální dálkový osm kilometrů. Základní obsluhu pak tvoří tři vojáci, přičemž standardní složení kompletu trvá do 70 sekund, zatímco přebití je hotové do 15 sekund.

Foto: Lukáš Kukla

Kromě nákladu tu najdete prostor i pro posádku.

Ale co jízda v takové mašině, která má šest poháněných kol a vzadu velice přesný zbraňový systém? Narazili jsme na desátníka Davida Sochora, který nám potvrdil solidní řiditelnost vozidla na silnici i v terénu.

„Auto má záběr na všechna kola a vyznačuje se celkově velmi dobrou prostupností terénem. Na silnici zase drží stopu a nemá tendenci sjíždět do krajnice nebo někam uhýbat,“ popisuje jízdní vlastnosti v kostce Sochor.

Foto: Lukáš Kukla

Budíky jsou jednoduché a znovu pochází od Renault Trucks.

Pokračovali jsme v debatě a dostali jsme se k tradičnímu srovnání osobák vs. náklaďák, což nám strakonický voják opět stručně okomentoval.

„Ovládací prvky vozidla, například co se týče řazení, jsou skoro totožné jako u osobního auta. Řídí se to skoro stejně. Jestliže člověk jezdí pravidelně s osobákem, na Tatru T-810 si zvykne celkem rychle a bez problémů,“ říká David Sochor z 25. protiletadlového raketového pluku Strakonice.

Nedivte se tedy, že i obyčejná T-810 jezdí s kompletní kamufláží a se střešním poklopem, z nějž může kdykoli vykouknout cvičený střelec s lehkým kulometem. Přece jen převážený náklad ve formě RBS 70 je záhodno skrýt, protože nejlépe funguje v momentě překvapení.

Provedení PVO u našich českých tatrovek tak znovu dokazuje, že výrobky z kopřivnického závodu jsou schopny sloužit pro přepravu vojáků se specifickým vybavením takřka v jakémkoli terénu. Maskování vozům navíc dodává šmrnc a umožňuje moment překvapení, takže jako nepřítel nikdy nemáte jistotu, co na vás na korbě T-810 čeká…

Technické údajeTatra T-810 PVO
Motorvznětový řadový šestiválec
Zdvihový objem7 145 cm3
Přeplňováníturbodmychadlo
Max. výkon177 kW (240,6 k) při 2 300 ot./min.
Max. točivý moment920 Nm při 1 200–1 700 ot./min.
Objem pal. nádrže320 l
Jízdní dosah800 km
Spotřeba na 100 kmcca 40 l
Maximální rychlost106 km/h
Délka7 490 mm
Šířka2 550 mm
Výška3 300 mm
Brodivost1 200 mm
Pohotovostní hmotnost8 500 kg
Celková hmotnost13 000 kg
Související témata:
Načítám