Článek
Naše české tatrovky jsou poměrně univerzálním zbožím, jelikož umí fungovat jednak jako běžné náklaďáky, ovšem rovněž jako velice speciální stroje opatřené takovou výbavou, které se děsí i piloti stíhacích letounů a bojových vrtulníků.
Při naší návštěvě 25. protiletadlového raketového pluku ve Strakonicích jsme neodolali pohledu na důmyslně maskovanou T-810 PVO, která vzadu na korbě vozí kromě obsluhující posádky jedno velké překvapení, nepříjemné zejména pro nepřátelské vzdušné síly.
Samotná tatrovka operující na silnici i v těžkém terénu disponuje pohonem 6×6, přičemž rytmus života jí udává kapalinou chlazený přeplňovaný řadový šestiválec Renault 7,1 litru. Také díky vysokotlakému vstřikování pohonná jednotka nabídne výkon 177 kW při 2300 otáčkách za minutu a točivý moment až 920 Nm dostupný od 1200 otáček za minutu.
Jestliže máte strach z moderních dieselů, zejména z těch plnících emisní normu Euro 6, můžeme vás uklidnit, že v případě našeho vojska je legislativně dovolena norma Euro 3, takže se posádky nemusí obávat toho, že by jim během akce například došlo AdBlue.
Pokud jde o řazení, to zde zajišťuje šestirychlostní manuální převodovka spolupracující s dvoustupňovou redukcí. Veškerá síla pak putuje na všechny tři nápravy, přičemž zadní jsou opatřeny mezinápravovými a nápravovými uzávěrkami.
Základ vozu však netvoří klasická tatrovácká centrální nosná roura, nýbrž žebřinový rám, tuhé portálové nápravy, přední odpružení pomocí vinutých pružin a zadní na listových pérech. Tato koncepce vymyšlená pro původní ROSS R210 je podle zástupců vojska vysoce praktická, snadno použitelná i mimo silnice.
Z hlediska výbavy nechybí ani vnější ochranný rám, ochrany světel či zrcátek, terénní pneumatiky nebo třeba hydraulický naviják poháněný vlastním čerpadlem.
Samotná kabina pochází rovněž od Renaultu, což se odráží i na jejím provedení. Bezpečně poznáváme francouzský volant, ovládací páčky i použitá tlačítka, jelikož podobně (popř. stejně) tvarované prvky jsou součástí různých současných modelů automobilky Renault Trucks.
Lovec bojových letounů
Nákladní automobil Tatra T-810 PVO slouží k přepravě vojáků vyzbrojených protiletadlovým raketovým kompletem RBS 70. Úkolem takových mužů a žen ve zbrani je chránit pozemní jednotky před útoky nepřátelských letadel, vrtulníků či dronů.
Zbraňový systém RBS 70 je schopen ničit nepřátelské vzdušné cíle zejména na příletu, ale i odletu, za podmínek přímé viditelnosti, ve dne i v noci, nehledě na elektromagnetické, tepelné či optické rušení.
Komplet je ojedinělý v tom, že nevyužívá infračervené proporcionální navádění, nýbrž princip navedení po laserovém paprsku. Nejvyšší výškový dosah systému činí pět kilometrů, maximální dálkový osm kilometrů. Základní obsluhu pak tvoří tři vojáci, přičemž standardní složení kompletu trvá do 70 sekund, zatímco přebití je hotové do 15 sekund.
Ale co jízda v takové mašině, která má šest poháněných kol a vzadu velice přesný zbraňový systém? Narazili jsme na desátníka Davida Sochora, který nám potvrdil solidní řiditelnost vozidla na silnici i v terénu.
„Auto má záběr na všechna kola a vyznačuje se celkově velmi dobrou prostupností terénem. Na silnici zase drží stopu a nemá tendenci sjíždět do krajnice nebo někam uhýbat,“ popisuje jízdní vlastnosti v kostce Sochor.
Pokračovali jsme v debatě a dostali jsme se k tradičnímu srovnání osobák vs. náklaďák, což nám strakonický voják opět stručně okomentoval.
„Ovládací prvky vozidla, například co se týče řazení, jsou skoro totožné jako u osobního auta. Řídí se to skoro stejně. Jestliže člověk jezdí pravidelně s osobákem, na Tatru T-810 si zvykne celkem rychle a bez problémů,“ říká David Sochor z 25. protiletadlového raketového pluku Strakonice.
Nedivte se tedy, že i obyčejná T-810 jezdí s kompletní kamufláží a se střešním poklopem, z nějž může kdykoli vykouknout cvičený střelec s lehkým kulometem. Přece jen převážený náklad ve formě RBS 70 je záhodno skrýt, protože nejlépe funguje v momentě překvapení.
Provedení PVO u našich českých tatrovek tak znovu dokazuje, že výrobky z kopřivnického závodu jsou schopny sloužit pro přepravu vojáků se specifickým vybavením takřka v jakémkoli terénu. Maskování vozům navíc dodává šmrnc a umožňuje moment překvapení, takže jako nepřítel nikdy nemáte jistotu, co na vás na korbě T-810 čeká…
Technické údaje | Tatra T-810 PVO |
---|---|
Motor | vznětový řadový šestiválec |
Zdvihový objem | 7 145 cm3 |
Přeplňování | turbodmychadlo |
Max. výkon | 177 kW (240,6 k) při 2 300 ot./min. |
Max. točivý moment | 920 Nm při 1 200–1 700 ot./min. |
Objem pal. nádrže | 320 l |
Jízdní dosah | 800 km |
Spotřeba na 100 km | cca 40 l |
Maximální rychlost | 106 km/h |
Délka | 7 490 mm |
Šířka | 2 550 mm |
Výška | 3 300 mm |
Brodivost | 1 200 mm |
Pohotovostní hmotnost | 8 500 kg |
Celková hmotnost | 13 000 kg |