Článek
Slavné Pragovky V3S se v naší armádě hojněji vyskytovaly až do roku 2007, kdy začaly být nahrazovány právě moderními valníkovými Tatrami 810 s pohonem 6×6. Dnes se píše rok 2023 a my víme, že těchto nových modelů v české armádě slouží už více než 600.
Možná se ptáte, proč zrovna Tatra? Jednak výrobce splnil požadavky armády na technické i logistické parametry a jednak jde o roky fungující zavedenou spolupráci, a navíc o tuzemského výrobce. Nejde tedy o nic neobvyklého, kdy vojska užívají výrobky domácí produkce, pokud dané firmy dokážou nabídnout kvalitní techniku.
Náš valníkový hrdina s plachtou je určen pro plnění přepravních úkolů nejen při výcviku, ale také během ostrých akcí typu živelné pohromy či otevřené bojové konflikty. Dopředu se totiž vejdou tři vojáci (včetně řidiče), zatímco vzadu se na sklopných dřevěných lavicích usadí dalších 16 vojáků.
A když vzadu není lidská osádka, je možné valník užít pro přepravu palet s materiálem, obalů, kapalin v sudech nebo vacích. Díky zabudovaným okům lze náklad za pomoci popruhů fixovat, přičemž podlaha valníku je dostatečně silná na to, aby po ní mohli jezdit vysokozdvižné vozíky a další manipulátory.
Srdce od Renaultu
Automobil je vybaven pohonem 6×6, ovšem ne pro srandu králíkům. Vojsko kolikrát potřebuje překonat obtížný členitý terén, brodit vodní toky na hranici voděvzdornosti agregátů nebo pracovat s nápravovými/mezinápravovými uzávěrkami i centrálním huštěním tlaku v pneumatikách na površích s nízkou adhezí.
V dobách válečných se mimo zásobovacích úkolů přidávají mise bojové, kde přijde vhod střelba z kabiny vozidla lafetovou zbraní, pasivní pancéřovaná ochrana podlahy nebo možnost dodatečného pancéřování předku a boků kabiny.
Zamořené prostředí? Žádný problém! Kabinu lze hermeticky uzavřít a do akce nasadit výkonnou filtroventilaci, takže posádka může operovat i v místech průmyslových havárií či katastrof. Do toho je vůz stavěn na to, aby bez obtíží zvládal kompletní dekontaminaci různými chemickými prostředky.
Kvůli vyproštění či odsunu vozidel má Tatrovka několik kotevních míst a také hydraulický naviják typu SEAL SPH-80 s 60 m dlouhým lanem o průměru 12,5 mm. Sluší se zmínit, že model smí vléct přívěs o hmotnosti nejvýše 12 tun, který disponuje systémem ABS.
Rytmus života udává šestikolce vodou chlazený vznětový řadový šestiválec Renault 7,14 litru o výkonu 177 kW při 2 300 otáčkách za minutu, který dostává naftu z 320litrové palivové nádrže.
Převodovka se ovládá mechanicky, má celkem dvanáct rychlostí vpřed, dvě zpátečky a suchou jednolamelovou spojku Renault. Nechybí ani inteligentní dělič točivého momentu nebo dvoustupňová redukce ZF Steyer VG 750, řazená při stání elektropneumaticky.
Víceúčelová kabina
Sklopná kabina řidiče typu Renault Midlum odolná proti minám i střepinám z granátů prošla specifickou úpravou pro armádu a standardně nabídne vytápění závislým i nezávislým topením či možnost dodatečné montáže klimatizace.
Nastavitelné sedadlo šoféra doplňuje vedlejší sklopná dvousedačka s úložným prostorem, dále uvnitř najdeme komunikační propojení s valníkovou plošinou + světelnou signalizaci, osvětlení, svítilnu pro čtení map, držáky na zbraně, úložné prostory nebo dvě 24voltovoé zásuvky.
V kabině lze ještě například (krátkodobě) odpočívat na dvousedadle, případně obsluhovat přístroj indikující radioaktivní/chemické látky, radiostanici či noční vidění KLÁRA. Vnitřek je dost velký na převoz 600 ks nábojů pro kulomet UK 59 nebo na umístění odmořovací soupravy OS-3 i roztoků OR 3.
Vzhledem ke své konstrukci je vůz Tatra T 810-V schopen celoročního provozu v oblastech Evropy, jižní centrální Asie nebo střední a východní Afriky. V praxi se bavíme o funkčnosti při teplotách okolního vzduchu v rozmezí -32 °C až +49 °C a při relativní vlhkosti vzduchu do 78 % při teplotě +28 °C.
Jako v osobáku
Na dynamické vlastnosti Tatry 810 6×6 v provedení valník jsme se zeptali zkušeného řidiče rotmistra Pavla Smetáka z Praporu podpory nasaditelných sil Rakovník. Ten ve srovnání s V3S prozradil, že byť bylo auto jakkoli schopné, tak nemělo slušné odpružení ani posilovač řízení, jezdilo se s ním poněkud obtížně a nesmělo kvůli konstrukční rychlosti na dálnici.
Tatrovka je svou bezpečností, komfortem, ergonomií, ale i výbavou úplně jinde. Smeták zmiňuje i přítomnost základních věcí typu topení v kabině či vytápění korby. Rovněž pochvaluje řazení, kdy u 810 není třeba dávat žádný meziplyn, proto ji může řídit v podstatě i čerstvý držitel řidičáku skupiny C.
Jízda se navíc dle Smetáka rovná cestování v osobním autě, jde zároveň řídit a řadit, nechybí tempomat nebo dostatečné odhlučnění. Rovněž v terénu má šofér ovladače uzávěrek příjemně po ruce a kontrolní displej v zorném poli. V neposlední řadě musíme zmínit přítomnost ABS, což je v oblasti bezpečné jízdy naprosto zásadní prvek.
U vojska navíc netřeba řešit emisní normy, proto motory těchto vojenských tatrovek nemají filtry pevných částic (DPF) ani vstřikování močoviny (AdBlue).
Nástupce Pragy V3S, která svou činnost u vojska započala někdy v 50. letech, je po všech směrech lepší a reflektuje potřeby současné armády. Může se stát, že i dnes nějakou vojenskou „vejtřasku“ ještě ve službě potkáte, nicméně půjde spíše o výjimku. Tatra 810 6×6 právoplatně přebrala její místo a už od roku 2007 platí za více než adekvátní náhradu.
Technické údaje | Tatra 810 6×6 valník |
---|---|
Typ | T 810-V-1R0R26 13 177 6×6.IR |
Motor | řadový vznětový šestiválec |
Typ | Renault DXi7 240 EC-01 |
Objem | 7 145 ccm |
Přeplňování | turbodmychadlo |
Max. výkon | 177 kW (240,6 k) při 2 300 ot./min. |
Převodovka | dvanáctirychlostní, manuální |
Typ | ZF 6S 1000 TO |
Přídavná převodovka | dvoustupňová, redukční |
Typ | ZF Steyer VG 750 |
Max. rychlost | 101 km/h |
Jízdní dosah | až 800 km |
Kombinovaná spotřeba | 25 l/100 km |
Délka | 7 750 mm |
Šířka | 2 550 mm |
Výška | 3 090 mm |
Světlá výška | 400 mm |
Rozchod kol vpředu | 2 020 mm |
Rozchod kol vzadu | 2 100 mm |
Brodivost | 1 200 mm |
Užitečná hmotnost | 5 700 kg |
Celková hmotnost | 13 000 kg |