Hlavní obsah

Tank? Kdeže, vyprošťovač VT-72M4 CZ do boje nechodí, díky obřímu dvanáctiválcovému motoru však nastupuje tam, kde tankům dojdou síly

Foto: Lukáš Kukla

Zapadne-li osobní auto, vyrazí pro něj náklaďák. Jestliže zapadne náklaďák, vyrazí pro něj daleko větší náklaďák. Ale co když zapadne těžký tank? Tak pro něj vyrazí vyprošťovač tanků s potřebným náčiním a silou schopnou znehybněnou masu oceli dostat zpátky do pohybu. Na jeden takový jsme se zajeli podívat.

Článek

Víte, kde leží Přáslavice? Za normálních okolností by vám tahle obec zapadla, nicméně sídlí zde 73. tankový prapor 7. mechanizované brigády „Dukelské“, kde mají spoustu hraček pro dospělé kluky.

Foto: Lukáš Kukla

Pakliže zapadne tank, vyrazí pro něj vyprošťovač tanků.

Jasně, tím myslíme i tanky. Obří ocelová monstra vyzbrojená kulomety a kanony, nicméně nejen při tréninku, ale i v ostrém nasazení může takový tank zapadnout. A to je malér, protože na něj klasická odtahovka, ba ani ta specializovaná prostě nedostačuje.

Z toho důvodu mají v Přáslavicích také vyprošťovač tanků, konkrétně české modernizované provedení tanku VT-72 B, které nese označení VT-72M4 CZ a vzniklo ve státním podniku VOP CZ. A protože jde o velmi zajímavé vozidlo, zajeli jsme se na něj podívat osobně.

Jeden na 14

Začátkem se sluší zmínit, že vyprošťovací tanky (VT) vznikly v počátcích druhé světové války na základě potřeb bojových jednotek. Vyprošťovače mají všeobecně silné pancéřování s dynamickou ochranou, aby stroje odolaly střelbě z ručních zbraní.

Foto: Lukáš Kukla

Silně pancéřované VT-72M4 CZ má namísto kanonu jeřáb.

Tato vozidla se obecně používají k vlečení havarované nebo poškozené techniky v různých terénech, dále k vyprošťování techniky při různých stupních uváznutí nebo zdvíhání různých břemen jeřábem.

Zaměříme-li se na VT-72, jeho vývoj probíhal v letech 1983 až 1987 v Martině v tehdejším Československu. Zkušební série byla vyrobena v roce 1988 a následný rok začala výroba. Polovina tehdejší produkce byla dodána do Československé lidové armády, zbytek do ostatních států Varšavské smlouvy.

Foto: Lukáš Kukla

Vpředu má své místo radlice o výkonu 123 m³/hod.

Modernizované provedení VT-72M4 CZ bylo pro potřeby armády nasazeno do služby koncem roku 2007, aby naše vojsko dokázalo držet krok s dobou. Vozidlo dostalo nový 26litrový dvakrát přeplňovaný dvanáctiválcový motor Perkins Condor CV-12-1000 TCA o výkonu 736 kW s automatickou převodovkou Allison XTG 411-6 se čtyřmi stupni pro jízdu vpřed a dvěma pro jízdu vzad.

Zajímavostí je, že při tažení tanku v terénu má vyprošťovač spotřebu 800 až 900 litrů na sto. Nicméně berte v potaz, že sto kiláků terénem žádný VT jiný tank nepoveze. Operační rozsah vyprošťovače v akci je spíše kratší s tím, že v naší armádě na 10 až 14 tanků připadá jeden VT.

Foto: Lukáš Kukla

Pracoviště řidiče je plné přístrojů, páček a ovládacích prvků.

Z hlediska jízdních vlastností má VT-72M4 CZ jinak těžiště, konkrétně většinu hmotnosti nosí vpředu. Z toho důvodu vozidlo překonává překážky pomaleji a má vyšší spotřebu než klasický tank T-72. VT-72M4 CZ se řídí řídítky, pedály a brzdí na převodovce, nikoli fyzicky na kolech pásu.

Nejde o bojovníka

Vyprošťovací tank VT-72M4 CZ je vybaven otočným jeřábem s nosností 19 tun, hlavním navijákem s tažnou silou 300 kN (přes dvě kladky až 900 kN), pomocným navijákem s tažnou silou 10 kN (pracovní délka lana 400 m), cívkovou soupravou s tažnou silou 200 kN (pracovní délka lana 200 m), příďovou 3,66 metru dlouhou širokou radlicí o výkonu 123 m³/hod., tažným vybavením a nákladovou plošinou s nosností 4 000 kg.

Foto: Lukáš Kukla

Pro svoji obranu má VT-72M4 CZ protiletadlový kulomet.

Dále má VT-72M4 CZ protipožární zařízení, svářecí agregát, motorovou pilu, tepelné zadýmovací zařízení a zařízení k ochraně proti účinkům zbraní hromadného ničení. Pozorovací přístroje řidiče a velitele vyprošťovače tanků byly modernizovány a nově přibyla trojice barevných TV kamer umožňujících osádce chráněné posíleným pancířem sledovat venkovní situaci.

Pokud by došlo na nejhorší, má VT-72M4 CZ protiletadlový kulomet NSV, nicméně je třeba brát v potaz fakt, že VT je logistické, a nikoli bojové vozidlo. Tedy nemělo by se dostat do přímého konfliktu.

VT-72M4 CZ je tak sice vybaven monstrózním motorem, silným kulometem a další praktickou výbavou, nicméně nejde o žádného válečníka. Tento stroj využívá svoji sílu prakticky jen proto, aby zvládl rychle a efektivně vyprostit ta skutečná těžká bojová vozidla, která se reálně nasazují do čelních frontových linií.

Technické údajeVT-72M4 CZ
Osádkavelitel, řidič
Hmotnost51 500 kg
Celková délka8 420 mm
Celková šířka3 660 mm
Celková výška2 640 mm
Motorvznětový vodou chlazený 12válec
TypPerkins Condor CV-12-1000 TCA
Přeplňování2× turbodmychadlo
Výkon motoru736 kW (1 000,68 koně)
Převodovkaautomatická, 4+2
Typ převodovkyAllison XTG-411-6
Načítám