Článek
Indové MILUJÍ svá auta! Jejich nákup (obvykle spojený s povýšením v práci, což Indové chtějí předvést svým sousedům) je velikou slavností, na kterou vždy dorazí s celou svou široce rozvětvenou rodinou. Hodně se u toho zpívá a tančí, vzduchem létají konfety a balónky, zkrátka poctivý bollywoodský zážitek.
Ročně si jich takhle kupují 3,6 milionu! Indie má totiž jednu z nejrychleji rostoucích ekonomik na světě a mění se doslova před očima – a s tím souvisí i boom trhu s novými automobily (čtvrtý největší na světě). Zatímco ostatní trhy na světě (včetně Číny) v dnešní době stagnují nebo pomalu klesají, Indie má ještě velký potenciál růstu. Vycítily to všechny světové automobilky, které si chtějí z velkého koláče ukousnout co největší kus.
A to platí i pro českou automobilku Škoda, která navíc dostala důvěru celého koncernu Volkswagen ve vedení útoku na indický automobilový trh. Aktivity Škodovky v Indii začaly již před dvěma dekádami, ale až v roce 2018 nabraly skutečné obrátky s nastartováním projektu India 2.0 a vyvrcholily představením dvou zcela nových modelů vyvinutých cíleně pro Indii (a zde také vyráběných): crossoveru Kushaq a sedanu Slavia.
Na začátku jejich vývoje byl hloubkový průzkum trhu a preferencí zákazníků, který ukázal, že se Indové od Evropanů zase tolik neliší: chtějí auta, která jsou pohledná, úsporná, dobře se řídí a jsou bezpečná. K tomu se v posledních letech přidaly vysoké nároky na konektivitu (v Indii je miliarda smartphonů!) a ekologičnost.
VÍTE, ŽE…
V Indii žije přes 1,3 miliardy lidí (35 % z nich žije ve městech) a na tamních silnicích se prohání přes 300 milionů motorových vozidel, z nichž zhruba tři čtvrtiny jsou motocykly a skútry. Odhaduje se, že v roce 2022 se tu prodá 3,6 milionu nových aut a s každým dalším rokem toto číslo poskočí o pár set tisíc výš. To jen abyste měli měřítko obrovitosti a ekonomické síly Indie.
Podle tohoto receptu upekli designéři a konstruktéři dvě odlišná auta se stejným technickým základem – platformou MQB A0 s označením IN, tedy upravenou pro specifika indického provozu. To v první řadě znamená zvýšenou odolnost všech mechanických částí, vyšší světlou výšku (188 mm pro Kushaq a 179 mm pro Slavii) a nazuté dvoukordové pneumatiky, protože indické silnice jsou plné hrbolů a výmolů a někdy na nich asfalt zcela chybí.
Při výběru motorizací padla volba na benzinové jednotky TSI – Indové sice mají rádi diesely, ale moderní benzinové motory jsou podobně výkonné i úsporné, přitom výrazně kultivovanější a méně náročné na kvalitní palivo. Konkrétně na nám dobře známý litrový tříválec (85 kW/115 k) a čtyřválcovou patnáctistovku (110 kW/150 k) dokonce vybavenou systémem ACT, tedy vypínáním dvou válců při nízkém zatížení. I ty byly upraveny, protože místní emisní norma odpovídá starší Euro 6 a také se tu jezdí na benzin s 91 oktany. Obě pohonné jednotky můžete mít s manuálem nebo automatem a výhradně s pohonem předních kol.
Jinak by ale Evropana ani jeden model neurazil. Kushaq je fešácký crossover o velikosti Kamiqu, takže nabízí uvnitř dost prostoru pro posádku (i vzadu se pohodlně usadí dospělák) a zavazadla (385 l). Slavia je oproti tomu elegantní sedan, který by velikostně odpovídal Scale, pokud by se vyráběla v tříprostorové verzi. To kromě pohodlí pro posádku znamená taky velmi solidní kufr (521 l, byť kvůli menšímu otvoru o trochu hůř přístupný – praktičtější liftbackové řešení by pro tento trh asi nepůsobilo tak prestižně).
Ani kabiny nejsou o nic horší než v Kamiqu nebo Scale, jen jsou tu použity o chlup lacinější materiály, mají jednodušeji navržený infotainment (což by ale mnoho českých zákazníků nejspíš uvítalo) a samozřejmě kompletně zrcadlově obrácené, protože se v Indii jezdí vlevo. Slavia je oproti Kamiqu pojatá o trochu prémiověji (ladění dekorů a čalounění do světla), obě auta však můžete mít prakticky stejně vybavená – včetně dvoustupňového odvětrávání předních sedadel, bez kterého se v horkém indickém prostředí neobejdete. Ze stejného důvodu byla také instalována výkonnější klimatizace a posílený klakson.
Bezpečnost především
Indický silniční provoz je dost divokým prostředím, takže je určitě lepší sedět v opravdu bezpečném autě. A tím nejbezpečnějším, co si v Indii můžete pořídit, je Kushaq. Ten si v přísných testech Global NCAP vysloužil nejvyšší hodnocení v podobě pěti hvězd pro ochranu posádky dospělých i dětí. Slavia nárazovými zkouškami ještě neprošla, ale s ohledem na shodný technický základ můžeme očekávat také nejvyšší hodnocení. Škoda tak jde příkladem špičkové kvality produktu na trhu, kam řada automobilek dodává lacinější a méně bezpečná auta. Palec nahoru!
Nástup obou aut na trh (Kushaq se prodává od června 2021 a Slavia od března 2022) ovlivnila pandemie covidu, ale auta se přesto rychle uchytila – Kushaq je ve vysoce konkurenčním segmentu crossoverů aktuálně pátý, Slavia je mezi sedany třetí. Loni Škoda prodala skoro 24 tisíc aut, letošní výsledek bude zaručeně více než dvojnásobný (Kushaq se na něm bude podílet zhruba z 50 % a Slavia ze 40 %, zbytek připadá na modely Octavia, Superb a Kodiaq), čímž se pro mladoboleslavské z Indie stává třetí největší odbytiště (a největší mimo Evropu). Do dalších let lze navíc očekávat další rapidní růst – produkty má skutečně kvalitní, síť prodejců a servisů se rychle rozšiřuje (za poslední dva roky se zdvojnásobila na více než 220 zástupců) a fanouškovská základna s ní.
Škoda se tak na indickém trhu dokázala velice rychle etablovat a ukazuje, že její auta si mohou oblíbit lidé na celém světě. Hlavní je, že při nástupu na rozvojový trh neslevila z kvality a přináší skutečně povedené auto blízké evropskému standardu. Takže vůbec nepochybujeme, že tady Škodovky půjdou na dračku stejně jako v Česku. Teď už zbývá jen doufat, že mají připravené dostatečné zásoby konfet a balónků…