Hlavní obsah

Taková policejní škodovka tu ještě nebyla! Řady městských strážníků může rozšířit i další dosud nevídaný kousek

Foto: ZHT Group

V Česku startuje projekt elektromobility pro jednotky městské policie, který dá možnost zájemcům poznat, popřípadě i vyzkoušet v ostré službě plně elektrické auto. Víme, o jaké modely půjde a čím budou specifické.

Článek

Možná už jste o něčem podobném v minulosti slyšeli a nejspíš pamatujete, jak se v několika městech po Česku krátkodobě točily bavoráky řady i3, také si policie v minulosti vyzkoušela dvě i8 (jednu policisté sešrotovali).

Poslední dobou se v souvislosti s policií a elektromobily mluví o městské policii Tábor, kde jezdí speciálně upravená Tesla Model Y přímo v ostré službě. Za tímto projektem stojí strážník a odborný specialista Miroslav Ryba, který se spolu s technickým specialistou Petrem Slavíčkem ze společnosti ZHT Group aktuálně pustil do nového osvětového projektu.

Foto: ZHT Group

Za projektem stojí i Miroslav Ryba, táborský strážník, který prosadil do ostré služby rovnou dva elektromobily.

„Jako první v republice chceme městským policiím nabízet elektromobily přestavěné na míru. Ty jsme schopni předvést na místě, zapůjčit a zaškolit uživatele. Naším cílem je městským policiím po celém Česku nabídnout řešení mobility na klíč, které je výhodné z pohledu ekonomiky, komfortu, spolehlivosti i ekologie ve srovnání s vozy se spalovacími motory,“ uvádí projekt Ryba.

První dva modely nalakované v bílé barvě už dostaly polepy vysoce reflexní fólií a zadní vestavbu pro uložení speciální výbavy. Konkrétně jde o zásuvky, stolek na zpracování dokumentace a přepravní box například pro odchycenou zvěř nebo jiné využití.

Foto: ZHT Group

Majáky značky Whelen jsou původem z Ameriky.

Jedno z vozidel už dokonce nosí severoamerickou světelnou soupravu (majáky) značky Whelen, což je největší výrobce majáků na světě. A o jaké premiéry v policejních barvách tedy jde?

SsangYong Torres EVX

První vlaštovkou pod majáky je korejský SsangYong Torres EVX. Jeho výhodami jsou kromě nižší pořizovací ceny od 879 900 Kč (jen za vůz samotný) hlavně rozměry 4 715 × 1 890 × 1 715 mm, obří kufr o objemu 839 litrů a kombinovaný dojezd 462 km na jedno nabití.

Ten zajišťuje lithium-železo-fosfátový trakční akumulátor s kapacitou 73,4 kWh, za který výrobce ručí 10 let nebo 1 000 000 km. Výkon elektromotoru je pak 207 koní a točivý moment 339 Nm.

Škoda Elroq

Atraktivní novinkou v barvách městské policie je rozhodně Škoda Elroq, která se na českých cestách teprve zabydluje. Policejní verze stojí na variantě 85, tedy na modelu s pohonem zadních kol, výkonem 325,5 koně a točivým momentem 545 Nm.

Foto: ZHT Group

Škoda Elroq se ještě ani nerozkoukala na trhu a už tu máme prototyp policejní verze.

Trakční akumulátor Elroqu pro obecní policii má kapacitu 77 kWh a udávaný papírový dojezd 542 až 581 km na jedno nabití. Uvnitř se ukázkový vůz pyšní infosystémem s úhlopříčkou 13 palců, parkovacími senzory, vyhřívanými sedadly i volantem nebo ambientním LED osvětlením.

Základní cena samotného elektromobilu poté činí 1 032 000 Kč. Pro potřeby policie se bude nabízet v obdobné zástavbě jako Torres EVX.

Kde auta uvidíme?

Oba policejní modely si odbydou svoji premiéru od 18. března do 20. března 2025 na mezinárodním veletrhu elektrotechniky a elektroniky Amper v Brně. Dále budou k dispozici řadám zájemců ze stran městských policií, přičemž už teď víme, že se o auta i jejich řešení zajímá bezmála třicítka různých městských policií.

Foto: ZHT Group

Policejní vozy budou k vidění na veletrhu Amper v Brně.

„Chceme městským policiím ukázat, že elektromobily jejich provoz bez problémů zvládnou a že jsou celkově levnější, spolehlivější, komfortnější a lokálně bezemisní. Vše máme podloženo daty ze stovek tisíc kilometrů reálného provozu,“ říká Slavíček.

Ambiciózní projekt elektromobility pro městské policie může znamenat větší rozšíření elektroaut ve službách strážců pořádku v obcích, ale také se dost dobře může stát, že se na celou věc s úsměvem zapomene. Na druhou stranu doba bateriově poháněným autům přeje a do městského provozu budete jen těžko hledat ideálnější pohon.

Mají elektromobily pro městské policie podle vás smysl?
Ano, rozhodně mají.
71,1 %
Spíše ano, ale jen pro některá města.
8,7 %
Ne, nemají.
20,2 %
Celkem hlasovalo 882 čtenářů.
Načítám