Hlavní obsah

Tajemství stočených kilometrů: Riziko roste překvapivě s vyšším nájezdem, mála jetých aut se problém týká minimálně

Foto: Dalibor Žák

Může mít celkový nájezd auta souvislost s potenciálně stočenými kilometry nebo nehodami? Na to se zaměřili odborníci ze společnosti carVertical, která se zabývá zpracováním automobilových dat. Výsledky jsou zajímavé i pro českého kupce ojetého vozu.

Článek

Počet najetých kilometrů je jedním z ukazatelů, který nám říká, jak moc je vůz opotřebený. Pro mnoho zájemců o koupi ojetiny jde však o naprosto klíčový prvek, což není vždy úplně šťastný přístup. Tak či onak podvodníci s tachometry stáčí dál, a to s vidinou vyššího zisku.

Odborníci z carVertical zjistili, že v Česku mají stočený tachometr často ta auta, která mají najeto mezi 200 000 a 250 000 km. Konkrétně šlo o 5,7 % automobilů prověřených skrze carVertical ve sledovaném období od června 2023 do června 2024.

V kategorii vozů s nájezdem mezi 50 000 km a 100 000 km mělo stočený tachometr 2,2 % kontrolovaných vozidel. A dost podobně na tom jsou i auta s nájezdem do 150 000 km. Nicméně vozy v rozmezí nájezdu 150 000 km až 200 000 km se dostaly na 3,3 % stočených tachometrů.

Foto: Archiv Garáž.cz

Stočené kilometry jsou v Česku běžnější u aut s nájezdem přes 200 000 km.

A zajímavé to začíná být u hodně vysokých nájezdů. V kontrolovaném období bylo specialisty z carVertical zjištěno, že u vozů s nájezdem přes 250 000 km se manipulace s tachometrem objevila v 8,4 % případů. U aut s nájezdem mezi 300 000 km a 350 000 km dokonce v 12,1 % případů.

U prověřených automobilů s nájezdem vyšším než 500 000 km šlo dokonce o 25,5 %, tedy každé čtvrté auto v této nájezdové kategorii mělo upravený tachometr.

Nájezd a nehodovost

Říká se, že čím více auta jezdí, tím blíže mají k nehodě či jinému poškození. Analýza společnosti carVertical tohle jasně dokazuje.

Auta s nájezdem 350 000 km až 400 000 km kontrolovaná v Česku skrze carVertical zaznamenala poškození v 61,1 % případů. Auta s nájezdem mezi 150 000 km a 200 000 km byla havarovaná v 51,6 % případů a s nájezdem 200 000 až 250 000 km v 54,2 % případů.

Foto: Policie České republiky

Ojetiny s nájezdem nad 350 000 km byly v minulosti pravděpodobně havarovány nebo jinak poškozeny. Dle carVertical v 61,1 % případů.

Pokud jde o auta s nájezdem přes 50 000 km, pak se odborníci dopočítali na 48,1 %. U vozidel do 50 000 km šlo o 38,5 % případů nehody či poškození.

Co rádi Češi?

Na platformě carVertical čeští řidiči nejčastěji (22,3 %) kontrolovali automobily s nájezdem mezi 150 000 km a 200 000 km. Druhou příčku obsadily vozy s nájezdem mezi 100 000 km a 150 000 km (20,8 %), zatímco auta s nájezdem 50 000 km až 100 000 km si ukrojila 16,3 %.

Foto: Dalibor Žák

Češi si na carVertical nejčastěji prověřovali ojetiny s nájezdem 150 000  až 200 000 km.

Z analýzy carVertical tak vyplývá, že nejrizikovější ojetiny jsou ty, které mají najeto nad 200 000 km. Firma dále radí, že za zlatý střed platí tří- až pětileté ojetiny, které nemají obvykle vysoký nájezd a ještě neztrácí tolik na hodnotě. Takové vozy ovšem mnohdy nejsou cenově dostupné.

U modelů s vyšším nájezdem je pak mimo stavu tachometru důležitý zejména celkový technický stav. Všeobecně se tak radí si ojetinu před koupí fyzicky prověřit a nevynechat důkladnou testovací jízdu.

Načítám