Článek
S oprávněním skupiny B sice smíte řídit více než jen osobní či lehké nákladní automobily do 3,5 tuny, nicméně takové vozy tvoří u většiny řidičů (držitelů B) jejich motoristický prim. Základní vzdělání z autoškoly však kdekomu nestačí, proto se nabízí si své automobilové schopnosti ještě rozšířit.
Jak se zlepšit v řízení
Poradíme tedy, jak se jako motoristé můžete nadstavbově vzdělat, jaké instituce taková školení nabízí, kde se konají a kolik vlastně stojí.
Autoškola
Zpátky do autoškoly? Z hlediska nadstavbového vzdělání zde můžeme zmínit rozšíření řidičáku B o skupinu E, tedy abyste směli vléci vozidlem do celkového hmotnosti 3 500 kg přípojná vozidla do celkové hmotnosti 3 500 kg. Cena za takový kurz se pohybuje okolo 7–9 tisíc korun, přičemž jej nabízí každá větší autoškola v republice.
Další možností motoristického rozvoje jsou kondiční jízdy, které lze využít i po dlouhé době neřízení nebo jako dodatek před závěrečnými zkouškami. Náplně takových jízd bývají individuální a zaměřené na to, co danému jedinci nejde. Cenově? 500–1 000 Kč za kondiční hodinu (45 min.).
Škola driftu
Řízený smyk neboli drift je kratochvílí zejména mladých řidičů, kterou dost často provozují i na místech, kde to není příliš vhodné. Každopádně vlastnictví BMW E36 316i Compact se zavařeným diferenciálem a shlédnutí dvou videí na YouTube z vás Kena Blocka neudělá, nicméně přemýšleli jste o škole driftu?
V Česku několik renomovaných učitelů/institucí působí, přičemž my sami si vyzkoušeli onu lekci v Hradci Králové na polygonu, kde vás kurz s vlastním autem vyjde na 4 350 Kč, případně na 5 500 Kč, zvolíte-li kurz, kde dělá lektora Martin Semerád.
Dále můžete zavítat do Svitav, kde jsou lekce včetně zapůjčení auta za necelých pět tisíc. Nabízí se také Brno za necelé čtyři tisíce nebo Ostrava za bezmála sedm tisíc včetně zápůjčky auta. Všechny tyto profesionální lekce probíhají v uzavřených areálech, nikoli na ulici.
Off-road škola
Jízda v terénu může být zábavná, ale také napáchat na vozidle mnoho škod. Jak tomu předejít? Ideálně zkušenostmi nebo jízdou se zkušenými parťáky, o čemž vlastně jsou v Česku provozované školy jízdy v terénu.
Asi nejznámějšími poskytovateli těchto služeb jsou Dajbych Plzeň (8 349 Kč), Hummer centrum Praha (od 1 200 Kč), nicméně můžete narazit na i na off-roadové kurzy konané v Litoměřicích (2 726 Kč), Turnově (3 499 Kč), na polygonu v Mostu (6 499 Kč), v Milovicích 10 599 Kč) nebo si zkrátka vybrat jeden z legálních off-road parků a tam si jízdu vyzkoušet samostatně/s přáteli.
Cenové relace jsou tedy skutečně od tisícovky a výše, jelikož záleží na propracovanosti kurzů a jestli se účastníte vlastním vozem anebo zvolíte zapůjčení nějakého teréňáku přímo na místě.
Škola sportovní jízdy
Jestliže se chcete zdokonalit na závodní dráze nebo si prostě jen oslovit techniky sportovní jízdy, není nic snazšího než navštívit nějaký kurz k tomu určený. Některé lekce probíhají na okruzích, zatímco jiné na okreskách.
Počet poskytovatelů těchto služeb je skutečně rozsáhlý, takže se naučíte dynamicky jezdit v Mostu, Hradci Králové, Brně, Sosnové, Ostravě, Praze, Liberci, Mladé Boleslavi, Bělé pod Bezdězem, Turnově a v dalších městech.
Cenově jsou kurzy od pár stovek za necelou hodinu po deset a více tisíc korun za celodenní školení. Rovněž záleží na tom, zdali je školení realizované s vašim vozem anebo osedláte zapůjčený automobil.
Škola úsporné jízdy
Kdo chce namísto dynamického běsnění naopak pohonné hmoty šetřit, může využít specializované kurzy zaměřené na ekonomickou jízdu. Tyto lekce pořádají jak velké společnosti (např. Dekra), tak autoškoly či drobní živnostníci.
V teoretické části těchto školení se řidič obvykle dozví, jaké faktory ovlivňují spotřebu a jakými způsoby oné úspory dosáhnout, zatímco v praxi si dotyční vše vyzkouší, obvykle tedy ve vlastním vozidle.
Zatímco jen za teorii zaplatíte od pár stovek po tisícovku, praktické jízdy s lektorem už jsou v řádech tisíců (do 5 000 Kč). Místa konání jsou opět celorepublikově, jelikož vzdělávání tohoto typu nabízí poměrně hodně společností, případně jsou hlavní hráči na místo konání flexibilní.
Škola smyku/bezpečná jízda
Nejlepším místem, kde se můžete zdokonalit ve smyslu bezpečné jízdy či zvládání smyků, je jeden z republikových polygonů. Takových institucí máme celkem devět, proto pro zlepšení vašich šoférských dovedností musíte do Mostu, Sosnové, Příbrami, Ostravy, Třince, Hradce Králové, Vysokého Mýta, Jihlavy nebo do Brna.
Zpravidla několikahodinová akce vás provede teoretickým i praktickým světem smyků, případně krizovým brzděním nebo vyhýbacími manévry. Cenově kurzy začínají od nějakých 2 200 Kč do cirka 5 000 Kč. Účastník obvykle trénuje s vlastním vozem, nicméně některé instituce nabízí také pronájem jejich vozidel.
Pouze pro ženy
Ať už jde o jízdy kondiční, pokročilý výcvik smyků nebo třeba školení zaměřené na správné sezení a užívání automobilu, můžete do těchto specializovaných lekcí jít s jistotou, že se na daném kurzu budou nacházet jen ženy, někde i v roli vyučujícího.
Ceny začínají od pár set korun za hodinu kondiční jízdy po několikatisícové komplexní kurzy. A ano, existují i autoškoly zaměřující se výhradně na ženskou klientelu, což může být pro mnohé zájemkyně cesta k vysněnému řidičáku.
Pouze pro mladé
Mladí řidiči ve věku do 24 let jsou rizikovou skupinou ve smyslu vážných až smrtelných nehod, proto se do jejich vzdělávání vkládá hodně úsilí. Jedním ze zavedených projektů financovaných z fondu zábrany škod je Start Driving, který začínajícím šoférům odhalí realitu provozu a s čím vším se mohou setkat.
Kurzy probíhají na osmi akreditovaných polygonech po celém Česku a pro mladé (18–24 let) jsou zcela zdarma.
Pouze pro seniory
Podobně jako výuka pro mladé Start Driving běžel v naší republice projekt Jedu s dobou, který byl naopak určen pro seniory nad 65 let. Centra bezpečné jízdy (Třinec, Příbram, Ostrava, Most, Jihlava, Sosnová u České Lípy, Hradec Králové, Vysoké Mýto) participující na těchto akcích naučila naše starší řidiče/řidičky současnou legislativu, poznat limity vozu, získat větší jistotu za volantem, předcházet krizovým situacím, řešit krizové situace nebo poskytovat první pomoc.
Účastníci za účast na specializovaném kurzu nic neplatili, naopak z něj odjížděli obohaceni o zcela nové zážitky i fakta. V roce 2023 se však tyto kurzy konat nebudou, nicméně jako alternativu můžeme doporučit vybraná dopravní hřiště, kde probíhají vzdělávací akce zaměřené právě na osoby v důchodovém věku.
Ostatní kurzy
V útrobách internetu jsme našli další specifické automobilové kurzy, proto pro zajímavost uvádíme, že se můžete ještě zlepšit z hlediska jízdy na sněhu, přesného manévrování s vozidlem ve stísněných prostorech, zvládání stresu za volantem, analýzy ostatních řidičů, řízení pancéřovaného vozidla nebo převozu VIP osoby.
Nabízí se rovněž terapeutické kurzy pracující s těmi lidmi, kteří se řídit bojí anebo se bojí za volant vrátit, například po nehodě.
Investujte do sebe!
Žádný učený z nebe nespadl a investicí do vlastního sebevzdělávání rozhodně nic neztratíte. Díky možnostem dnešní doby už jsou motoristické kurzy cenově dostupné prakticky všem, takže není nutné např. kvůli škole smyku prodávat ledvinu.
Každopádně máte zkušenosti s nějakým nadstavbovým automobilovým kurzem? A co jste na něm naučili? Podělte se s námi o své zkušenosti v komentářích pod článkem, možná tím i ostatním motoristům ukážete, co skutečně (ne)má smysl absolvovat.