Článek
Závod 1000 mil československých byl ve své době fenoménem. Soutěž v novém hávu obnovuje tradici, byť jen tří ročníků závodu, který byl pod záštitou prezidenta Tomáše G. Masaryka pořádán Autoklubem Republiky Československé v letech 1933, 1934 a 1935. Šlo o rychlostní závod cestovních automobilů na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha – Kolín – Německý Brod – Jihlava – Velké Meziříčí – Brno – Břeclav – Bratislava s tím, že účastníci závodu jeli z Prahy do Bratislavy a zpět do Prahy bez přerušení dvakrát. Celkem tedy téměř 1 600 kilometrů ostré jízdy bez odpočinku. Slávu tohoto závodu oživil v roce 1970 Veteran Car Club Praha. Od roku 2015 jezdí historické automobily 1000 mil československých každoročně, soutěž je vypsána pro vozy, které byly uvedeny na trh do roku 1939.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_QQ_2/NpEl/1000-mil-ceskoslovenskych.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1303%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Loňský ročník 1000 mil československých vytáhl z postelí spoustu zvědavců, letos tomu jistě nebude jinak.
„Za nejslavnější ročník tohoto závodu je považován ročník 1934, kdy v něm byly nejméně jedním automobilem reprezentovány všechny domácí automobilky a někteří závodníci dosáhli rekordních, o rok později již nepřekonaných časů. Absolutně nejrychlejší byl tehdy Jindřich Knapp na voze Walter Standard S, který celý závod ujel průměrem téměř 104 kilometrů v hodině a v poslední čtvrtině závodu z Bratislavy do Prahy dokonce dosáhl průměru přes 108 km/h,“ říká Petr Kožíšek, kurátor oddělení automobilové dopravy Národního technického muzea.
Do soutěže letos vyrazí 120 posádek, podle pravidel musí být startující automobily vyrobené do modelového roku 1939. „Na startu budou i čtyři vozy, které jely původních 1000 mil československých. Aero 750 Sport bylo postaveno speciálně pro tento závod, s vozem Praga Alfa v roce 1933 zvítězil Ing. Petr Mucha, třetím vozem bude Tatra 77 z roku 1934 a jako čtvrtý se letos poprvé představí vůz Jawa 750, se kterým v roce 1934 startoval Antonín Vitvar. Trasa soutěže mezi Prahou a Bratislavou vede po co nejpůvodnější trase závodu, proto také letos účastníci zamíří do Jihlavy, kde bude jedna z průjezdních kontrol,“ láká diváky Jiří Patočka, ředitel soutěže.
Start 1000 mil československých 2024 proběhne ve čtvrtek 13. června v Opletalově ulici před budovou Autoklubu ČR mezi šestou až osmou hodinou ráno. Ovšem již včera začal program příjezdem prvních soutěžních automobilů k technické přejímce, Opletalova ulice se stejně jako kdysi změnila v závodní depo. Závodníci se pak vypraví na dlouhou cestu po okreskách až do Bratislavy, kde je v pátek čekají další kilometry, aby se pak v sobotu odpoledne vrátili zpět do Prahy, tedy pokud jim to technika dovolí. Cíl soutěže bude u Národního technického muzea.
Trasa závodu vede v maximální míře po původní cestě, je volně přístupná a na níže uvedené fotografii vidíte přibližné průjezdní časy posádek. Vstupné se neplatí, mávající přihlížející vítáni!
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_QJ_x/nkfY/1000-mil-ceskoslovenskych.jpeg?fl=cro,0,0,1170,825%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Trať závodu 1000 mil československých je jasně daná, v maximální možné míře kopíruje trasu původního závodu. Je volně přístupná a diváci jsou vítáni.
„Národní technické muzeum přichází letos jako aktivní účastník se dvěma novinkami. Moc mě těší, že účast našeho muzea v podniku 1000 mil československých má velmi spontánní charakter a že kromě nadšených kolegů vyrazí letos na náročnou trať poprvé i dvě nadšené kolegyně. Letos poprvé pak muzeum vysílá na trať celkem tři automobily s dvoudobými motory. Vedle osvědčených vozů Jawa Minor z roku 1939, Aero 50 HP z 1938 se na startu poprvé objeví právě opravené Aero 662 ročníku 1931, jehož majitelem byl Jaromír Nezval, výrazná osobnost naší veteránské scény. Podrobnosti o vozech i našich posádkách můžete nalézt na webových stránkách NTM, “ upozorňuje generální ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr.
Národní technické muzeum připravilo pro rodiny s dětmi další ročník soutěže na šlapacích autíčkách „Rallye NTM“. Malí účastníci ve věku 3 až 7 let mohou na autíčkách z dílny Czech Pedal Cars trénovat od 14 hodin v Letenských sadech naproti muzeu a od 15 hodin se zúčastnit soutěže v jízdách pravidelnosti. Na všechny malé účastníky čeká odměna a na vítěze sportovní trofej.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gS_t/KIXGJ/1000-mil-ceskoslovenskych.jpeg?fl=cro,0,0,1024,683%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Vůz, se kterým autor článku závod pojede. Jaguar Mark IV, startovní číslo 104.
Naše posádka ve složení Michal Rejman a Jan Červenka startuje stejně jako vloni s nádherným vozem Jaguar Mark IV. Vůz, který byl původně exportován do Ameriky, aby sloužil v diplomatickém stavu, se do Čech dostal přes Monako. Má 3,5litrový motor a je v původním, nikdy nerenovovaném stavu. Vloni jsme dokázali vyhrát třídu nad dva litry a celkově jsme dojeli pátí, tak uvidíme, jak to dopadne letos. Držte palce a přijďte se podívat, stojí to za to!