Hlavní obsah

Startuje 1000 mil československých, jedeme také! Kdy a kde můžete účastníky legendárního závodu potkat?

Foto: 1000 mil československých

Stejně jako kdysi, ale i poslední roky, startuje závod 1000 mil československých od sídla Autoklubu v Opletalově ulici.

Letošní ročník slavného závodu připomene 90 let od nejslavnějšího ročníku. Hned 120 předválečných veteránů odstartuje na trať vzpomínkové jízdy, která dává připomenout druhý, historicky nejdůležitější závod 1000 mil československých, který se jezdil na trase mezi Prahou a Bratislavou. Autor článku u toho nebude chybět v Jaguaru Mark IV.

Článek

Závod 1000 mil československých byl ve své době fenoménem. Soutěž v novém hávu obnovuje tradici, byť jen tří ročníků závodu, který byl pod záštitou prezidenta Tomáše G. Masaryka pořádán Autoklubem Republiky Československé v letech 1933, 1934 a 1935. Šlo o rychlostní závod cestovních automobilů na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha – Kolín – Německý Brod – Jihlava – Velké Meziříčí – Brno – Břeclav – Bratislava s tím, že účastníci závodu jeli z Prahy do Bratislavy a zpět do Prahy bez přerušení dvakrát. Celkem tedy téměř 1 600 kilometrů ostré jízdy bez odpočinku. Slávu tohoto závodu oživil v roce 1970 Veteran Car Club Praha. Od roku 2015 jezdí historické automobily 1000 mil československých každoročně, soutěž je vypsána pro vozy, které byly uvedeny na trh do roku 1939.

Foto: 1000 mil československých

Loňský ročník 1000 mil československých vytáhl z postelí spoustu zvědavců, letos tomu jistě nebude jinak.

„Za nejslavnější ročník tohoto závodu je považován ročník 1934, kdy v něm byly nejméně jedním automobilem reprezentovány všechny domácí automobilky a někteří závodníci dosáhli rekordních, o rok později již nepřekonaných časů. Absolutně nejrychlejší byl tehdy Jindřich Knapp na voze Walter Standard S, který celý závod ujel průměrem téměř 104 kilometrů v hodině a v poslední čtvrtině závodu z Bratislavy do Prahy dokonce dosáhl průměru přes 108 km/h,“ říká Petr Kožíšek, kurátor oddělení automobilové dopravy Národního technického muzea.

Do soutěže letos vyrazí 120 posádek, podle pravidel musí být startující automobily vyrobené do modelového roku 1939. „Na startu budou i čtyři vozy, které jely původních 1000 mil československých. Aero 750 Sport bylo postaveno speciálně pro tento závod, s vozem Praga Alfa v roce 1933 zvítězil Ing. Petr Mucha, třetím vozem bude Tatra 77 z roku 1934 a jako čtvrtý se letos poprvé představí vůz Jawa 750, se kterým v roce 1934 startoval Antonín Vitvar. Trasa soutěže mezi Prahou a Bratislavou vede po co nejpůvodnější trase závodu, proto také letos účastníci zamíří do Jihlavy, kde bude jedna z průjezdních kontrol,“ láká diváky Jiří Patočka, ředitel soutěže.

Start 1000 mil československých 2024 proběhne ve čtvrtek 13. června v Opletalově ulici před budovou Autoklubu ČR mezi šestou až osmou hodinou ráno. Ovšem již včera začal program příjezdem prvních soutěžních automobilů k technické přejímce, Opletalova ulice se stejně jako kdysi změnila v závodní depo. Závodníci se pak vypraví na dlouhou cestu po okreskách až do Bratislavy, kde je v pátek čekají další kilometry, aby se pak v sobotu odpoledne vrátili zpět do Prahy, tedy pokud jim to technika dovolí. Cíl soutěže bude u Národního technického muzea.

Trasa závodu vede v maximální míře po původní cestě, je volně přístupná a na níže uvedené fotografii vidíte přibližné průjezdní časy posádek. Vstupné se neplatí, mávající přihlížející vítáni!

Foto: 1000 mil československých

Trať závodu 1000 mil československých je jasně daná, v maximální možné míře kopíruje trasu původního závodu. Je volně přístupná a diváci jsou vítáni.

„Národní technické muzeum přichází letos jako aktivní účastník se dvěma novinkami. Moc mě těší, že účast našeho muzea v podniku 1000 mil československých má velmi spontánní charakter a že kromě nadšených kolegů vyrazí letos na náročnou trať poprvé i dvě nadšené kolegyně. Letos poprvé pak muzeum vysílá na trať celkem tři automobily s dvoudobými motory. Vedle osvědčených vozů Jawa Minor z roku 1939, Aero 50 HP z 1938 se na startu poprvé objeví právě opravené Aero 662 ročníku 1931, jehož majitelem byl Jaromír Nezval, výrazná osobnost naší veteránské scény. Podrobnosti o vozech i našich posádkách můžete nalézt na webových stránkách NTM, “ upozorňuje generální ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr.

Národní technické muzeum připravilo pro rodiny s dětmi další ročník soutěže na šlapacích autíčkách „Rallye NTM“. Malí účastníci ve věku 3 až 7 let mohou na autíčkách z dílny Czech Pedal Cars trénovat od 14 hodin v Letenských sadech naproti muzeu a od 15 hodin se zúčastnit soutěže v jízdách pravidelnosti. Na všechny malé účastníky čeká odměna a na vítěze sportovní trofej.

Foto: Michal Kuchyňka

Vůz, se kterým autor článku závod pojede. Jaguar Mark IV, startovní číslo 104.

Naše posádka ve složení Michal Rejman a Jan Červenka startuje stejně jako vloni s nádherným vozem Jaguar Mark IV. Vůz, který byl původně exportován do Ameriky, aby sloužil v diplomatickém stavu, se do Čech dostal přes Monako. Má 3,5litrový motor a je v původním, nikdy nerenovovaném stavu. Vloni jsme dokázali vyhrát třídu nad dva litry a celkově jsme dojeli pátí, tak uvidíme, jak to dopadne letos. Držte palce a přijďte se podívat, stojí to za to!

Související témata:
Načítám