Článek
To nejlepší z obou světů, slibovaly automobilky, když na trh uváděly své první plug-in hybridní modely. Měly totiž nabízet dostatečný elektrický dojezd a přitom nijak neomezovat dálkové cestování díky spalovacímu motoru. Jenže v praxi to bylo trochu složitější – většinou umožňovaly reálný dojezd 30-40 elektrických kilometrů při lehčím zatížení (město a okresky), po jejichž vyjetí už ani moc „nehybridovaly“ (čili nešetřily tolik paliva díky zapojení elektrického pohonu) a nabíjení trvalo věčnost (kapacity baterií měly sice nízké, ale palubní nabíječky byly obvykle dost slabé).
Ve finále tak šlo o auta jen pro velmi omezené použití (ti, co dojížděli denně a jen pár desítek kilometrů) a omezenou cílovku (s možností nabíjení doma a/nebo v práci), která byla oproti už tak dost úsporným dieselům podstatně dražší (elektrický pohon něco stojí). Příliš mnoho motivace komplikovat si život nabíjením jste tak neměli a odvážlivci zajímající se o elektromobilitu se obvykle vrhli rovnou do náruče elektromobilu (když už mohli nabíjet doma). Jenže nyní se plug-in hybridům s druhou generací pohonu možná do žil vlije nová krev…
Delší dojezd
Kapacita trakčních baterií se prakticky zdvojnásobila (třeba hybridní třída E od Mercedesu má podobně velkou baterii jako první Nissan Leaf), takže už neujedete na jedno nabití mrzkých 30-40 kilometrů, ale spíš 70-80, dokonce za ideálních podmínek (teplo, městský provoz, citlivý řidič) až 100 kilometrů. A to už vážně bude stačit skoro všem na pokrytí denního dojíždění.
Rychlejší nabíjení
A když ne, stačí se stavit na půl hodinky v obchodě a píchnout auto do nabíječky – nová generace už totiž bývá vyzbrojena také DC rychlonabíjením (i když s výkonem 40-60 kW). A k tomu výkonnější AC dobíječkou k tomu (7 anebo rovnou 11 kW), takže na plné nabití nečekáte celou pracovní směnu nebo celou noc (jako s AC 3,7 kW), ale třeba jen dvě hodinky. A to je super!
Řízení kapacity podle navigace
Čím dál častější je také automatické řízení využívání elektrické energie podle trasy zadané do navigace. Systém analyzuje profil trasy a podle toho rozhodne, kde dává smysl využívat elektrickou energii (typicky město a obce) a kde je efektivnější spalovat benzin/naftu (typicky dálnice). Dřív si tuhle matematiku museli dělat nadšení řidiči sami přepínáním režimů pohonu, dnes už to líní uživatelé mohou nechat zcela na automatice.
Přehled díky mobilní aplikaci
Samozřejmostí moderních aut se také stává vzdálený přístup pomocí mobilní aplikace, takže vždy víte, kde máte auto zaparkované, jestli jste ho zamknuli a další šikovné podrobnosti. K tomu můžete snadno zjistit, kolik paliva/energie vám zbývá v nádrži/baterii, případně kdy bude vaše auto dobité. Nejpříjemnější je funkce předehřátí (klimatizace), takže ráno nasedáte do vyhřátého/vychlazeného vozu s plně nabitou baterií. Dokonalé!
Druhá generace PHEV tak posouvá hru o pořádný kus dál, má totiž mnohem širší schopnosti a díky tomu i větší možnosti využití, přitom vás netrápí strachem z omezeného dojezdu. Nyní skutečně představuje plnohodnotnou alternativu, mezistupeň mezi běžným spalovákem a čistým elektromobilem. Tak co, zkusíte jim dát šanci?