Článek
Prapůvodně Laurin & Klement, dnes Škoda Auto. Vývoj, historii a zajímavosti týkající se naší tuzemské značky můžete obdivovat v továrním mladoboleslavském muzeu, kde jsme byli šmejdit už vloni v srpnu.
Za tu dobu se však expozice částečně změnila, především nyní hostí pět závodních legend, které zvládly náročnou Rally Monte Carlo. Pojďme si je tedy představit blíže.
Škoda Octavia Touring Sport
Kdo čekal novodobou jedničkovou Octavii 66 kW s rotačkou, toho zklameme. Takový vůz se věhlasné rally neúčastnil. Ovšem v roce 1961, tedy rok po ženevské premiéře modelu Octavia Touring Sport, s tímto předmětným vozem ovládla finská posádka (Keinänen, Eklund) třídu do 1 300 cm3.
O rok později s tímto autem startovaly tři české tovární posádky AZNP, nicméně zlato v dané třídě získala s touto Octavií soukromá norská posádka (Gjölberg, Karlan). V roce 1963 tito Norové dojeli celkově patnáctí, opět s úspěšnou Octavií. Naposledy se tehdy už výběhová modelová řada Octavia podívala na Rally Monte Carlo v lednu 1964.
Technická data | Škoda Octavia TS 1200 |
---|---|
Roky výroby | 1961–1964 |
Zdvihový objem motoru | 1 221 cm3 |
Počet válců | 4 |
Max. výkon | 40,4 kW |
Převodovka | čtyřrychlostní |
Max. rychlost | 130 km/h |
Škoda 130 RS
Závodu v Monte Carlu se přezdívá „Královna rally“, což na vlastní kůži pocítily tovární posádky Škodovky dne 22. ledna 1977. Zátěžový test nové generace modelů s motorem vzadu a pohonem zadních kol dopadl pro Mladoboleslavské na výbornou.
Piloti Bahna a Hlávka ovládli svoji kategorii, stejně tak i druhou pozici, již vybojovala dvojice Zapadlo, Motal. Třetí tovární duo (Kvaizar, Kotek) muselo kvůli technické závodě odstoupit. A s čím že to závodníci jeli? No jasně, s kupé Škoda 130 RS.
Technická data | Škoda 130 RS (typ 735) |
---|---|
Roky výroby | 1975–1980 |
Zdvihový objem motoru | 1 289 cm3 |
Počet válců | 4 |
Max. výkon | 101 kW |
Převodovka | čtyřrychlostní |
Max. rychlost | 220 km/h |
Škoda Favorit
Nová koncepce motoru vpředu a pohonu předních kol vstoupila pod taktovkou Škodovky do motorsportu v roce 1989, přičemž dva roky na to model Favorit startoval na Rally Monte Carlo. A co víc, automobilce se náramně dařilo, jelikož mezi léty 1991 až 1994 ve své kategorii vždy zvítězil tandem Sibera, Gross.
V roce 1993 se na druhé pozici ve své třídě umístili rovněž Češi, a to Triner s Klímou, na což rok poté navázali jezdci Berger, Štanc. Zlaté časy pro Favorita!
Technická data | Škoda Favorit 136 L/A (typ 781) |
---|---|
Roky výroby | 1989–1994 |
Zdvihový objem motoru | 1 300 cm3 |
Počet válců | 4 |
Max. výkon | 88 kW |
Převodovka | šestirychlostní |
Max. rychlost | 210 km/h |
Škoda Fabia Super 2000
S příchodem nové třídy S2000 se znovuzrodil tým Škoda Motorsport a značka Škoda Auto se oficiálně vrátila na mezinárodní scénu. Psal se rok 2009, kdy jezdci Kopecký, Starý v závodní dvojkové Fabii získali na Rally Monte Carlo čtvrté místo.
Roky 2010 a 2011 znamenaly pro Fabii Super 2000 druhé místo, avšak už od netovárních posádek. Pokud jde o triumf, tak ten přišel v roce 2013 zásluhou německého dua Wiegand, Christian.
Technická data | Škoda Fabia S 2000 |
---|---|
Roky výroby | 2009–2015 |
Zdvihový objem motoru | 1 996 cm3 |
Počet válců | 4 |
Max. výkon | 203 kW |
Převodovka | šestirychlostní |
Max. rychlost | 190 km/h |
Škoda Fabia R5/Rally2 evo
Všem fandům rally dobře známá Fabia R5 se objevila na scéně v roce 2015, přičemž už o dva roky později ovládla kategorii WRC2 na Rally Monte Carlo, a to díky Norům Mikkelsen, Jaeger z týmu Škoda Motorsport. Druhé místo však patřilo také Fabii R5, o což se postarala dvojice Kopecký, Dresler, která rok na to (2018) v kategorii WRC2 dokonce zvítězila.
Poslední zaznamenané úspěchy se datují k Rally Monte Carlo 2021, tentokrát už pro vylepšený model Fabia Rally2 evo (viz první snímek v těle článku). Piloti Mikkelsen, Fløene, podporovaní týmem Škoda Motorsport, skončili ve své kategorii první. Také letos Mikkelsen obhájil prvenství, ovšem už s novým kolegou Eriksenem, stále však za volantem vylepšené závodní Fabie.
Technická data | Škoda Fabia R5 |
---|---|
Roky výroby | 2015–2022 |
Zdvihový objem motoru | 1 620 cm3 |
Počet válců | 4 |
Max. výkon | 205 kW |
Převodovka | pětirychlostní |
Max. rychlost | 190 km/h |
Škoda Muzeum najdete na třídě Václava Klementa v Mladé Boleslavi. Otevřeno je každý den od 9 do 17 hodin, ovšem mimo výjimek či plánovaných akcí.
Standardní otevírací doba | Škoda Muzeum |
---|---|
Pondělí–neděle | 9–17 hodin |
31. prosince | 9–14 hodin |
24.–26. prosince | zavřeno |
1. ledna | zavřeno |
Základní vstupné činí 80 Kč, snížené 40 Kč, rodinné pak 200 Kč. Pokud se s pracovníky muzea domluvíte dopředu, je možná i prohlídka s průvodcem.
Parkování rovněž řešit nemusíte, jelikož to je přímo před vstupem a zdarma. Pokud budete mít štěstí, dá se na místě nabít i elektromobil či plug-in hybrid, nicméně nám se to nepodařilo, a to kvůli technickým problémům příslušných stanic. Kousek od muzea je poté obchodní centrum, autobusové nádraží a několik restaurací, proto o případnou dodatečnou zábavu v rámci rodinného výletu nebude nouze.